بحران آب ناتمام و گرد و غبار در غبارآلودترین استان کشور / بررسی فعالیت های عمده صنعتی ضروری است


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843857

کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور در سال های اخیر با مشکلات زیست محیطی زیادی دست و پنجه نرم کرده است. بحران آب و گرد و غبار همراه با فعالیت صنایع بزرگ این استان سلامت و توسعه آن را تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در روز جهانی محیط زیست هستیم. علت نامگذاری روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 50 سال پیش برمی گردد. در همان سال، برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را در مورد مسائل انسانی و زیست محیطی در استکهلم سوئد برگزار کرد. در همان زمان، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه هایی را تصویب کرد که منجر به ایجاد برنامه محیط زیست UNEP شد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2022 “فقط یک سرزمین، تمرکز بر زندگی پایدار در تعادل با طبیعت” است.

به بهانه این هفته نگاهی خواهیم داشت به برخی از چالش های زیست محیطی استان کرمان، بزرگترین استان کشور. مهمترین این مشکلات بحران آب، مشکلات تالاب جازمور، آلودگی صنایع بزرگ به ویژه معدن در استان است و این استان کرمان پر گرد و غبارترین استان کشور است.

ba79b9c5 1b9b 493c 8939 1078e1f8bb4a خبر خاکستری

بحران آب؛ مشکل اصلی زیست محیطی استان کرمان

استان کرمان چند سالی است که به دلیل خشکسالی های پی در پی با بحران آب دست و پنجه نرم می کند. مرجان شاکری مدیر سابق اداره کل محیط زیست استان کرمان در گفت و گو با بیان اینکه مشکل اصلی زیست محیطی استان در حال حاضر بحران آب است که می تواند منجر به تغییر اکوسیستم شود، گفت:

وی ادامه داد: متاسفانه برداشت بی رویه از منابع آبی باعث کاهش کیفیت منابع شده است که به نظر من این مشکل مهم ترین چالش نه تنها در استان بلکه در کشور است. بحران زباله یکی دیگر از نگرانی‌ها است، اگرچه استان کرمان تقریباً یکی از کم‌آزارترین استان‌های منطقه است.

شاکری گفت: اما همچنان مشکلات وجود دارد. این مشکل بیشتر در شهرهایی که بالاتر از منابع آب سطحی هستند، مانند شهر ریواس یا شهر گیرافت که در دشت سیل زده قرار دارد و یا مکان هایی که به تالاب ها و نزدیک رودخانه ها منتهی می شوند، دیده می شود.

از دیگر مشکلات و چالش های زیست محیطی استان کرمان می توان به برخاستن گرد و غبار و وقوع طوفان های متعدد در استان به ویژه در شرق، شمال و برخی از مناطق جنوبی استان اشاره کرد.

fb95186d c6e8 48b1 abe4 777bc0414981 خبر خاکستری

29 کانون گرد و غبار در استان کرمان وجود دارد

چندی پیش طالب حلوئی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به شناسایی 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان گفت: شناسایی این کانون ها نشان می دهد که پتانسیل ریزگردها در استان کرمان را داریم. استان و بر همین اساس باید اقدامات مدیریتی از جمله مدیریت آب و کاربری اراضی داشته باشیم و در این راستا باید به اقدامات متمرکز و هدفمند نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه گرد و غبار عموماً ناشی از فرسایش بادی است که منشأ داخلی یا خارجی در منطقه دارد، گفت: شواهد نشان می دهد که در سیستان تحت تأثیر بادهای 120 روزه هستیم که پدیده ای در وقوع گرد و غبار است. بخش شرقی استان

خالویی گفت: تعامل با وزارت نیرو برای تضمین و رهاسازی حق آبه تالاب ها از دیگر برنامه هایی است که در حال بررسی و اجراست. باید بتوانیم با تامین زیرساخت ها وضعیت آلودگی را رصد و اعلام کنیم و در جای دیگری تصمیم گیری می شود.

یکی دیگر از چالش های زیست محیطی استان کرمان تالاب جازموریان است که یکی از کانون های گرد و غبار استان است. این تالاب یکی از بکرترین تالاب های طبیعی ایران است که در جنوب استان کرمان و غرب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. در واقع این تالاب در جنوب شرقی ایران نفس می کشد.

2223c000 f0af 4eca 818e c35c217bdb70 خبر خاکستری

احیای بکرترین تالاب طبیعی ایران به همت مسئولان

تنوع زندگی جانوری، میهمان نوازی پرندگان مهاجر، پوشش گیاهی منحصر به فرد و تأثیر فراوان این تالاب بر کشاورزی و دامداری ساکنان این تالاب در گذشته و قبل از خشک شدن نقش این تالاب بوده است. پوشش نمک های آهک، نمک، ماسه، سیلت و خاک های رسی، رنگ خاکستری باقی نمی ماند.

گفتنی است سال گذشته به دلیل بارندگی های شدید 100 درصد این تالاب دچار آبگرفتگی شد. اما به دلیل خشکسالی های پی در پی و کاهش منابع آبی، این تالاب سرشماری شده و هم اکنون این تالاب یکی از 29 کانون فرسایش گرد و غبار استان است و به گفته کارشناسان، این تالاب منشا 25 درصد گرد و غبار است. کشوری است که بادهای شدید در این منطقه باعث تشکیل توده های عظیم گرد و غبار و نفوذ آن به استان های اطراف می شود.

مرجان شاکری مدیر اسبق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ما از تصویب تمامی برنامه های مدیریت جامع احیای تالاب جازموریان خبر داد و گفت: این اقدام حاصل تلاش مسئولان ارشد و ماست. موفق به ایجاد یکی از بزرگترین کانون های گرد و غبار در جنوب کشور و در نتیجه تعهد همه کارکنان به نهضت ترویج محیط زیست شد.

با توجه به وجود صنایع بزرگ فراوان به ویژه معدن در شهرهای مختلف استان به ویژه شهرهای شمالی شاهد آلودگی در این مناطق هستیم که مشکلات زیادی را در این مناطق ایجاد کرده و کارکنان در مقاطع مختلف به این مشکلات اشاره کرده اند.

9173c39a 1e47 4f3a b4f2 c83a821264ae خبر خاکستری

ضرورت بازنگری در فعالیت های زیست محیطی صنایع بزرگ استان

محمدرضاپور ابراهیمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه فعالیت صنایع بزرگ کرمان مانند صنعت مس برای توسعه و حفاظت از محیط زیست مناسب نیست، خطاب به مدیرکل جدید گفت: نیاز است. بررسی فعالیت‌های زیست‌محیطی صنایع بزرگ استان را مد نظر داریم و در این راستا می‌خواهیم ظرف شش ماه این کار انجام شود و گزارش آن به رهبری استان و مجمع نمایندگان استان ارائه شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل شرایط محیطی صنایع بابک مرتعی در این شهرستان باقی نمانده است، گفت: هر حیوانی در منطقه قطعا شکنجه می شود قابل قبول است. .

به گزارش راه آرمان؛ چالش های زیست محیطی استان کرمان تنها به چند محور ذکر شده در گزارش فوق خلاصه نمی شود و مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که مسئولان را ملزم به اقدام جدی برای رسیدگی به این موضوعات می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید