بحران جدید در روابط عربستان سعودی و آمریکا

بحران جدید در روابط عربستان سعودی و آمریکا

روز جدید در سال 2022، همه متحدان عربستان سعودی در صورت تلاش برای عادی سازی روابط با ریاض، با مشکلات و چالش های جدی در سیاست داخلی خود مواجه خواهند شد. با این حال بن سلمان تمام تلاش خود را می کند تا عربستان را به عنوان یک کشور بزرگ در عرصه معادلات خاورمیانه معرفی کند. کشوری که باید برای حل مشکلات این منطقه مورد توجه و تعامل قرار گیرد.»

Middle East I در مورد روابط عربستان و آمریکا به ویژه پس از روی کار آمدن جو بایدن گزارش می دهد و تاکید می کند که عربستان سعودی دیگر جایگاه مرکزی در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه ندارد و ممکن است در واقع موقعیت این کشور در سال 2022 به حفظ موقعیت خود ادامه دهد. موقعیت حاشیه ای در حوزه معادلات منطقه ای و بین المللی. خاورمیانه این مشکل را چالش و بحران اصلی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دانست و مشکلات را به رهبران سعودی یادآور شد.

میدل ایست نوشت: در سطح بین المللی، عربستان سعودی تا حد زیادی نقش خود را در معادلات منطقه ای و جهانی بازیافته است، به ویژه قبل از روی کار آمدن وارث کنونی تاج و تختش، شاهزاده محمد بن سلمان. ، ناموفق. سال 2021 مجموعه ای از شکست ها و ناامیدی ها را برای ریاض به همراه دارد. در عین حال، برای رهبران سعودی روشن شده است که دیگر تنها نیرویی نیست که کشورهای غربی به دنبال مشاهده و حتی کنترل معادلات جهان عرب و اسلام هستند.

موضع حاشیه ای عربستان احتمالاً در سال 2022 ادامه خواهد داشت و این نشان می دهد که این کشور جایگاه مهم خود را در سیاست خارجی آمریکا باز خواهد یافت و واشنگتن همچنان عربستان را به عنوان میانجی منافع خود در منطقه می داند. پلک نمی زند. از این نظر، سایر کشورهای کوچک منطقه در واقع وزن سیاسی بیشتر و بهتری نسبت به عربستان سعودی به دست آورده اند، از جمله امارات متحده عربی، قطر، مراکش، اردن، مصر و البته رژیم اسرائیل (همپیمان سنتی آمریکا در خاورمیانه). نقل قول با کاهش سیاست خارجی دولت بایدن، به نظر می رسد که ریاض در معادلات سیاسی در خاورمیانه به شدت رو به افول است.

روابط عربستان و آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021 با چالش های زیادی روبرو بوده است. پس از صدور فرمانی که بایدن مجوز انتشار اسناد محرمانه سیا را در پرونده ترور جمال حشقچی روزنامه نگار سعودی توسط دولت عربستان سعودی صادر کرد، محمد بن سلمان. نقش کلیدی در صدور دستور داشت. او به جنایت خیانت کرد و واشنگتن اقدامی نکرد.بر اساس این گزارش، عربستان آهی از سر آسودگی کشید. اما این ماه عسل چندان دوام نیاورد و با توجه به ترجیح دولت بایدن برای تعاملات فرابخشی و البته گزینشی و گزینشی با دولت عربستان و شخصیت محمد بن سلمان، عملا به پایان رسیده است.

به نظر می رسد که محمد بن سلمان دیگر در واشنگتن چندان محبوبیتی ندارد. البته این در مورد هر مجمعی که ایالات متحده نقش مهمی در آن ایفا می کند صادق است. در این راستا، شاهد بودیم که محمد بن سلمان در آخرین اجلاس سران گروه 20 و همچنین در کنفرانس تغییرات آب و هوا در سال 2021 کاملاً شکست خورد، زیرا او حتی فرصت دست دادن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را نداشت. یا با او یا حتی دیگر رهبران برجسته جهان عکس بگیرید. ولیعهد عربستان سعودی نیز سال گذشته افتخار کمک به خروج آمریکا از افغانستان را نیافت (نشانه جدی از تضعیف موقعیت عربستان در مقابل دولت آمریکا).

البته این مسائل لزوماً به معنای حذف برای همیشه محمد بن سلمان نیست. ایالات متحده به تعهد گزینشی (به ویژه) محدود خود به عربستان سعودی و شخص بن سلمان ادامه خواهد داد. در این راستا، دولت آمریکا می خواهد اطمینان حاصل کند که ورود نفت عربستان به بازارهای جهانی به مقدار زیاد ادامه خواهد داشت تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند. این مشکل، به ویژه با توجه به تأثیرات گسترده همه گیری تاج و تخت بر اقتصادهای جهانی، می تواند عواقب بسیار مضر و خطرناکی داشته باشد. این امر حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام omicron شروع به ظهور می کند و به طور موثر عدم اطمینان را در اقتصاد افزایش می دهد.
یک بحران جدید

همزمان با کاهش توان دفاعی عربستان سعودی برای مقاومت در برابر حملات موشکی و پهپادی از یمن، بحران جدیدی بین عربستان و ایالات متحده به اوج خود می رسد. در همین راستا، اخیراً وال استریت ژورنال گزارش داد که سامانه های موشکی زمین به زمین پاتریوت ارائه شده توسط ایالات متحده به ایالات متحده به طور خطرناکی مملو از کمبود موشک و سایر مشکلات لجستیکی مرتبط با این سامانه ها هستند.

در همین راستا ماه گذشته مجلس سنای آمریکا با مجموع 67 رای موافق و 30 رای مخالف قطعنامه تضمین فروش 280 موشک هوا به هوا به پادشاهی عربستان سعودی را رد کرد. بسیاری از طرفداران معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی ترجیح می دهند روند فروش بی قید و شرط تسلیحات به عربستان را ادامه دهند. آنها حتی گفتند از زمان پایان جنگ در یمن نیازی به وابستگی خود به فروش تسلیحات به عربستان سعودی ندارند. این یکی از اولویت های رئیس جمهور آمریکا جو بایدن است.

عربستان سعودی احتمالاً با حملات پهپادی بیشتری از سوی هوتوهای یمن روبرو خواهد شد. هوتوها پیش از این با موشک های بالستیک خود به میادین نفتی و تولید و صادرات نفت عربستان آسیب وارد کرده اند. در این راستا، محمد بن سلمان ناامید است تا جنگ با هوتوهای یمن را هر چه سریعتر پایان دهد. جنگی که برای عربستان سعودی غیرسازنده و پرهزینه بود. این احتمال وجود دارد که روابط بن سلمان با جو بایدن و دولت او در سال 2022 سرد بماند.

در این راستا عربستان می تواند تا حدودی به چین و روسیه تکیه کند تا شاید از طریق آنها وضعیت بین المللی خود را بهبود بخشد. با این حال، بعید به نظر می رسد که این کشورها بتوانند جایگزین مناسبی برای اتحادیه سنتی سعودی-آمریکایی ارائه دهند. روسیه تا حد زیادی منافع روابط انرژی با عربستان و البته تا حدودی را در فروش تسلیحات به این کشور می بیند. چارچوبی که البته روسیه نمی تواند نقش آمریکا را با عربستان جایگزین کند. چین همچنین از فرصت های اقتصادی بیشتری در عربستان سعودی استقبال می کند، اما همچنان از نظر سیاسی و فرهنگی با عربستان سعودی فاصله دارد.

باید توجه داشت که محمد بن سلمان نمی توانست به یکباره سیاست نگاه به شرق را در پیش بگیرد. دلایل زیادی برای این وجود دارد. اولاً، زرادخانه‌های نظامی عربستان سعودی عمدتاً غرب‌گرا هستند و بوسلمان همچنان به کار خود برای احیای روابط کشورش با ایالات متحده، که در دوران ترامپ در وضعیت بسیار خوبی بود، ادامه می‌دهد. در این زمینه، او می تواند منتظر انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا باشد. انتخاباتی که در نهایت می تواند منجر به رئیس جمهور جدید کاخ سفید شود که روابط دوستانه بیشتری با عربستان سعودی ایجاد خواهد کرد.
عربستان و اروپا

محمد بن سلمان همچنین می‌تواند بریتانیا و اروپا را که هر دو بسیار فرصت‌طلب هستند و می‌توانند در ازای معاملات تسلیحاتی سودآور، به ویژه در فروش تسلیحات به عربستان سعودی، چشم خود را بر جنایات ریاض ببندند، به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای توسعه ببینند. کشورشان بریتانیا روابط نزدیک با عربستان سعودی دارد و دولت محافظه کار کنونی تمایلی به استفاده از فرصت های آینده برای روابط با عربستان سعودی به دلایلی مانند نقض حقوق بشر توسط ریاض ندارد. بریتانیا دومین فروشنده بزرگ تسلیحات عربستان سعودی است (موقعیتی که سال ها در اختیار داشته است).
آیا لامپ و باتری دارید؟ بروکس می آید و تحویل را می پذیرد و چیز جدیدی به شما می دهد!

آیا لامپ و باتری دارید؟ بروکس می آید و تحویل را می پذیرد و چیز جدیدی به شما می دهد!
پیشنهاد امروز
یکتانت: واکسن

در فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اخیراً از محمد بن سلمان استقبال کرد و سعی کرد از ظرفیت مالی و اقتصادی عربستان سعودی برای کمک به توسعه هر چه بیشتر کشورش (با جذب دلارهای نفتی عربستان) استفاده کند. نباید فراموش کرد که مکرون اولین رهبر اروپایی بود که پس از ترور جمال حشقچی در سال 2018 وارد عربستان سعودی شد.

با این حال، دیگر رهبران اروپایی احتمالاً نسبت به عربستان سعودی و شخص بن سلمان بی تفاوت هستند. در این راستا، هم رهبران اروپایی و هم مجالس آنها تا حد زیادی دیدگاه منفی نسبت به بن سلمان دارند. در سال 2022، همه متحدان عربستان سعودی در صورت تلاش برای عادی سازی روابط با ریاض، با مشکلات و چالش های جدی در سیاست داخلی خود مواجه خواهند شد. با این حال، بن سلمان تمام تلاش خود را می کند تا عربستان سعودی را به عنوان بازیگر اصلی معادله خاورمیانه معرفی کند. کشوری که باید برای حل مشکلات این منطقه تعامل و همکاری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید