بدهی خودروسازان به قطعه سازان به 85 هزار میلیارد تن رسید/ کمبود نقدینگی و قوانین گمرکی مانع قطعه سازان است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدرضا رعنایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع تولید قطعات همگن کشور و دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به شعار سال و برشمردن برخی از موانع این صنعت گفت: متأسفانه امسال فشار بر بخش تولیدی به ویژه قطعه سازی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و عدم پرداخت بدهی خودروسازان بر واحدهای صنعتی برای تامین مواد اولیه و هزینه های روزانه فشار آورده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

رعنایی ادامه داد: امسال قانونی تصویب شد که واردات ماشین آلات صنعتی از جمله حقوق گمرکی را شامل می شود و این برای تولید خوب نیست چرا که سازنده برای پروژه های عمرانی باید ماشین آلات جدید و مدرن وارد کند و اگر تولیدکنندگان باید 25 درصد بپردازند. در عمل تمایلی به برنامه ریزی برای توسعه و بهبود فناوری تولید و ارتقاء ماشین آلات وجود ندارد.

وی افزود: موضوع بعدی قوانین وضع شده از سوی بانک مرکزی و گمرک در خصوص ترخیص کالاهای واسطه ای و مواد اولیه قطعه سازان و سایر واردکنندگان است که تا زمانی که بانک مرکزی ارز این کالاهای وارداتی را تعیین نکند، نمی توان از آن معافیت گرفت. “

عضوهیئت مدیره انجمن صنایع تولید قطعات همگن افزود: ترخیص کالا صورت نگرفت و همین امر باعث شد تا روند کالا برای مدت طولانی در گمرک بماند، بنابراین علاوه بر خواب سرمایه. ناشی از خسارت، جریمه های گمرکی به آن اضافه می شود که در شرایط فعلی به ضرر سازنده است.

رعنایی ادامه داد: قبلاً کالا وارد می شد و 90 درصد آن امکان ترخیص فوری را داشت و 10 درصد تا زمان آزمایشی باقی می ماند تا کار تولید متوقف نشود.


با توجه به قیمت گذاری دستوری خودروسازان، هزینه های قطعه سازان را متقبل نمی شوند

دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی گفت: افزایش تعرفه از 4200 تن به ارز آزاد هزینه واردات ماشین آلات و مواد اولیه را برای قطعه سازان چندین برابر افزایش داده است که در صورت نبود نقدینگی هزینه قابل توجهی برای قطعه سازان به همراه دارد. .

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: از سوی دیگر به دلیل اینکه خودروسازان نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند و به قیمت‌های دستوری بفروشند، به راحتی متحمل هزینه‌های قطعه‌سازان نمی‌شوند. منجر به رکود شده است.«در حال حاضر حرکت خیلی خوبی که نیاز به برنامه ریزی درست توسط دولت و مجلس داشته باشد، وجود ندارد.


بدهی خودروسازان به تولید قطعات در سال جاری 40 درصد افزایش یافته است/ استان مرکزی جزو بزرگترین استان های تولید کننده قطعات خودرو در کشور است.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع تولید قطعات همگن کشور نیز خاطرنشان کرد: تاکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازی به 85 هزار میلیارد تن رسیده که 45 هزار میلیارد تن آن معوق است. 120 روز است. تا پایان سال گذشته افزایش یافت.

رعنایی در خصوص تفاهم نامه همکاری 10 هزار میلیارد تنی قطعه سازان مرکزی و ایران خودرو و ایران خودرو دیزل که اواخر سال 99 منعقد شد، گفت: این تفاهم نامه به دلایل مختلف پیشرفت چندانی نداشته است اما چندین مورد قراردادهایی با چند شرکت در استان منعقد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی با تاکید بر ظرفیت قابل توجه این صنعت برای تولید قطعه در استان، افزود: استان مرکزی یکی از بزرگترین و پیشروترین استان های کشور در زمینه تولید قطعات خودرو است. توجه به تولید قطعات این امر باعث صدمات می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید