برای حضور در جام جهانی کشتی آمریکا شرط گذاشتم / بنا برنده نشد خسته شد و رفت


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۰۱
کد خبر: 1899112

باز هم، هر چیزی جز طلای المپیک به معنای پنیر است.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: برای مسئول مسابقات آمریکا شروطی گذاشتم و گفتم برای گرفتن ویزا از هیچ سفارتخانه ای دم در نمی مانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا دبیر درباره فراز و نشیب های تیم ملی کشتی فرنگی در تورنمنت های اخیر گفت: این کشتی متعلق به اروپایی هاست و اگر پشت این مشکل نبودند شاید این کشتی در دنیا جمع می شد. من همیشه به محمد بنا و حمید سوریان تاکید کرده ام که در کشتی بمانند تا بتوانیم محل دعوای پارسی را پیدا کنیم. دو سه برابر بیشتر از مبارزات آزاد جوانان در مبارزات فارس ثبت نام می کنند و اگر بخواهیم مثل آزاد باشد باید آن را بومی سازی کنیم.

وی استان های خوزستان، مازندران و فارس را پیشرو در مبارزات ایران دانست و گفت: به نتیجه ای که باید می رسیدیم نرسیدیم. یزدانی خرم پنج شش سال زحمت کشید. با این حال بنا با کمک های شخصی خود تیم ملی کشتی فرنگی را بالای سر برد. ما باید میزان را در این زمینه افزایش دهیم. البته فکر می کنم در دسته آزاد اصلی مشکل داریم. من به 29 استان کشور سفر کردم و تنها رئیس فدراسیون کشتی هستم که با همه مربیان ایرانی جلسه داشتم.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان این مطلب گفت: در المپیک یک طلا و یک برنز گرفتیم و اگر درست بدنسازی می کردیم سه مدال طلا می گرفتیم. 11 بود – آن مکان در جهان. در آن دوره اما با چند امتیاز دوم شدیم و می توانستیم در نروژ دو یا سه مدال طلا بگیریم. تیم کشتی دو مدال نقره و سه مدال طلا گرفت اما فراموش نکنیم زمانی که من کشتی گیر بودم طلا نگرفتیم. محمدرضا با خروج از تشک به دنبال پیروزی 8-0 اشتباه کرد.

دبیر در خصوص جدایی محمد بنا از تیم ملی کشتی فرنگی گفت: با تشکر از بنا و همه مربیان برای کشتی فرنگی. بنا نمی خواست به مسابقات جهانی بیاید، بنابراین من، سوریان و مدیر تیم های ملی به بنا فشار آوردیم که در مسابقات جهانی متوقف شود. گفتند عصبانی است اما بنا خسته است. او با اینکه 64 سال سن دارد، همچنان با انگیزه ترین مربی کشتی ایران است. به گزارش سوریان، او گفت حتی اتاقم را هم خالی کرده بودم و آنجا خوشحال بودیم.

وی در خصوص انتخاب حسن رنگرز به عنوان جانشین بنا اظهار داشت: برای انتخاب سرمربی 10 فاکتور داشتیم که یکی از آنها فنی بود. سوریان و دوستان نظر دادند که رنگرز انتخاب شده و من هم او را می شناسم. با تاخیر در انتخاب مربی، حاشیه ها بیشتر می شود و تیم امید 20 روز دیگر با سرمربی تیم ملی راهی اسپانیا می شود. جام جهانی 15 نوامبر در آذربایجان برگزار می شود. این بهترین نتیجه ما نبود، اما جزو بهترین ها بود. در نه کیلوگرم هفت مدال گرفتیم که شوخی نیست.

رئیس فدراسیون کشتی که با برنامه “ورزشگاه” صحبت می کرد، همچنین خاطرنشان کرد: امیرمحمد یزدانی صددرصد طلا می گرفت اما خیلی ها اصرار دارند که تیم نتیجه نگرفت. تیم ملی از سال 2014 تا 2018 در پنج دوره مسابقات جهانی حضور داشت و کشتی آزاد تنها یک طلا کسب کرد. در آن سه سال در مسابقات جهانی هفت هشت مدال طلا گرفتیم، در دو دوره جهانی هم. فراموش نکنیم که کشتی چگونه بود. تنها مدال ایران در مسابقات جهانی 2018 برنز حسن یزدانی بود. بهترین نتایج در سال 1377 بود که مسابقات در تهران بود و سه مدال طلا گرفتیم.

منشی درباره غیبت تیم ملی روسیه گفت: اگر روسیه و آمریکا در غیاب ایران به جام جهانی می رفتند باز هم نبرد تیم مقابل تیم بود. حضور روس ها قطعا به نفع ما بود اما قطعا قرار نبود اول باشیم. روسیه در دو وزن 74 و 97 طلایی شد که محمدیان در یک ضرب 97 کیلوگرم قهرمان شد و امامی در 74 کیلوگرم به مقام سوم دست یافت. اگر سیداکوف بهترین کشتی گیر جهان و سعدولاخوف در مسابقات حضور داشتند، نمایندگان آمریکا را شکست می دادند. در این شرایط امتیازها تقسیم شد و باید پنج مدال طلا می گرفتیم.

وی با انتقاد از ناداوری در حق ایران، تصریح کرد: امامی کشتی گیر آمریکایی را تعقیب کرد و حریف باید کارت می گرفت اما داوران گفتند آمریکایی ها حساس بودند! اگر کشور دیگری بود همین کار را می کردید؟ روس ها بیشتر از ما در مورد جنگیدن می دانند و بیشتر از ما آمریکا را می گیرند. ما پشت سر این دو کشور هستیم و می توانیم در سال 2023 یا 2024 به آنها برسیم. آمریکایی ها قوی هستند و ما باید با آنها مبارزه کنیم. اگر در 70 سال گذشته به اندازه این دو سه سال مدال گرفته بودیم، مثل روسیه و آمریکا بلامنازع بودیم.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه فدراسیون وارد جزئیات و مشکلات فنی نمی شود، گفت: مربیان ما در جاهایی که یزدانی در مسابقات جهانی ناکام ماندند دلسوز یکدیگر نبودند، سرمربی باید کادر هماهنگی را انتخاب کند. و من فقط یک مربی به پیمان پیشنهاد دادم. همه فکر می کنند من آن مرد صادق را با دوستی آوردم، اما نتیجه کارش نمایان است. گاهی با پیمان مخالفت می کنیم و می گوید حالا که رئیس فدراسیون هستی تصمیم نهایی را می گیری.

دبیری با بیان اینکه در حال کناره گیری از یک فنی است، گفت: 30 سال کار صادقانه دیده ام و به روسای قبلی فدراسیون گفته ام از آن استفاده کنند. نتایج پیمان قابل قبول است و انشالله به این انتخاب افتخار خواهم کرد. اما من برای هیچکس در کشتی تعارف ندارم. به حسن رنگرز هم گفتم مراقب باشید طرفدار کشتی گیران مازندرانی نباشید. به او گفتم روحیه دستیاران برایم خیلی مهم است.

وی فدراسیون کشتی را زیرمجموعه وزارت ورزش و بخشی از کشتی دانست و گفت: وقتی مردم از شکست کشتی ناراحت هستند به این دلیل است که این رشته برای ایران همان طور که بسکتبال برای آمریکا و جودو برای ژاپن است. ما این موضوع را احیا می کنیم. روزی که به فدراسیون کشتی آمدم کارت ملی کشتی 30 هزار نفر بود که به 300 هزار نفر رسید و باید به 800 هزار نفر برسد.

رئیس فدراسیون کشتی از کاهش تعداد کشتی گیران در دو دهه گذشته انتقاد کرد و گفت: زمانی که من کشتی می گرفتم یک میلیون کشتی گیر بودند و در سال 2019 خیلی ها حسن یزدانی را نمی شناختند. از آنجایی که وزارت ورزش دست به کار نمی شود، باید این کارها را انجام دهم. شرکت توسعه و تجهیزات آنقدر درگیری های مالی دارد که من طاقت انجام هیچ کاری را ندارم.

منشی در مورد سالن هفتم شهیدان گفت: قرار است تا چند ماه آینده این باشگاه را افتتاح کنیم و می خواهیم تمام مسابقات را در این سالن برگزار کنیم. این سالن گنجایش 500 نفر را دارد. اشتباه فدراسیون قبلی این بود که مسابقات را به سالن دوم ورزشگاه آزادی منتقل کردند که هیچکس به آنجا نمی رود. این سالن قلب کشتی ایران است و استان ها باید سالن های بهتری برای برگزاری مسابقات داشته باشند.

وی درباره انتقاد از تجمل گرایی فدراسیون کشتی گفت: اگر کشتی گیر یک بالش معمولی زیر سرش بگذارد گردنش خشک می شود و دو هفته عقب مانده است. او باید از بالش و تشک طبی استفاده کند و اگر می خواهیم این ورزش موفق باشد باید در 22 ساعتی که ورزشکار تمرین نمی کند شرایط خوبی داشته باشد. شرایط خوبی برای کشتی گیران فراهم کرده ایم و گوشت منجمد نمی دهیم. ورزشکاران فقط شکم خود را پر می کردند، اما من پنج سرآشپز را جایگزین کردم. اکنون که از مکمل های غذایی عقب مانده ایم، باید غذای خوب را تامین کنیم.

رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اهمیت استفاده از ماساژور خاطرنشان کرد: آنقدر حرف های غیرتخصصی در شورای برون مرزی وجود دارد که من به این شورا نمی روم. کشتی یک ورزش اسید لاکتیک است و ماساژ منجر به حذف خوب اسید لاکتیک از بدن می شود. تیم آمریکا با یک کاروان 110 نفره آمد که ما 52 نفر بودیم و مربیان زیادی داشتیم. میگن چرا ماساژ میدی؟! آمریکایی ها تخته های ماساژ خوبی آوردند که ما باید درست کنیم. اگر می خواهیم روسیه و آمریکا را شکست دهیم، باید از آنها جلوتر باشیم. امکانات کشتی ما ممکن است در بسیاری از مناطق جهان در دسترس نباشد و فرزندان ما هیچ بهانه ای نداشته باشند.

دبیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تیم ملی کشتی کشورمان به آمریکا می رود یا خیر، تصریح کرد: برای مسئول مسابقات آمریکا شرط هایی گذاشتم و گفتم برای گرفتن ویزا پشت در نمی مانیم. از هر سفارتی همچنین اگر به یک نفر ویزا ندهند، تیم را نمی گیریم و سقف نمی گذاریم. شاید تصمیم بگیریم 20 مربی و 50 تماشاگر بیاوریم.

وی در ادامه گفت: در حال برنامه ریزی برای رفتن به جام جهانی هازارد هستیم و به رنجرز گفته ام که به اعزام تیم قدرتمندی به این مسابقات انتقاد دارم. گفتم بعد از المپیک مسابقه کسب سهمیه مجارستان اولویت دوم ماست. بازی های آسیایی برای وزارت ورزش مهم است و به رنجرز گفتم برای المپیک کارهای لازم را انجام دهد. 90 درصد احتمال دارد که تیم اصلی را به هانگژو نفرستیم.

رئیس فدراسیون کشتی درباره عدم عضویتش در فدراسیون جهانی گفت: اینکه ما نماینده ای در فدراسیون جهانی کشتی نداریم انتقاد است و ای کاش آن جایگاه را از دست نمی دادیم. من و ایگالی رقابت داشتیم تا اینکه دیشب رای ها برای من بود. به ما گفتند چه تضمینی وجود دارد که انتخاب کنیم و استعفا نکنیم؟ جام جهانی و بازی های آسیایی در فاصله کوتاهی برگزار می شود. به نظر من کسی که مدال نقره یا برنز المپیک را گرفته قهرمان المپیک نیست و طلای المپیک چیز دیگری است. به ورزشکاران گفتم به جز طلای المپیک همه چیز پنیر است.

دیدگاهتان را بنویسید