برای هداد عزیزی صحنه جنجالی دربی پنالتی بود؟

برای هداد عزیزی صحنه جنجالی دربی پنالتی بود؟

دربی بعدی بدون گل و بدون ایجاد چنین موقعیتی روی دروازه ها به پایان رسید که این سوال مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فوتبال قرار گرفت که چرا این مسابقه که نماد فوتبال ایران محسوب می شود در سال های اخیر تا این حد سقوط کرده است؟ به گفته هداد عزیزی در سه دربی اخیر هیچ اتفاقی نیفتاده است و چیزی نخواهیم دید. یعنی در حالی که هر دو تیم به خصوص استقلال برای برون رفت از شرایط سخت و سخت روزهای آخر به 3 امتیاز این دیدار نیاز مبرم داشتند، اما باز هم محتاطانه عمل کردند و در نهایت نتیجه تساوی این دیدار اول شد. و حرف آخر

در رابطه با این جلسه به سراغ یک کارشناس رفتیم که به او می گویند غیر رنگی. البته اگر بخواهیم چند بازی او را به عنوان دستیار پرسپولیس در آسیا در نظر بگیریم.

از دربی 97 شروع کنیم، بازی در یک بازی سرد و بی روح که با تساوی بدون گل به پایان رسید چگونه بود؟
سه دربی است که اصلاً نمی بینیم، این دیدار هم مثل بازی های قبلی حرفی برای گفتن نداشتیم. در مورد چه چیزی صحبت کنم

اگرچه تا به حال در این دو تیم بازی نکرده اید و سابقه حضور در این بازی حساس را در تاریخ ندارید، اما حداقل زمانی که فوتبال بازی می کردید، این مسابقه جنجالی و حساس تر از الان بود.
واقعیت این است که فوتبال ما ضعیف است و وقتی فوتبال ما ضعیف است، البته دربی کیفیت لازم را ندارد و این می تواند اتفاق بیفتد چون تیم ها محتاط هستند و مربیان محتاط هستند. با این حال هیچ کدام از بازیکنانمان را در زمین دربی ندیدم. فکر می کنم این دربی حال همه فوتبالدوستان را بد کرد. از رسانه ها گرفته تا تماشاگران و کارشناسان و حتی پیشکسوتان فوتبال. دربی واقعا بد بود و کیفیت خیلی پایین بود. 90 دقیقه بازی، هم تیم های پرطرفدار و هم تیم اول پایتخت فرصت گلزنی به هم را ندارند، به نظر من این خیلی ناخوشایند است.

آیا معتقدید فوتبال ضعیف شده است یعنی فوتبال ما را به قهقرا می برد؟
حالا نه اینکه بگوییم عقب می نشینیم، چون دربی بازی خاصی است و خیلی ها از این دیدار انتظار دارند، اما چیزی از آن بیرون نیامد که بخواهیم از نظر فنی صحبت کنیم یا کارشناسی کنیم.

اینکه بازی از این آب در بیاید و به قول شما 3 دربی متوالی باشد که چیزی در بازی نمی بینیم که حرفی برای گفتن داشته باشد. آیا این تفکر از روی نیمکت و خارج از زمین به سمت مستطیل سبز می رود یا بازیکنان بر اساس تصمیم خود و اتفاقات بازی، شرایط را به سمت یک بازی محتاطانه سوق می دهند؟
در هر صورت احتیاط همیشه در این مسابقه بوده و هست و مربیان ما معمولا کسانی هستند که مربیان استقلال و پرسپولیس هستند و تا یک هفته تا 10 روز تحت فشار رسانه ها و تماشاگران و هواداران هستند. بنابراین طبیعتاً سعی می‌کنند اول نبازند.

از آنجایی که هر 3 تساوی در فوتبال 2 شکست محسوب می شود، به نظر می رسد استقلال با تساوی بعدی در ابتدا 4 بازی در لیگ شکست خورده است، از طرفی پرسپولیس هم نتوانست انتظارات زیادی را برآورده کند. آیا سرنوشت روشنی برای آینده این دو تیم دارید و آیا آنها مدعی بودنشان را ثابت کردند؟
آنها در حال حاضر جزو شاکیان جدول هستند و سرآمد محسوب می شوند. البته نمی توان روی دربی که مدعی قهرمانی نیست حساب کرد، ما حداقل از این دسته از بازیکنان توقع بیشتری داریم تا بازی بهتر و نمایش لذت بخش تری ارائه کنند.

موضوع کمک تصویری داور به چالشی بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شد و در این دیدار برای استقلال و از سوی دیگر برای پرسپولیس، صحنه دیدنی اواسط نیمه دوم توسط کارشناسان داوری تشخیص داده نشد. به نظر شما اگر کمک داور ویدیویی بیاید مشکلات فوتبال ما حل می شود و این رسوایی ها به خواب می رود؟

فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد، اما طبیعتاً وقتی این فناوری در تمام دنیا استفاده می‌شود، ایران هم نیاز به به‌روزرسانی و پیشرفت در این زمینه دارد. اگر این اتفاق نیفتد شاید سال آینده مسابقات ملی ما نیاز به کمک داور ویدیویی داشته باشد و در آن صورت فیفا نپذیرد که مسابقات ملی بدون کمک داور ویدیویی برگزار شود.

حالا کار به جایی رسیده که هر هفته مربیان مدام به جان مادر و بچه و مسئولان همه قسم می خورند که کمک داور ویدیویی را به فوتبال ایران بیاورند.
کمک داور ویدیویی هزینه بر است و به راحتی وارد فوتبال ایران نمی شود. الان می گویند فوتبال را با کمک داور ویدیویی تجهیز می کنیم و وسایل را برای او می آوریم و امیدوارم حداقل یک کار انجام شود اما کار آسانی نیست.

شما به عنوان یک فوتبالیست از صحنه جنجالی لحظه آخری در محوطه جریمه پرسپولیس صحبت می کنید که استقلالی ها فکر می کردند پنالتی اعلام شده است. به نظر شما پنالتی بود؟
بله، فکر می کنم پنالتی بود.

برخی از کارشناسان فوتبال گفتند چون داور جسارت و تمرکز لازم را نداشت در دقایق پایانی بازی پنالتی اعلام نکرد.
من این چیزها را نمی دانم، اما در نهایت داور در زمین اشتباه کرد و تنها دلیلی که از کمک داور ویدیویی در سطح اول فوتبال جهان استفاده کرد، کاهش اشتباهات داوری بود تا حق تیم باشد. گم نشده است فکر می کنم دلیل کمک داور ویدیویی و فلسفه او در فوتبال این است که هیچ تیمی حقش را ضایع نمی کند، بنابراین داور طبیعتا اشتباه می کند و شاید در این مرحله تمرکز لازم را نداشته یا صحنه را ندیده باشد. فکر نمی کنم ربطی به شجاعت داوران داشته باشد و فکر می کنم ممکن است داور این صحنه را ندیده باشد یا مسلط نباشد یا اصلا آن را پنالتی تلقی نکند. باز هم تاکید می کنم که دلیل اصلی کمک داور ویدیویی در فوتبال اصلاح تصمیم اشتباه داوران است. در واقع تصمیمی که قضات می گیرند و اشتباهی که می کنند عمدی نیست و ربطی به شجاعت و این مسائل ندارد. من معتقدم اشتباهات داوری مثل صحنه ای می ماند که بازیکن با دروازه بان تک به تک می شود و اشتباه می کند و توپ گل نمی شود و می توان آن را با هم مقایسه کرد، یعنی اشتباهات داوری مانند این یک صحنه بخشی از بازی

به گفته برخی کارشناسان از آنجایی که آخرین دربی ها جلوی چشم تماشاگران برگزار نمی شود، کیفیت آن پایین آمده است. چقدر با آن موافق هستید؟
این ربطی بهش نداره! اگر به خاطر تماشاگران نیاز به کاهش کیفیت دربی باشد، حضور تماشاگران باعث ایجاد استرس و افزایش آن در زمین می شود. این بازی طبیعتا استرس زیادی دارد و به همین دلیل تیم ها شکست نخواهند خورد. فکر نمی کنم کمبود تماشاگر در ورزشگاه ها تاثیری بر کیفیت پایین بازی داشته باشد.

دو تیم از نظر فنی در این منطقه چگونه بازی کردند؟
این بازی اصلا رتبه فنی نداشت و نمیتونم در موردش چیزی بگم، تنها چیزی که میگم و دوباره تاکید میکنم اینه که بازی اصلا رتبه فنی نداشت اینه که چیزی نمیبینی در این بازی که می خواهید در مورد آن صحبت کنید.

اخیرا خیلی از فدراسیون فوتبال انتقاد می کنید. وضعیت فعلی فدراسیون و فوتبال کشور را چگونه می بینید؟
حقیقت این است که خوشبختانه اتفاق خوبی که برای FF افتاد این است که تیم ملی ما به جام جهانی رفت و این موضوع حداقل به جز روی کاغذ حل شده است و حالا باید دید چه اتفاقی می افتد.

آیا شخصا موافق ادامه حضور اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال و ادامه همکاری او در جام جهانی قطر هستید یا نظر دیگری دارید؟
در هر صورت اسکوچیچ تیم ملی را به جام جهانی رساند و به نظرم خیلی بی سواد است که الان تیم ملی اش را بگیرد و به مربی دیگری بدهد. اگر قرار است تیم ملی را از اسکوچیچ بگیریم و به مربی دیگری بدهیم، باید مقابل یک مربی بسیار بزرگ این کار را انجام دهیم و هدفمان این است که به مرحله دوم جام جهانی برویم، یعنی از خودمان ادامه دهیم. گروه برای جام جهانی ما نمی‌توانیم مربی بزرگی بگیریم چون پول نداریم و اگر قرار است مربی داشته باشیم که به او پول بدهد و اسم و رسمی نداشته باشد، خب، اسکوچیچ خیلی زحمت کشیده است، چه آیا می توانیم تغییر کنیم، او می ماند، او تلاش کرد و تیم ملی را به جام جهانی برد و ما باید با او کار کنیم و در واقع این شانس را به اسکوچیچ بدهیم و شاید با اسکوچیچ به دور دوم جام جهانی رفتیم. ما از کجا می دانیم، اما آنچه واضح است این است که ما به اسکوچیچ ختم شدیم و او تیمی است که تیم ملی را به جام جهانی رساند و حالا اگر اسکوچیچ را بگیریم، سوال این است که چه کسی مسئولیت تیم ملی را بر عهده خواهد داشت. جای او و چه کسی را بیاوریم؟ اگر بگویید مربی بزرگ کیست، مربی بزرگ کیست، در حالی که مربی بزرگ پول کلان می خواهد و ما پول زیادی برای پرداخت با شرایطی که داریم نداریم، بنابراین فکر می کنم وجود اسکوچیچ به ما آسیبی نمی زند. فوتبال و استفاده از آن تا کنون

بحث جاهلانه ای که شما گفتید ریشه های تاریخی در فوتبال ما دارد، مثل جام جهانی 1998 و اتفاقی که امسال افتاد.
بله، چون سابقه داریم این موضوع را مطرح کردم. اگر بتوانیم مربی بزرگی را جذب کنیم شرایط فرق می کند یعنی هدف ما باید این باشد که برای اولین بار با این مربی بزرگ به مرحله حذفی جام جهانی برسیم اما اگر نتوانیم مربی بزرگ بیاوریم. چرا الکی و حالا به جای اسکوچیچ بازی کنیم؟

با بازگشت خداداد عزیزی به فوتبال، اهالی فوتبال باز هم خوشحال شدند که هیجان دوباره به فوتبال برگشت، اما چه شد که چند روزی در مشهد دوام آوردی و دوباره بی خیال پدیده یا شهر خودرو شدی، هرچند که سرنوشت تیم هایی مانند ابومسلم یا سیاه جامگان ظاهر می شوند در پایان فصل منتظر نماینده فعلی مشهد در لیگ برتر باشید.
وقتی از مشهد فرار کردم این چیزها را دیدم. البته به پیشنهاد مشهدی ها و دوستان مشهدی به سراغ رضا مهاجری که همبازی و مربی ابومسلم و همین پدیده بود رفتم. کار در تیمی که اصلا پول ندارد و برای برخی چیزهای اساسی لنگ می زند بسیار سخت است، به نظر شما چرا در مسابقه ای که پدیده توپی وجود نداشت و بازیکنان با توپ فرضی خود را گرم کردند این اتفاق افتاد؟ در حالی که توپ های آنها در محل تمرین ورزشگاه امام رضا(ع) بود، در انبار به دلیل بدهی باز نشدند و این اتفاق افتاد. آیا ممکن است یک تیم لیگ برتری در روز مسابقه توپی برای گرم کردن و تمرین نداشته باشد؟ بنابراین فرار کردم و امیدوارم در پایان فصل اتفاق بدی برای نماینده خراسان رخ ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید