بررسی «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» تا کجا پیش رفت؟

بررسی «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» تا کجا پیش رفت؟

تعداد افرادی که منتظر تصویب طرح ساماندهی استخدام کارمندان دولت هستند به میلیون ها نفر می رسد. در روزهای اخیر تعدادی از نیروهای شرکتی صداوسیما با ما تماس گرفتند و از ما خواستند که سرنوشت این موضوع را مشخص کنیم. داستانی که بیش از یک سال است ادامه دارد اما هنوز مشخص نیست چه زمانی به نقطه پایانی خود می رسد.

نیروهای شرکتی صداوسیما تنها بخش کوچکی از ذینفعان بالقوه طرح سازمانی هستند. در عسلویه و کنگان هزاران کارگر شرکتی و قراردادی در انتظار اجرای این طرح روز شماری می کنند. پرستاران شرکتی و غیررسمی وزارت بهداشت نیز بارها خواستار اجرای این طرح و برکناری شرکت‌ها و کارکنان قراردادی و شرکتی از وزارتخانه‌هایی مانند ارتباطات و نیرو و مشمولان این طرح در آموزش و پرورش شده‌اند.

سابقه طرح ساماندهی جذب کارکنان دولت و تصویب آن به قدری طولانی و طولانی است که ثبت و تشخیص تاریخ های مشخص بازگشت وی به حاشیه مجلس دشوار می شود. پس از وعده‌های مکرر اما قانع‌کننده نمایندگان مجلس در سال گذشته مبنی بر تصویب این طرح تا پایان سال، سرانجام کار به سال جدید کشیده شد. در تاریخ 5 ژوئیه، طرح توسعه عمومی به تصویب عمومی رسید و این طرح برای بررسی جزئیات بیشتر به کمیته اجتماعی بازگشت. اکنون با گذشت دو ماه از این بازگشت، به دوران تعطیلی مجلس رسیده ایم. و در این مرحله سؤال این است که آیا تا قبل از پایان تابستان و قبل از ورود به نیمه دوم سال، «طرح تشکیلاتی» با شرایط و جزئیات کلی آن در صحن علنی مجلس تصویب می شود یا خیر؟ آیا آمادگی برای ابلاغ و اجرای این طرح در سال جاری تضمین می شود؟

کیومرث سرمدی واله (نماینده استان همدان در شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی) در گفت و گوی زیر با تاکید بر تکمیل جزییات طرح می گوید: این طرح به احتمال زیاد در طبقه باز شهر به تصویب می رسد. مجلس چون نمایندگان مجلس با ساختار طرح بحث می کنند موافق هستند.

کارگران بیش از یک سال است که منتظرند. این طرح به کجا ختم شد و چه زمانی تصویب می شود؟

ببینید طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت در یک مرحله در کمیسیون اجتماعی بررسی شده و پس از تصویب به صحن علنی مجلس ارائه شده است. در صحن دادگاه پس از تصویب کلیات، مجدداً اعتراضاتی مطرح شد. در نتیجه در 14 تیرماه امسال این طرح «فوریت» پیدا کرد و مجدداً به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. کمیته اجتماعی نیز دو جلسه بر روی این طرح کار کرده است و احتمالا تا پایان شهریور ماه به صحن عمومی باز خواهد گشت. البته اکنون تعطیلات مجلس است و نمی توان تاریخ دقیقی را اعلام کرد، اما به احتمال زیاد تا پایان شهریورماه این طرح دوباره به صحن علنی خواهد رسید.

پس دور دیگری از بررسی مجدد در فضای باز در مجلس در حال انجام است؟

آره؛ در صحن علنی نیز اگر باز هم ایراداتی وجود داشته باشد بررسی می شود و پیشنهادات نمایندگان مردم شنیده می شود. این پیشنهادات اجرا شده و سپس به رای گذاشته می شود. در نهایت پس از تایید صحن علنی طرح باید به هیات نگهبان برود و هیات نگهبان در مورد آن نظر دهد. گذراندن این مراحل به یک دوره زمانی نیاز دارد. اکنون نمی توانم زمان دقیق را بگویم. با توجه به تعطیلی مجلس و عدم کارکرد مجلس تا 8 شهریور، تعیین زمان دقیق پایان کار کمی مشکل است.

یعنی پس از پایان تعطیلات مجلس، طرح یک فوریت به صحن علنی می رسد; آیا کار بررسی آن در کمیسیون اجتماعی به طور کامل به پایان رسیده است؟

می توان گفت آخرین مراحل بررسی طرح در کمیسیون اجتماعی است. قبل از آن دو جلسه داشتیم و کار تقریبا تمام شده و بعد به دادگاه می آید.

ارزیابی شما از دادگاه چیست؟ در مجموع آیا نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و آن را تایید می کنند؟

نمایندگان بسیار موافق این طرح هستند. نمایندگان مجلس بر حل مشکلات قدرت شرکتی و مشکل قراردادهای متعدد مانند قراردادهای موقت و قراردادی یا همان شرکت تمرکز می کنند و می خواهند امنیت شغلی و حقوق و دستمزد را برقرار کنند. نمایندگان مردم با نگرش کلی این طرح و این موضوعات موافق هستند، اما در مورد اینکه آیا این طرح می تواند قانون شود و اجرایی شود نظرات متفاوتی وجود دارد. در کل کل ماجرا مورد قبول مجلس است. امیدواریم بتوانیم به جمع بندی برسیم و این طرح با صدای بلند در مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

مقاومت حاکمان را چگونه ارزیابی می کنید؟ جامعه هدف بر این باور است که دولت و به ویژه سازمان استخدامی اساساً با لغو شرکت های برون سپاری و واسطه مخالف است. البته این مخالفت در اظهارات مسئولان سازمان استخدامی کشور به وضوح قابل مشاهده است.

ببینید در مراحل اولیه بحث تغییر وضعیت نیروها و نهادهای معاهده در این طرح بود که دولت آن را بار مالی می دانست. و اگر این موضوع در مجلس تصویب شود، شورای نگهبان با آن موافقت نمی کند و به دلیل اینکه در قالب طرح است و بار مالی دارد، آن را برمی گرداند. سرانجام پس از رایزنی با دولت و تشکیل جلسات متعدد، تغییر وضعیت نیروهای معاهده از برنامه حذف شد و دولت تصمیم گرفت لایحه ای را برای تعیین تکلیف این نیروها به مجلس ارائه کند. در نتیجه دولت هیچ اعتراضی به کل موضوع نداشت و تمام اعتراض مقامات دولتی به این بحث تغییر وضعیت اختیارات معاهده بود، آن هم به دلیل ایجاد بار مالی و موضوع بالاخره حل شد؛ اکنون دولت لایحه جداگانه ای برای این گروه از نیروها به مجلس شورا ارائه خواهد کرد.

بنابراین تغییر وضعیت قدرت های معاهده از برنامه خارج شده است. تکلیف شرکت های استخدامی و تغییر وضعیت کارگران شرکتی چیست؟ آیا شرکت های پیمانکاری از این طرح که در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است خارج می شوند؟ حذف شرکت هایی که ممکن است مستثنی نشده باشند؟

در صورت نهایی شدن طرح، بله، برون سپاری ها و واسطه ها به طور کامل حذف خواهند شد. در صورت نهایی شدن طرح و تصویب عمومی، شرکت های طرف قرارداد حذف خواهند شد. کارگران شرکتی و قراردادی نیز در حال تغییر وضعیت هستند.

نتیجه می گیریم که با تصویب برنامه سازمانی، اختیارات قراردادی و شرکتی موسسات به وضع موجود می رسد، اما اختیارات قراردادی و قراردادی نباید به وضعیت موجود تبدیل شود. درست است، واقعی؟

آره؛ برای نیروهای قراردادی و پیمانی مشکل متفاوت است، دولت موظف است لایحه ای را به مجلس ارائه کند تا در مرحله بعد تکلیف این نیروها مشخص شود. هر بار که این لایحه وارد مجلس می شود، نمایندگان مردم به آن رسیدگی می کنند و به امید تصویب آن. در این مرحله کمیسیون اجتماعی در قالب یک طرح سازمانی بر عزل پیمانکاران و تغییر وضعیت تمامی نیروهای شرکتی و به کارگیری نهادهای مختلف کار می کند. نمایندگان نیز در کل موضوع اتفاق نظر دارند و در این مرحله مخالفت چندانی وجود ندارد. با این حساب به امید خدا کار به زودی به اتمام می رسد اما نمی توانم زمان دقیقی را برای اتمام کار اعلام کنم.

دیدگاهتان را بنویسید