برنده یک روز جدید از دست رفت

برنده یک روز جدید از دست رفت

امیر مرادی رئیس بیمارستان مرکزی دامپزشکی امروز سه شنبه 18 اسفندماه در ویدئویی با ابراز تاسف از درگذشت پیروز گفت: مایه تاسف است که از دست دادن پیروز و بی نتیجه ماندن همه تلاش های تیم درمانی در چند روز گذشته برای نجات حیوان من و همه همکارانم از همه عذرخواهی می کنیم که نتوانستیم این حیوان را نگهداری کنیم.

در 20 اردیبهشت امسال خبری منتشر شد که دوستداران محیط زیست را به شدت خوشحال کرد که سه توله یوزپلنگ ایرانی، یوزپلنگ ایرانی که در توران اسیر بود، به روش سزارین به دنیا آمد که زنده گرفته شد و در نهایت سه توله یوز از فیروز به دنیا آمدند. ایران اگرچه این خوشحالی زیاد طول نکشید چون خبر رسید مادر بچه ها را نمی گیرد. این شروع ماجرا بود، مراحل آشنایی توله ها با مادر سه روز به طول انجامید اما نتیجه نداد و به دلیل سردی هوا، توله ها از مادر جدا و قرنطینه شدند و تغذیه با دست شروع شد.

از آنجایی که یوزپلنگ گونه‌ای حساس و منحصربه‌فرد است، مراقبت از بچه‌های آن دشوار است. با توجه به اینکه تجربه ای در این زمینه در کشور وجود ندارد، خبر رسید اولین توله یوزپلنگ در 24 اردیبهشت یعنی سه روز پس از تولدش تلف شد، با این خبر نگرانی ها بیشتر شد اما طولی نکشید که توله دوم مرد. همچنین در 28 می مرد. سپس گمانه زنی ها مبنی بر احتمال گم شدن توله سوم آغاز شد و پس از آن آژانس حفاظت از محیط زیست دامپزشک متخصص یوزپلنگ آفریقایی به نام پیتر کالدول را به ایران دعوت کرد. و او به مدت پنج روز شرایط توله سوم را مشاهده کرد، با خود شیر و مکمل های مخصوص آورد و درمانگر شروع به تغذیه توله با این مواد کرد.

سپس کوچولو که فقط 300 گرم وزن داشت زنده شد و شروع به رشد کرد و نامش را پیروز گذاشتند زیرا از دو برادر دیگرش قویتر بود و توانست بر مشکلات و نبود مادر غلبه کند و سرانجام پروز در توران به دنیا آمد. در سمنان به پردیسان تهران منتقل شد و پس از آن درمانگر به صورت شبانه روزی از پیروز مراقبت کرد و اکنون این توله سگ به مدت 10 ماه در پردیسان نگهداری می شود. در این مدت فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد اما از همه آنها جان سالم به در برد.

چندی پیش درمانگر حیات وحش که مسئولیت حفاظت از این یوزپلنگ کوچک را بر عهده دارد در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا از مشکلات نگهداری پیروز خبر داد و به گفته علیرضا شهرداری، مشکلات گوارشی در توله سگ از همان ابتدا که پیروز به پردیزان نشاء آمد، احساس شد. ماجرا از تهران هم شروع شد، توله ها وضعیت چندان خوبی نداشتند و با شیر مناسب تغذیه نمی شدند و همین مشکل برای پیروز بود. روزهای اول بد بود، در این مدت مقداری شیر از طرف هواداران خارج از کشور ارسال شده بود، البته وقتی پیتر کالدول به ایران آمد، این شیر را رد کرد و شیر جدید با خود آورد. ما هم از این شیر استفاده کردیم اما کالدول گفت هیچ شیری در دنیا برای یوزپلنگ مناسب نیست.

وی افزود: با این حال کار را با همه سختی ها شروع کردیم، گاهی اوقات کوچولو حالش خوب بود و ناگهان زمین می خورد. 12 ساعت حتی سرش را از رزکسیون تکان نداد، بعد 800 گرم شد و قدرت تحمل این تنش را نداشت، بعد از مدتی دوباره دما را بالا برد و دمایش به 40 درجه رسید، درمان شروع شد. دوباره و با اصرار این توله سگ موفق شد.

پیروز با همه این سختی ها به سن 10 ماهگی رسید و در تمام این مدت به نظر می رسد تمام ایران با نگهبانان او همدردی و نگران وضعیت این توله سگ بوده و مدام سلامت این حیوان را زیر نظر داشته اند اما هفته گذشته گزارش شد که حال پیروز خوب نیست و به بیمارستان منتقل شد. البته کارشناسان از ابتدا تصور می کردند که چون شیر مادر نمی خورد، سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید قوی نمی شود و در برابر بیماری ها شکننده و ضعیف می شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: با توجه به یبوست مزمن و مشکلات گوارشی یوزپلنگ نر پردیسان بستان، با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، این یوزپلنگ به مرکز انتقال داده شد. بیمارستان دامپزشکی در عصر جمعه (5 مارس).

غلامرضا ابدالی افزود: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد مشکل انسداد روده که قبلا مطرح شده بود منتفی شد، اما در دستگاه گوارش مشکل وجود دارد، پارامترهای خونی و دفعی حیوان نیز در دستگاه گوارش بررسی شد. آزمایشات لازم و مشکلات کلیوی و نشانگرهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی در حال بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی گفت: بر اساس توصیه دامپزشکان حاضر، مقرر شد این حیوان در بیمارستان دامپزشکی تحت نظر بماند و امید است با اقدامات درمانی وضعیت به حالت عادی بازگردد.

دیروز دامپزشکی مرکزی محل بستری پیروز با انتشار فیلمی اعلام کرد که روز یکشنبه 16 اسفند وضعیت پیروز نسبت به روزهای گذشته اندکی بهبود یافته اما هنوز تثبیت نشده است و تفاوت پیروز امروز با روزهای قبل این است که وی توانست مقداری آب بنوشد، بر این اساس شب گذشته تصمیمی برای دیالیر پیروز گرفته شد که رئیس بیمارستان مرکزی دامپزشکی در ویدئویی از وضعیت پیروز توضیح داد که دیالیز توله پیروز یوز پردیسان آغاز شده است. و ادامه می دهد.

امیر مرادی گفت: پس از انتقال پیروز به بیمارستان، با اقدامات انجام شده سعی کردیم علائم بالینی و فیزیولوژیکی حیوان را ثابت نگه داریم، وضعیت خوب نبود، بلافاصله اقدامات درمانی را آغاز کردیم و در پنج روز گذشته، سعی شد وضعیت آنزیم های کلیوی و عوارض آن بررسی شود.با توجه به افزایش آن کنترل شد که موفق شدیم.

و ادامه داد: در ابتدا بحث دیالیز از اینجا شروع شد که از من پرسیدند آیا گزینه ای هست که بتوان انجام داد؟ توضیحی که دادم این است که در مورد حیوانات خانگی مثل سگ و گربه یکی از گزینه های موجود در این شرایط دیالیز است اما در مورد پیروز با وجود اینکه الان مرکز این کار را انجام نمی دهد همه امکانات از جمله دستگاه های دیالیز موجود است اما اینکه حیوان شرایطی برای این کار دارد باید اندازه گیری شود.

مرادی بیان کرد: البته لزوماً به این معنا نیست که بتوانیم مشکل کلیوی پیروز را با دیالیز حل کنیم، بلکه تمام تلاش خود را می کنیم تا خطر را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات انجام شده آنزیم های کلیه را به حد استاندارد نزدیک کنیم. که درمان ویژه که بر راه‌اندازی مجدد کلیه‌ها و تنظیم آنزیم‌ها تمرکز دارد، شانس اثرگذاری دارد.

اما گویا پسر ایران نمی تواند زنده بماند و خبر گم شدن پیروز می رسد. دو روز دیگه پیروز 10 ماهه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید