بلاتکلیفی در پرداخت مستمری بگیران با حقوق بچمن یا اسفند!

بلاتکلیفی در پرداخت مستمری بگیران با حقوق بچمن یا اسفند!

هاشم موسوی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها 20 درصد افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند و با وجود هدف گذاری برای پوشش بیمه همگانی به بیش از 70 درصد پوشش رسیده ایم، گفت: این رقم در برنامه دولت ریاست جمهوری باید به 100 درصد برسد. .

وی تاکید کرد: با حرکت به سمت افزایش سن صندوق باید چالش نوسان منابع را در اولویت قرار دهیم. قبل از انقلاب برای اقشار خاص پوشش نداشتیم و بعد از انقلاب به غیر از سهم سه درصدی حمایت از مشاغل و اقشار خاص، آنها هم بیمه شدند. همچنین بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در کارگاه های زیر 5 نفر از کمک بیمه برخوردار می شوند.

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: 760 هزار راننده تحت پوشش هستند و دولت 50 درصد سهم کارفرمای آنها را پرداخت می کند. قالیبافان (270 هزار نفر) و بسیاری از صنوف دیگر با همین خدمات ارائه می شوند.

موسوی تاکید کرد: انصاف و تحقق عدالت و تولید سرمایه اجتماعی برای نظام از اهداف راهبردی ما در سازمان است و عدم تعادل منابع و نابسامانی های سازمانی دو چالش ماست که باید اصلاح شود.

وی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون نفر بیمه شده جدید را ثبت نام کردیم و امسال نیز هدف داریم یک میلیون نفر دیگر را ثبت نام کنیم. بخشی از مشکلات امروز صندوق های بیمه ای ناشی از عدم استفاده صحیح از بیمه و محاسبات اکچوئری است. بحث اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی نیز برگزار شد و اعتراض هیات امنا برطرف شده و از پایان سال جاری برای اجرا ابلاغ می شود. این مسیری است که با راهبرد اصلاح و توانمندسازی می تواند مشکلات چندین ساله صندوق را حل کند.

موسوی تصریح کرد: میانگین عمر پس از بازنشستگی در کشورهای پیشرفته حدود 12 سال است اما این رقم در ایران بیش از 20 سال است که با توجه به افزایش امید به زندگی در ایران، منابع سازمان تامین اجتماعی را تحت فشار قرار می دهد و در در این زمینه، نیاز به بازنگری در سنی که داریم وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی، گفت: «هنوز مشخص نیست بهمن ماه عیدی پرداخت می شود یا اسفند»، باید بررسی کنیم، اما قطعاً قبل از کارمندان خود به مستمری بگیران تأمین اجتماعی عیدی می دهیم.

رئیس کل سازمان تامین اجتماعی گفت: بازنگری در سن بازنشستگی و دو سال آخر ضوابط پرداخت مستمری بخشی از بسته اصلاحی است. ما با بازنشستگی پیش از موعد در کشور مشکل داریم و به دنبال تغییر قانون بازنشستگی پیش از موعد در وظایف پیشنهادی به عنوان طرحی به دولت هستیم. در بحث مشاغل سخت و زیان آور به جای دیدگاه فنی، دیدگاه حمایتی داریم و به جای حذف شرایط سخت و زیان آور، تنها با بازنشستگی پیش از موعد، نیروی کار را از محیط های سخت و زیان آور رها می کنیم.

وی در زمینه شستا و بحث کاهش سود گفت: سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان از سود شستا را وارد صندوق کردیم در حالی که این رقم باید به 60 هزار میلیارد تومان برسد. این در حالی است که بودجه سالانه سیستم تامین اجتماعی ما 640 سم است و شستا بخش کوچکی از نیازهای تامین اجتماعی خانواده بزرگ را تامین می کند.

موسوی تصریح کرد: حدود هزار همات (هزار میلیارد تومان) دارایی داریم که در پایان سال 1400 برآورد شده است، 214 هزار میلیارد تومان از دولت در سال آینده مطالبات داریم که تا سال 1402 ایجاد نمی شود، اما داریم. برخی از آنها را با هدایت یارانه ها و سایر منابع تسویه می کنیم. این در حالی است که بودجه ما در سال آینده باید 640 هزار میلیارد تومان باشد.

وی درباره جلوگیری از تکرار اختلاف شورای عالی کار و مسئولیت اجتماعی بر سر افزایش حقوق بازنشستگان گفت: باید ببینیم بحث افزایش حقوق در شورای عالی کار چگونه خواهد بود و هیات مدیره نیز پس از آن تصمیم گیری خواهد کرد. که و قطعاً با دولت اختلافی نداریم.

وی درباره تعهدات طبقاتی خاص گفت: 2 میلیون و 700 هزار بیمه شده طبقات خاص داریم که باید نسبتی از آنها بر اساس «آزمون تمدید» کاهش یابد. ما با وزارتخانه های این حوزه تعامل داریم تا بتوان جمعیت بیمه شده اقشار خاص را مدیریت کرد.

موسوی در زمینه بهره‌وری و سهم سازمان در خصوصی‌سازی‌های جدید گفت: در صورت هر نوع خصوصی‌سازی در دولت، این حق سازمان تامین اجتماعی است که بخشی از مطالبات خود را در مذاکره با دولت مطالبه کند. حوزه خصوصی سازی و واگذاری اموال دولتی و تلاش ما برای جذب مالکیت سودآور است.

دیدگاهتان را بنویسید