بلینکن: همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز است

بلینکن: همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه به وقت محلی در اراضی اشغالی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

نتانیاهو و بلینکن گفتند راه‌های مقابله با ایران و افزایش تلاش‌ها برای “گسترش دایره صلح” بین اسرائیل و سایر کشورهای عربی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

لازم به ذکر است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت و گو با العربیه گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر تصمیم خود مبنی بر عدم دستیابی به تسلیحات هسته ای از ایران می ایستد و افزود که همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به هسته ای وجود دارد. سلاح روی میز است رزمایش نظامی با اسرائیل به ما این امکان را می دهد که فعالانه از خود دفاع کنیم و پیام این رزمایش ها این است که ما آماده پاسخگویی به هرگونه تجاوزی هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: تعهد ما به امنیت اسرائیل استوار است و هرگز آن را رها نمی کنیم، یکی از موثرترین راه های ایجاد امنیت برای اسرائیل، گسترش میثاق ابراهیمی است. بایدن متعهد به دستیابی به راه حل دو کشوری بین اسرائیل و فلسطین است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از تشدید تنش بین دو کشور انجام شود.

وی همچنین بر ارزش‌های مشترک تل آویو و آمریکا تاکید کرد و تصریح کرد: این ارزش‌ها شامل حمایت ما از اصول و نهادهای دموکراتیک، احترام به حقوق بشر، عدالت برابر برای همه مردم، تضمین حقوق گروه‌های اقلیت، حاکمیت قانون و مطبوعات آزاد و جامعه مدنی قوی.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما می توانیم دموکراسی های خود را با همکاری قوی تر کنیم. این همان کاری است که آمریکا و اسرائیل در طول چندین دهه همکاری برای یکدیگر انجام داده اند. ما در مورد موضوعات مورد توافق یا مورد اختلاف، همانطور که دوستان انجام می دهند، صریح و محترمانه صحبت کرده ایم. بحثی که امروز با نخست وزیر اسرائیل داشتیم نیز از این قاعده مستثنی نبود. این گفت‌وگو، از جمله با سایر اعضای دولت اسرائیل و جامعه مدنی، به‌عنوان بخشی از روند جاری برای حفاظت و تقویت ستون‌های دموکراسی که هر دو به آن متعهد هستیم، ادامه خواهد یافت.

پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا درباره واکنش مبارزان فلسطینی به حملات روز جمعه رژیم صهیونیستی گفته بود: حملات روز جمعه بیش از حمله به مردم بود. این اقدام توهین به ایمان مردم بود. ما قاطعانه آن را محکوم می کنیم.

بلینکن اظهار داشت: “ما همچنین همه کسانی را که از هر گونه اقدامات تروریستی حمایت و تمجید می کنند، صرف نظر از اینکه قربانی کیست یا اعتقادات آنها چیست، محکوم می کنیم.” درخواست انتقام از قربانیان بی گناه راه حل نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: همه باید برای آرام کردن تنش ها و پرهیز از تشدید آن اقدام کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی از قاهره بازدید کرد، گفت: آمریکا به تشویق مصر برای اقدام در زمینه حقوق بشر از جمله آزادی بیشتر زندانیان سیاسی و تضمین آزادی بیان ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا امروز وارد تل آویو شد و با نمایندگان این رژیم دیدار و گفتگو خواهد کرد. وی همچنین روز سه شنبه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله در کرانه باختری دیدار و گفتگو خواهد کرد تا در مورد تنش های جاری در سرزمین های اشغالی گفتگو کند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، بلینکن در این سفر درباره مسائل سیاسی بسیاری از جمله موضوع هسته ای ایران و مذاکرات مربوط به توافق هسته ای با تهران، تلاش های نتانیاهو برای پیشبرد توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی و تقویت روابط بین صهیونیست ها گفتگو کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه بحران عمیق، رویدادها و تنش های امنیتی کنونی گفتگو خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که بلینکن موضوع «اصلاحات قضایی» مورد نظر کابینه نتانیاهو در ساختار نظام قضایی رژیم صهیونیستی را مطرح خواهد کرد که به گفته دولت جو بایدن این نظام قضایی را تضعیف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید