بورسیه خوب است، اما نه فقط برای آقایان

بورسیه خوب است، اما نه فقط برای آقایان

روز جدید : مهاجرت آقازاده به کشورهای غربی و اروپایی در سال های اخیر باعث شده تا شهروندان عادی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دهند و برخی معتقدند شرایط مهاجرت موفق تنها برای فرزندان مسئولان سیاسی و اقتصادی و قشر مرفه مهیا می شود. این کشور، زیرا تنها آن لایه‌های شرایط، پول لازم برای زندگی و اخذ اقامت در تمدن غرب را دارند. در این میان باید به مهاجرت بخشی دیگر از شهروندان عادی نیز اشاره کرد که به سختی و پس از عبور از دروازه های مهاجرت کشور را ترک می کنند. مهاجرت پسر معاون رئیس جمهور به آمریکا و مشکوک شدن دوباره به فروش VPN باعث ایجاد شکاف بین مسئولان شهروندان شد. این در حالی است که برخی از سیاستمداران تلاش می کنند به نوعی مهاجرت آقازاده به کشورهای غربی را توجیه کنند. سردار کوثری نماینده اصولگرایان مجلس یازدهم در جدیدترین این مصاحبه های حمایتی گفت: دلیل مهاجرت فرزندانشان را نباید از مسئولان زیر سوال برد زیرا آقازاده ها برای کسب علم به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می کنند. و این اصلاً مشکلی نیست، زیرا آنها در نهایت به کشور باز می گردند.” و آنها به این سرزمین خدمت خواهند کرد.” اظهارات کوثری این سوال را ایجاد می کند که آقازادی ها چه سهمی در پیشرفت علم در کشور داشته اند که ما قبلاً به آن دسترسی نداشتیم؟ نباید فراموش کرد که یکی از امتیازات آقازاده ها برای ورود به دانشگاه های خارجی، علومی است که در داخل کشور آموخته اند. مهاجرت آقازاده به کشورهای دیگر مشکل قانونی ندارد اما اینکه به بهانه تحصیل علم به خارج از کشور مهاجرت می کنند اما در عمل می بینیم که مشغول فروش وی پی ان هستند این گونه موضوعات را بحث برانگیز می کند. خبرنگار ما در این رابطه با 2 چهره سیاسی گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

آقازاده ها می خواهند با دانش اندوزی به کشور کمک کنند

«محمد اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران در شورای اسلامی در واکنش به مهاجرت آقازاده «انسیه هزالی» معاون رئیس جمهور در کانادا، گفت: عده ای این مشکل را بزرگ می کنند و در واقع به دنبال بزرگ نمایی آن هستند. . برخی فکر می کنند که فقط فرزندان کارمندان دولت به خارج از کشور مهاجرت می کنند، باید بگوییم که این تصور بسیار اشتباهی است. هدف از طرح چنین موضوعاتی بدبین کردن مردم به نظام است و پرداختن به این مسائل بیشتر به دنبال ایجاد فضایی برای بدبین کردن مردم به نظام و کارمندان است، اما بسیاری از افراد برای کسب علم و دانش به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می کنند. به هیچ وجه مشکلی نیست زیرا در نهایت آنها به کشور باز می گردند و به این سرزمین خدمت می کنند. دلیل مهاجرت این افراد پیشرفت کشور است به طوری که می توان تجربیات دانشمندان سراسر دنیا را در اختیار نخبگان کشورمان قرار داد اما برخی این موضوع را بزرگ می کنند و در واقع به دنبال بزرگ جلوه دادن خود هستند. برخی فکر می کنند که فقط فرزندان کارمندان دولت به خارج از کشور مهاجرت می کنند، باید بگوییم که این تصور بسیار اشتباهی است. درست است که برخی از فرزندان مسئولان نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، اما باید بگوییم که بسیاری از فرزندان ایرانی که پدر و مادرشان کار آزاد دارند، به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز مهاجرت کردند و این فقط مختص مسئولان نیست. بنابراین هر زمان قانونی تصویب شود که فرزندان کارمندان را از مهاجرت به کشورهای دیگر منع می کند، مشکل وجود دارد. قانون تعیین می کند که چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست. نه اینکه هرکسی بتواند هرچه می خواهد بگوید. نماینده تهران با بیان اینکه نباید مسئولان را به خاطر مهاجرت فرزندانشان زیر سوال ببریم، گفت: اینکه اگر فردی مسئولیتی را بر عهده بگیرد، بگوییم مهاجرت خانواده اش اشتباه و اشتباه است، یعنی چه؟! گاهی فرزندان مسئولین با رضایت پدر و مادر مهاجرت می کنند، گاهی خودشان تصمیم به مهاجرت می گیرند، پس به این دلیل نیست که فرزند مسئولی برای کسب علم مهاجرت کرده است، این مسئول را زیر سوال ببریم و بگوییم که این فرد از همه بیشتر است. – جنایتکار آدم جهان است».

از افرادی با واکنش های اشتباه نام نبرید

حسین انوری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به اظهارات محمداسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار آرمان ایمان اظهار داشت: با توجه به قدرت علمی ایران و عدم نیاز به کشورهای غربی در بسیاری از علوم و حتی در زمینه فناوری امروز با استفاده از قدرت درونی به نتایج خوبی رسیدیم. تاکید بر مهاجرت قابل قبول نیست. حتی اتکا به دشمن برای کسب علم و دانش اشکالی ندارد و ممکن است راضی کننده باشد، اما چه تضمینی وجود دارد که آقازادی ها پس از مهاجرت به قصد تحصیل به کشور بازگردند و به پیشرفت ایران در عرصه های علمی کمک کنند. و چه تعداد از این افراد به کشور بازگشته اند؟ این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از رفتار برخی از آقازاده های مهاجرت کرده ادامه می دهد: «معلوم نیست آقازاده ها برای تحصیل در کشورهای غربی چه علومی را در ایران به جا می گذارند. متأسفانه می بینیم که در برخی موارد نه تنها به دنبال کسب دانش نیستند، بلکه می بینیم که پس از پناهندگی یا اخذ اقامت، فعالیت های اقتصادی مغایر با منافع سیاسی کشور انجام می دهند. نمایندگان شورای اسلامی در مورد بازگشت پول بیت المالی خرج شده برای آقازاده برای ایران مطالعه کنند. ناگفته نماند که هرگونه حرکتی از سوی مسئولان که پس از رسانه ای شدن موجب ناامیدی و خشم مردم شود، غیرقابل قبول است.

توجیه مهاجرت آقازاده در شأن ایران نیست

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با انتقاد از واکنش های حمایت از مهاجرت پسر معاون رئیس جمهور به خبرنگار آرمان مروز گفت: کسب علم و دانش در اسلام موضوعی است که همواره بر آن تاکید شده است. و این یک نقطه قوت محسوب می شود که در کشور استعدادهایی داریم که می توانند به کشورهای پیشرفته بروند و با ذخایر علمی به کشور برگردند. در خصوص مهاجرت آقازاده ها به کشورهای اروپایی و آمریکایی همیشه ابهام وجود دارد و آنچه عملکرد آنها نشان می دهد این است که بیشتر به دنبال فعالیت اقتصادی هستند تا دانش. اگر این منافع در راستای سیاست های جمهوری اسلامی باشد، مانعی ندارد، اما آنچه می بینیم این است که این مهاجرت ها بازگشتی ندارد. اینکه عده ای بخواهند این مهاجرت ها را توجیه کنند و در رسانه ها منتشر کنند می تواند شکاف بین مردم و مسئولان را بیشتر کند. بهتر است شرایطی فراهم شود تا بتوانیم افراد مستعد را فارغ از شرایط خانوادگی به دانشگاه های معتبر بفرستیم، اما این عدالت در کشور وجود ندارد.» وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است هزینه تحصیل در خارج از کشور با بورسیه دولتی پرداخت شود، باید ضمانت بازگشت داشته باشد، ادامه می دهد: اینکه اینگونه افراد با بورس دولتی مهاجرت کرده اند و برنگشته اند، اما کسانی که در دانشگاه رفته اند حساب خود را دارند. معتبر آمریکایی و اروپایی دو سوال مجزا هستند. کسانی که با ارز دولتی به خارج از کشور می روند باید ضمانت بازگشت داشته باشند. البته باید شرایط کار برای این افراد در داخل کشور فراهم شود. ما توانایی پرورش نخبگان خود را در داخل کشور داریم، اما اینکه یک مقام مهاجرتی فرزندش را به تحصیل ربط دهد و بعد معلوم شود که در خارج از کشور فعالیت اقتصادی می کند، مناسب ایران نیست و ممکن است باعث سرخوردگی مردم شود. با مقامات بلندپایه کشور».

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید