بورل با بلینکن درباره ایران صحبت می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح جمعه گفت که با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره ایران گفتگو کرده است.

بورل در توییتی نوشت: «در گفتگوی خود با بلینکن، بر عزم مشترک خود برای ادامه حمایت قابل توجه از اوکراین، از جمله نظامی، تأکید کردیم. همچنین در مورد ایران، بالکان غربی و چین رایزنی کردیم. هماهنگی و اتحاد در دو سوی اقیانوس اطلس قوی تر از همیشه است. ما متعهد به تقویت بیشتر آن هستیم.”

گفتگوی آنتونی بلینکن و جوزپ بورل در حالی انجام شد که نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه قطعنامه ضدایرانی تحت عنوان «واکنش به اعتراضات و اعدام ها در ایران» را تصویب کردند. یکی از مفاد این قطعنامه شامل قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا است.

آخرین دور مذاکرات برای لغو تحریم های وین در ماه اوت سال جاری در وین برگزار شد، اما از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است. تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر شکست در شکل‌دهی توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و کارآمدی نظام تحریم‌ها را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا تهدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید