بوشهر ممکن است نقش ویژه ای در تقویت روابط ایران و قطر داشته باشد/ قطر باید از بوشهر مواد غذایی تامین کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سپاس؛ سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر با واکنش های متفاوتی از سوی منتقدان و حامیان دولت مواجه شد و برای درک بهتر اهمیت این خبر باید نظر کارشناسان را در نظر گرفت.

دکتر آیت‌الله کرم مشتکی، دیپلمات ایرانی اهل بوشهر در لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی سپاس گفت: ایشان از رهبران و فعالانی هستند که مورد پذیرش دولت جدید قرار گرفته‌اند. همسایگان توجه ویژه ای به دولت جدید داشته اند، اخیرا سفرای ایران در منطقه برای رایزنی ها، نیازها و راهکارهای لازم برای همکاری و سیاست های جدید عمدتا خارجی گرا به تهران دعوت شده اند.

دیپلمات بوشهری افزود؛ خلیج فارس به عنوان یکی از زیرمجموعه های منطقه غرب آسیا نقش مهمی در نگاه دولت سیزدهم دارد. مذاکرات در بغداد، اعزام دیپلمات‌های جدید به جده در 6 سال، جلب تعاملات جدید با امارات و همچنین پیشنهادات جدید ایران در خصوص نظم خلیج فارس و سفر اخیر آیت‌الله رییسی به دوحه و انعقاد 14 همکاری اسناد با قطر این ادعا را تایید می کند.

8153pp خبر خاکستری

وی گفت: وضعیت تجاری ما و قطر وضعیت خوبی ندارد. سهم 30 میلیارد دلاری ایران از واردات قطر در سال های اخیر به طور میانگین 150 میلیون دلار بوده است! عزم طرفین تقویت و افزایش این تعادل است. سفر به قطر نیز به گفته رئیس جمهور پورتالی برای ارتباط فعال با خلیج فارس است.

مشاقی گفت: آنچه به عنوان یک بوشهری می خواهم بگویم نقش استان مورد علاقه ما در این موضوع است. 70 درصد صادرات ما به قطر از طریق بوشهر است. قطر هم اکنون به سه شهر شیراز، مشهد و تهران پرواز دارد و بوشهر می تواند و باید چهارمین مسیر باشد.

بوشهر می تواند غذا را به قطر برساند

این دیپلمات وزارت امور خارجه گفت: آنچه قطر نیاز دارد به راحتی از استان ما قابل دسترسی است. قطر غذای خود را از کشورهای دوردستی مانند برزیل، ترکیه، استرالیا و هند تامین می کند، در حالی که استان بوشهر می تواند به راحتی بیشتر محصولات غذایی خام و فرآوری شده قطر را تامین کند.

163854607 228 خبر خاکستری

وی افزود: از سوی دیگر بوشهر با داشتن اماکن زیبای طبیعی و تاریخی می تواند مکانی برای گردشگران و مسافران قطری باشد. دکتر سحایی، سفیر سابق ایران در قطر در خاطرات خود با عنوان «ده سال ماموریت خلیج فارس» می گوید: هفته گذشته در هاوایی بودم، اما هیچ چیز برایم لذت بخش تر از دویدن و پریدن نیست. و بازی با پرندگان شکاری و شکار در دشت دشتستان نیست.

مشتکی گفت: بوشهر ما به عنوان نزدیک ترین خط مرزی ایران و قطر می تواند پذیرای سرمایه گذاری های قطری باشد. ما می دانیم که ایران و قطر در بحث گاز یک موضوع را اتخاذ می کنند، اما متأسفانه بنا به دلایلی نتوانستیم سهم خود را انجام دهیم.

راهکارهای تقویت نقش استان بوشهر در ارتقای روابط ایران و قطر

دیپلمات ایرانی بوشهر در لبنان با ارائه راهکارهایی برای تقویت نقش استان بوشهر در ارتقای روابط ایران و قطر، افزود: توصیه من این است که در گام اول مسائل فرهنگی و اجتماعی را تقویت کرده و سپس برای جذب تجار و تولیدات بوچر ارائه شود. و در نهایت به مسائل کلان اقتصادی. بوشهر می تواند با هماهنگی وزارت کشور با شهرهای مختلف قطر قرارداد خواهر امضا کند و دانشگاه های استانی نیز با هماهنگی وزارت علوم می توانند با موسسات تحقیقاتی قطر تبادل استاد و دانشجو داشته باشند.


6326654640 964 خبر خاکستری

وی در پایان به نقش سفیر کشورمان در دوحه اشاره کرد و گفت: سفیر ما در دوحه، دکتر دگانی پوده، دیپلماسی آموزش دیده و توانمند است. او تمام عمر دیپلماتیک خود را در غرب آسیا گذرانده است و شناخت نسبتا خوبی از ظرفیت استان عزیزمان بوشهر دارد.

انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید