بیانیه تروئیکای اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ادعای اخیر آژانس: اقدام ایران در فردو فاقد توجیه مدنی معتبر است/ اینکه تهران مدعی است این اقدام اشتباه انجام شده کافی نیست.

بیانیه تروئیکای اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ادعای اخیر آژانس: اقدام ایران در فردو فاقد توجیه مدنی معتبر است/ اینکه تهران مدعی است این اقدام اشتباه انجام شده کافی نیست.

آمریکا و تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک به انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درباره تغییرات اعلام نشده دو روز پیش در تاسیسات فردو پاسخ دادند و این اقدام را فاقد توجیه مدنی دانستند.

این بیانیه که به طور مشترک از سوی چهار کشور امضاکننده غربی برجام منتشر شد، اشاره به خبر اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه است که طی آن این آژانس ایران را به ایجاد تغییرات اعلام نشده در ارتباط بین دو مجموعه (ابشار) متهم کرده است. ماشین‌های پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در فورد مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

این آژانس گفت که اتصال دو آبشار سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم “بدون اطلاع بازرسان” در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم انجام شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این ادعا اعلام کرد که مشکل مذکور ناشی از خطای یکی از بازرسان آژانس بوده که آژانس نیز آن را می پذیرد، اما با وجود پذیرش این خطا از سوی آژانس، در مدیر منعکس شده است. گزارش ژنرال

در بیانیه روز جمعه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با اشاره به همین انتقادها آمده است: «ما این گزارش آژانس را بررسی خواهیم کرد و همانطور که آژانس اعلام کرده است، این تغییرات اعلام نشده با تعهدات ایران ذیل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مغایرت دارد. تسلیحات هسته ای پیمان.» – NPT – «.

بیانیه این چهار کشور ادامه می‌دهد: «دلیل اینکه ایران ادعا می‌کند این تغییرات نادرست اجرا شده است، کافی نیست. ما اقدامات ایران را بر اساس بی طرفی و گزارش های عینی آژانس قضاوت می کنیم، نه بر اساس قصد ایران برای انجام آنها.

این آژانس می گوید که بازرسان متوجه تغییرات اعلام نشده از ایران در 21 ژانویه، برابر با اول بهمن ماه، در جریان بازرسی های سرزده فردو شده اند.

خبرگزاری رویترز مدعی است نسخه ای از گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو شورای حاکم را دیده است که در آن آژانس گفته است بازرسان متوجه شده اند که ارتباط بین دو آبشار سانتریفیوژهای IR-6 به طور اساسی تغییر کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اطلاع ایران به آژانس اطلاع داد.

با استناد به همین گزارش، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود یادآوری کردند که ارائه اورانیوم با غنای بالا به تاسیسات فردو ایران مستقل از “هر گونه منطق و دلیل” مرتبط با برنامه های هسته ای غیرنظامی است.

در پایان این بیانیه، بلوک اروپایی امضاکننده برجام و آمریکا بار دیگر از ایران خواستند که به تعهدات بین‌المللی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به آن ملحق شده است وفادار بماند و همکاری کند. به طور کامل با آژانس انرژی اتمی در تحقیق و نظارت بر سایت هسته ای فردو. راه دادن

دیدگاهتان را بنویسید