بیانیه عربستان و اردن علیه ایران و حزب الله در پایان سفر ولیعهد عربستان به امان

بیانیه عربستان و اردن علیه ایران و حزب الله در پایان سفر ولیعهد عربستان به امان

روز جدید اردن و عربستان سعودی در بیانیه پایانی سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به این کشور، بر لزوم حمایت از تلاش های بین المللی برای جلوگیری از آنچه «دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و تضمین برنامه هسته ای صلح آمیز» خواندند، تاکید کردند. .

هر دو طرف خواستار تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حفظ سیستم منع اشاعه هسته‌ای، ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی شدند.

دو طرف همچنین بر حمایت خود از تلاش‌های اعراب برای متقاعد کردن ایران برای پایبندی به آنچه «عدم مداخله در امور عربی، حفظ اصول حسن همجواری و دور نگه داشتن منطقه از هرگونه فعالیت تنش‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» می‌خواند، تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: امنیت دو کشور یکسان است و اردن در همه اقداماتی که عربستان برای حفظ امنیت، ثبات و منافع خود انجام می دهد، در کنار عربستان است.

در رابطه با مسئله فلسطین، هر دو طرف بر لزوم آغاز تلاش‌های جدی و مؤثر بین‌المللی برای ایجاد افق سیاسی واقعی برای حل این موضوع بر اساس راه‌حل دو کشور تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین از اردن و عربستان سعودی خواسته شده است تا تلاش های خود را برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه افزایش دهند که تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند و شرایط را برای بازگشت داوطلبانه آوارگان فراهم کند.

دو کشور همچنین در بیانیه پایانی سفر ولیعهد سعودی تاکید کردند که حفظ امنیت و ثبات در لبنان و لزوم حمایت از این کشور و مردم آن و تلاش برای کمک به مقابله با چالش‌های پیش رو و اهمیت اجرای آن اهمیت دارد. اصلاحات جامع برای غلبه بر بحران کنونی آنها بر لزوم کاهش تسلیحات در نهادهای دولتی و تعهد حزب الله به عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی و توقف همه اقداماتی که امنیت آنها را تهدید می کند، تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید