بیانیه چین و عربستان سعودی نشان داد که منافع اقتصادی و سیاسی ملاک است


ساعت: 09:19
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917940

صادقی نسب با بیان اینکه شعار نه شرقی و نه غربی نباید محور اصلی سیاست خارجی کشورمان باشد، گفت: بیانیه چین و عربستان نشان داد که ملاک ارتباط در عرصه بین المللی منافع اقتصادی و سیاسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به بیانیه اخیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که به امضای رئیس جمهور چین نیز رسیده است، اظهار داشت: به طور کلی یک نهاد دیپلماتیک مسئول اجراست. از سیاست‌های خارجی یک کشور و البته او نیز در تهیه این سیاست‌ها مشارکت می‌کند و اقداماتش باید شفاف، شفاف و روشن باشد.

و ادامه داد: همچنین رسالت دیپلماسی کشور باید تضمین منافع ملی در خارج از کشور باشد. به ویژه منافع امنیتی، اقتصادی و حمایت از شهروندان ایرانی فراتر از مرزها باید در راس امور قرار گیرد.

صادقی نسب گفت: باید به این نکته هم اشاره کنم که در دستگاه دیپلماسی شرح مأموریت مناسبی نداریم و به همین دلیل همواره شاهد اقدامات آشفته ای بوده ایم. هرج و مرج که گواه ناکارآمدی ساختارهایی است که در آشفتگی شکل گرفته اند.

وی تاکید کرد: در این زمینه انتظار می رود دولت با کمک گرفتن از نخبگان بتواند تغییرات لازم را در نظام دیپلماسی اعمال کند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در روابط بین الملل تصور اینکه رابطه راهبردی وجود دارد اشتباه است، گفت: ما گذشته را فراموش نکرده ایم که از رابطه راهبردی با روسیه، موضع روسیه در این رابطه صحبت می کنیم. در آن زمان قاطعانه امتناع کرد. به طور کلی این سبک از روابط استراتژیک مشخصه زمان جنگ های بزرگ است و در همان شرایط مورد استفاده قرار می گیرد. در طول جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی در یک رابطه استراتژیک با ایالات متحده بود و به دنبال جنگ با آلمان نازی بود و بالاترین سطح همکاری را داشت. اما امروزه این دو کشور دشمنی شدیدی با یکدیگر دارند.

وی افزود: رابطه راهبردی با باورهای غلط اغراق آمیز به معنای محرومیت کشور از منابع عظیمی است که در عرصه بین المللی وجود دارد.

صادقی نسب تصریح کرد: با چین قرارداد 25 ساله بستیم. اما در آن زمان ما هم گفتیم که رابطه راهبردی نداریم و گفتیم که نباید تلویحاً به این رابطه نیاز داشته باشیم و پیوند برادری وجود ندارد. چرا که این القاء نه تنها باعث اشتباه طرف مقابل در محاسبات می شود، بلکه زمینه سوء استفاده های مختلف را فراهم می کند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در بیانیه اخیر چین و عربستان رخ داد بار دیگر نشان داد که کشورها بر اساس منافع ملی خود در سطوح مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی باید به اهداف و تعهدات خود پایبند باشیم و با بی عدالتی ها مقابله کنیم و همواره به این نکته توجه داشته باشیم که کشورهای دیگر از آمریکا گرفته تا چین و روسیه همواره بر اساس تصمیم گیری می کنند. آنها زمانی با کشورهای دیگر همکاری می کنند که منافع خودشان ایجاب کند.



وی ادامه داد: بیانیه چین و عربستان نشان داد که نباید به این اشتباه بیفتیم که آنها با ما روابط عقیدتی و برادرانه دارند، بلکه بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیرند و لزوماً به اصول اخلاقی پایبند نیستند. مثلاً در جنگ آذربایجان و ارمنستان، برخی به اشتباه گفتند که کارا داغ بخشی از اسلام است، در حالی که مشکل اساساً خطر شخصیت اسلامی کارا داغ نبود. رفتار این کشور بیشتر نوعی پایگاه سازی برای اسرائیل و بستن مرزهای ارمنستان با ایران بود.

صادقی نسب افزود: ملاک ارتباط در عرصه بین المللی منافع اقتصادی و سیاسی است و هیچ کشوری با ما رابطه برادری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: صدور بیانیه های تند و سیاسی علیه چین در این مرحله جواب نمی دهد زیرا ما در روابط خود با چین سوءتفاهم هایی داشته ایم و باید این سوء تفاهم ها را کنار بگذاریم و بر اساس منافع اقتصادی و حتی در بیایید روابط خود را در این زمینه تقویت کنیم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به شعار اصلی سیاست خارجی کشورمان نه شرقی و نه غربی، تصریح کرد: این شعار به این معنا نبود که با کشورهای دیگر دشمنی داشته باشیم، بلکه باید به آن اشاره کرد. بلکه به این معنا بود که ما مستقل هستیم. البته معنای استقلال لزوماً به معنای دشمنی با شرق و غرب نیست.

وی افزود: امروز باید بیش از هر زمان دیگری به این شعار توجه شود و باید بپذیریم که برقراری ارتباط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با دنیا قطعا امنیت کشور ما را تقویت می کند و وضعیت اقتصادی را بهبود می بخشد.

صادقی نسب گفت: سیاست های ما باید به گونه ای باشد که کشورهای عربی همسایه را از خود بیگانه نکنیم و آنها را به دامان بیگانگان نکشیم، بلکه با برقراری روابط دوستانه و محترمانه با این کشورها برای سرزمین خود فرصت ایجاد کنیم. بدون شک کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند بهترین سرمایه گذاران بالقوه در اقتصاد ما باشند.

وی تصریح کرد: ایران همواره در طول تاریخ از امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمایت کرده است و این مهم باید در این مرحله نیز مطرح شود.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مبادلات تجاری و اقتصادی با همسایگان باید سرلوحه سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد، تاکید کرد: وقتی صحبت از تغییر در حاکمیت می شود، منظور تغییر مبانی و استانداردهاست. در واقع تغییرات در مبانی سیاست خارجی کشورمان باید تعدیل شود و درک ما از جهان دقیق تر شود. آری، ما باید همیشه عدالت خواهی کنیم و با ظلم مخالف باشیم. اما کاری به جذب سرمایه خارجی و رفتار هوشمندانه در عرصه بین المللی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این موارد نیاز به شایسته سالاری و حضور نخبگان در نظام حاکمیتی کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید