بی تفاوتی 40 هزار میلیارد تومانی! | روز جدید

بی تفاوتی 40 هزار میلیارد تومانی!  |  روز جدید

یکشنبه دوم بهمن ماه 40 هزار میلیارد تومان به حساب یکی از شهروندان تهرانی واریز شد.

یک خبرگزاری اصولگرا از صحبت های این شهروند نوشت: 40 هزار میلیارد تومان برای من ساکن تهران واریز شد و مبلغی را واریز کردم، بانک آینده برای برگشت مبلغ حساب هایم را مسدود کرد و با این حال حسابم مسدود است.

روز سه شنبه 13 بهمن ماه 40 هزار میلیارد تومان به حساب بانکی آینده شهروندانی کرمان واریز شد. صبح چهارشنبه 5 بهمن 40 هزار میلیارد تومان دیگر به اشتباه به حساب یکی از شهروندان شاهرودی واریز شد.

رازی پارسامنش دادستان شاهرود اعلام کرد: دستورات لازم برای تحقیقات بیشتر و اعلام دلیل واریز این پول به نیروهای اطلاعاتی و انتظامی صادر شده است.

پس از آن شهروندان کرمان، همدان، مشهد و تهران نیز ادعای مشابهی داشتند و تصاویری از سپرده های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

واکنش کارکنان بانک آینده با اهمیت مشکل مطابقت ندارد. نکته اول اینکه روابط عمومی بانک آینده به ایرنا اعلام کرد که واریز این مبالغ به دلیل خطای سیستمی بوده است! و توضیح بیشتری نداد و نکته دوم اینکه بانک آینده توضیح مفصلی درباره دلایل تکرار این ماجرا نداد.

تفویض حق رای سهام آتی بانک ها به وزارت اقتصاد

کمی به عقب برگردیم. ایسنا در گزارشی اعلام کرد: هفتم آذرماه امسال با رای قطعی شعبه بیست و ششم دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر مازاد 60.3 درصدی سهام بانک آینده و واگذاری حق رای این سهام به وزارت اقتصاد نهایی شد.

شورای پول و اعتبار شهریورماه سال گذشته پس از بررسی گزارش های دستگاه های اطلاعاتی و معاونت نظارت بانک مرکزی مصوبه ای را صادر کرد که بر اساس آن حق رای مازاد سهام سهامدار اصلی بانک به 44.8 رسید. درصد و مازاد سهام مالک واحد «بانک آتی» 15.49 واحد درصد به وزارت اقتصاد تفویض شد.

اما در 13 آذر همان سال دیوان عدالت اداری رای بانک مرکزی را متوقف و لغو کرد. اما در اردیبهشت 1401 این موضوع مجدداً در دیوان عدالت اداری مطرح شد و آن موسسه اعتراض سهامداران بانک آینده را رد و مصوبه شورای پول و اعتبار را تصویب کرد.

با وجود این رای، بخشی از سهامداران بانک بودشت بار دیگر در دیوان عدالت اداری متضرر شدند و شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر با تایید اعتراض سهامداران، رای شورای پول و اعتبار را لغو کرد.

این ماجرا ادامه یافت و با اقدامات بعدی نهادهای مسئول، دادگاه تجدیدنظر اداری بیست و ششم رای قطعی و قطعی در این خصوص صادر کرد و بر این اساس رای به رد شکایت شاکیان که از سهامداران فیوچر بودند را صادر کرد. بانک و تایید هیات پولی و وی بر زائد بودن 60.3 درصد سهام سهامداران بانک آینده و تفویض حق رای این سهام به وزارت اقتصاد و دارایی تاکید کرد.

زیان بزرگ یک بانک بدون آینده

حال سوال اینجاست که معلوم نیست تاریخچه عجیب این سپرده ها چیست و چرا بانک آینده اینقدر بی خیال موضوع شده است؟!

بانک آینده یکی از معروف ترین بانک های ایران است که گزارش های زیادی در مورد فعالیت آن وجود دارد. این اقدامات باعث شد زیان انباشته این بانک تا پایان پاییز 1400 به 82 هزار میلیارد تومان برسد.

لازم به توضیح است که معاملات آتی سهام بانکی نیز به دلیل عدم شفافیت اطلاعات و عدم افشای صورت های مالی حسابرسی شده در اوایل شهریور 1400 متوقف شد.

واریز 40 هزار میلیارد تومان به حساب برخی مشتریان بر اساس خطای فنی چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. بانک آینده هنوز موضع خود را در قبال این حادثه روشن نکرده است، اما انتظار می رود این اتفاق نادیده گرفته نشود.

رگولاتوری سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای شهریور 1401 برای پانزدهمین بار در 12 ماه گذشته، اطلاعیه ادامه توقف نماد “وین” را در سایت کدال منتشر کرد، بنابراین سهامداران بار دیگر از حل این مشکل ناامید شدند. مشکلات این بانک پر حاشیه

همزمان با توقف یکساله نماد بورس این بانک، حساب های حسابرسی نشده این بانک نشان می دهد که فعالیت بانک آینده همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و این بانک نمی تواند تا قبل از پایان سال جاری از روند افزایشی زیان انباشته خود بکاهد. پایان بهار سال جاری در این مدت زیان خالص آن با 283 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 8.620 میلیارد تومان رسید، بنابراین زیان انباشته در این بانک به عدد نجومی 103.800 میلیارد تومان و نسبت رسید. از زیان انباشته به سرمایه وی این رقم به 64 می رسد. نماد “بیهوده” همچنان معلق است.

بانک آینده بر اساس مصوبه یکصد و هزار و سی و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار از ادغام بانک تات، موسسه اعتباری صالحین و موسسه اعتباری آتی با سرمایه مجاز هشت (8) هزار میلیارد ریال؛ در تیرماه 1391 تاسیس شد.

برخی گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که بخشی از مشکلات این بانک ممکن است به دلیل هزینه های یک پروژه تجاری خاص باشد. به هر حال این بانک خصوصی در مقایسه با سایر بانک های ایرانی در وضعیت نامتعادلی قرار دارد.

صنعت بانکداری ایران همیشه اولین مقصر مشکلات اقتصادی است. این اتهام به فعالیت برخی بانک ها مربوط می شود. ایجاد نقدینگی، مشکلات نرخ سود، ناتوانی در تامین نقدینگی خرد و کلان با روش های مرسوم، حاکمیت شرکتی، ایجاد بی نظمی در بازار املاک و غیره. از جمله اتهامات وارده به صنعت بانکداری ایران است. در این میان برخی بانک ها وضعیتی دارند که این نگاه منفی را عمیق تر می کند.

سیستم بانکی ایران مدت هاست که نیاز به یک تحول اساسی دارد و این خطای فنی ادعایی چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. با این حال، این بانک خصوصی هنوز موضع خود را در قبال این حادثه روشن نکرده است، اما انتظار می رود این اتفاق نادیده گرفته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید