تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر چاقی

تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر چاقی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که «آلودگی هوا» تأثیر مستقیمی بر افزایش توده چربی در زنان میانسال دارد.

چاقی یکی از مشکلات بهداشت عمومی است که ناشی از رژیم غذایی ناسالم، عدم ورزش و استعداد ژنتیکی است. در مطالعه اخیر در دانشگاه میشیگان، محققان یک عامل محیطی غیرمنتظره را پیدا کردند که در چاقی نقش دارد. کارشناسان ارتباطی بین هوای آلوده و اضافه وزن در میان زنان یافته اند.

به گفته شین وانگ؛ نویسنده این مطالعه، اگر زنان در اواخر دهه 40 و اوایل 50 سالگی برای مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار بگیرند، با افزایش شاخص توده چربی بدن خود مواجه می شوند. این اثرات منفی به طور خاص با سطوح بالاتر ذرات ریز 2.5 بعد از ظهر، دی اکسید نیتروژن و ازن همراه بود.

محققان نوشتند که جمعیت مورد مطالعه شامل 1654 زن سفیدپوست، سیاه پوست، چینی و ژاپنی از سراسر کشور با میانگین سنی پایه 49.6 سال از سال 2000 تا 2008 بود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا سالانه با پیوند آدرس های مسکونی به تخمین های ترکیبی غلظت آلاینده هوا در وضوح 1 کیلومتر مربع تعیین شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با چربی بدن بالاتر، نسبت چربی بدن بالاتر و توده بدون چربی کمتر در میان زنان میانسال مرتبط است.

محققان همچنین در حال بررسی رابطه بین آلودگی هوا و فعالیت بدنی بر ترکیب بدن هستند. آنها دریافتند که سطوح بالای فعالیت بدنی می تواند به طور موثری تغییرات ترکیب بدن مرتبط با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را کاهش دهد و آن را جبران کند. وانگ توضیح داد که از آنجایی که مطالعه بر روی زنان میانسال متمرکز شده است، این یافته ها را نمی توان به مردان یا زنان در سایر گروه های سنی تعمیم داد.

این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید