تاج در ایران تمام نشده است/ «لامبوردی» کووید جدید در ایتالیا است

دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: کاهش تاج در کشور در هفته گذشته خوشایند است اما در برخی کشورها مانند هندوستان آمار ابتلا به این بیماری افزایش یافته است که این یک هشدار برای ما است. همه گیری تاج در ایران هنوز تمام نشده است زیرا ما تحت تاثیر سایر کشورهای جهان هستیم و در بسیاری از کشورها هنوز موارد بیماری عروق کرونر قلب، بستری شدن در بیمارستان و مرگ وجود دارد، بنابراین نمی توان گفت که همه گیری تاج در یک کشور پایان یافته است. و در کشورهای دیگر افزایش می یابد.

روند نامطلوب واکسیناسیون برای کودکان 5 تا 11 سال

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی همچنان تمرکز ما بر رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تکمیل واکسیناسیون است. در کشور ما واکسیناسیون باید به صورت فعال و غیرفعال انجام شود. متأسفانه تاکنون تنها 27 میلیون نفر برای سومین بار واکسینه شده اند و روند واکسیناسیون برای کودکان به ویژه کودکان 5 تا 11 ساله خوب نیست.

دبیر کمیته علمی کشوری تاج و تخت افزود: در جلسه اخیر کمیته علمی تاکید شد که با توجه به شرایط موجود در هر شهرستان، مراکز سرپایی و بیمارستانی ناظران برای ویزیت و بستری بیماران کووید 19 در نظر گرفته شوند.

افزایش بیماری عروق کرونر قلب در کشورهای دیگر

جماعتی گفت: آزمایشات ژنتیکی و تعیین توالی ویروس های در گردش در جامعه باید به صورت مستمر انجام شود تا در صورت شناسایی سویه جدید بتوانیم اقدامات لازم را در کشور انجام دهیم. در حال حاضر در چین و هند، عوارض و بستری شدن در بیمارستان افزایش یافته و باعث محاصره شانگهای شده و احتمال محاصره در پکن وجود دارد، بنابراین باید مراقب سلامت و تحقیق در مورد توالی ویروس در جامعه باشیم.

وی گفت: اعضای کمیته علمی ملی تاج و تخت تاکید می کنند که عملکرد کشور در دو سال گذشته در زمینه مدیریت این بیماری و نقاط قوت و ضعف نظام سلامت در امواج مختلف ارزیابی و ارزیابی نقاط ضعف و پروتکل هایی با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده است. نیاز به تبدیل شدن به نقاط قوت

احتمال موج جدید کرونا با خنک کننده هوا/ نیاز به تولید واکسن های چند ظرفیتی

دبیر کمیته ملی علوم تاج و تخت گفت: پیش بینی می شود در فصول سرد سال با یکی دو موج بیماری کرون مواجه شویم، بنابراین علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، حتما باید مراقب واکسیناسیون مجدد باشیم. شرکت‌های تولید واکسن همچنین باید واکسن‌های چند ظرفیتی را بر اساس سویه‌های جدید تولید کنند تا در صورت غالب شدن سویه‌های جدید، به تقویت ایمنی کمک کنند.

جماعتی گفت: برای افزایش واکسیناسیون باید با کمک سازمان های مردم نهاد و جامعه پزشکی و نیز به صورت فعال و در قالب طرح هایی مانند طرح شهید حاج قاسم سلیمانی واکسن تزریق شود. از سوی دیگر، پروتکل های تشخیصی جدید برای آزمایش تاج توسط کمیته علمی تاج در حال تهیه است.

لامبورگینی; سویه ای که اخیراً در ایتالیا شناسایی شده است

وی تاکید کرد: برخی از سویه های جدید که تاکنون غالب نشده اند مانند لامبورگینی در ایتالیا شناسایی شده اند که زیر گروه omicron است و تعداد کمی از آنها تحت تاثیر قرار گرفته اند و اهمیت کمتری نسبت به سویه های غالب دارند.

امکان تولید داروی پکسلووید در داخل کشور

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: از ماه گذشته کمیته علمی کرونا در حال بررسی داروی Paxlovid است و در حال حاضر یکی دو شرکت داخلی مواد اولیه این دارو را تهیه کرده و این دارو را تولید می کنند که به صورت آزمایشی بالینی است. در نتیجه می توان آن را به مقدار زیاد در داخل کشور تولید کرد و در شرایط بحرانی کشور از آن استفاده کرد.

جماعتی در پایان گفت: کمیته علمی تاج و تخت متشکل از 50 نفر از بهترین و برجسته ترین اساتید کشور است که بر اساس اکتشافات و تحقیقات خود و سایر کشورها بحث های کارشناسی و علمی را برانگیخته اند. . . در بسیاری از موارد مصوبات این کمیته همزمان و گاه جلوتر از سازمان ها و مجامع بین المللی است و ما در تصمیم گیری های علمی پیشتاز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید