تاریخچه باتلاق ارزشیابی معلمان چیست؟

تاریخچه باتلاق ارزشیابی معلمان چیست؟

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر تکریم مقام والای معلم و مدرسه گفت: قداست مراکز آموزشی و دست اندرکاران آن اعم از دانش آموز، معلم و مربی باید حفظ شود. همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ شود. نقض این حرمت و حریم خصوصی توسط هیچ شخص و جزئی قابل قبول نیست. اولاً خود معلمان و مربیان باید از حریم و حریم مؤسسه آموزشی و مرکز آموزشی و دانش آموز محافظت کنند. در اینجا قطعاً باید طوری کار کرد که حق کسی ضایع نشود; خوب چه کنیم که حرمت معلم و شاگرد و حریم آنها حفظ شود و حق هیچکس ضایع نشود؟ ما باید به این سوالات فکر کنیم.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به برخی موارد مطرح شده در این جلسه در خصوص ورود ضابطان بازداشتی، گفت: قوه قضاییه، مسئولان دستگاه قضایی و دستگاه های امنیتی باید حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را حفظ کنند. قطعا در این مقوله هیچ شکی وجود ندارد و ما آماده شنیدن پیشنهادات در این زمینه هستیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حوزه های گسترده تعامل و همکاری قوه قضائیه و نهاد آموزشی در کشور، گفت: مشارکت فعال معلمان و اساتید به منظور افزایش سطح دانش حقوقی و قضایی دانش آموزان و آنان. والدین یکی از زمینه های تعامل و همکاری است. بین نهاد عدالت و نهاد تعلیم و تربیت است; شما معلمان و مربیان می توانید دانش آموزان را با حقوق و مسئولیت های اجتماعی و مدنی خود آشنا کنید تا از تخلفات و جرایم جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری افزود: البته شما معلمان و مربیان باید در مقام آموزش حقوق و عدالت به دانش آموزان به عرصه های حقوقی احترام و تکریم داشته باشید. مثلاً در همان جلسه دو معلم از تعبیر «ترک فعل» استفاده کردند. در اینجا لازم به ذکر است که مقوله «ترک فعل» تقسیم بندی های مختلفی دارد; عدم اقدام جرم است و عدم اقدام نیز مستلزم جرم است و خود جرم محسوب نمی شود. در این موارد قوه قضاییه باید وارد عمل شود و اقدامات قانونی را انجام دهد. یک نوع انفعال نیز وجود دارد که موجب خسارت به پرونده ها می شود. این عدم اقدام ممکن است جرم نباشد، اما می توان از منظر حقوق مدنی به آن نگاه کرد. از سوی دیگر، باید دید که آیا فردی که از عمل منصرف شده، قدرت اجرایی داشته است یا خیر؟ گاهی اوقات مدیر یا مسئول می خواهد کاری انجام دهد، اما بودجه ندارد. بنابراین باید به این نکته نیز توجه کرد; اما در جامعه، واژه «ترک فعل» بدون توضیح ابعاد و تقسیمات آن مطرح می شود; شما معلمان و مربیان می توانید در این زمینه موثر باشید.

قاضی با اشاره به پرونده های موجود در دیوان مربوط به معلمان و آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش باید نمایندگانی را برای تعقیب دادخواست هایی که در رابطه با مقوله های مربوط به آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری مطرح می شود معرفی کند. حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری نیز دغدغه این موضوع و رفع مشکلات حوزه آموزش را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی نیز گفت: بر اساس گزارش های دریافتی از سازمان بازرسی کل کشور، جهت گیری اقدامات این سازمان نظارتی همواره در راستای منافع وزارت آموزش و پرورش بوده است. سازمان سنجش در بسیاری از موارد قوانین و بخشنامه های مصوبی را در حوزه آموزش دنبال کرده است و مکاتبات این سازمان با مجلس در خصوص رتبه بندی معلمان اقدام موثری در این زمینه بوده است. در اینجا مجددا تاکید می کنیم که قوانینی را که در حوزه آموزش اجرا نمی شود یا به نحو مطلوب اجرا نمی شود برای پیگیری به سازمان بازرسی بیاورید.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بدون شک زمینه همکاری و تعامل آموزش و پرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و گسترده است؛ حضور قضات و دادستان در مدارس به منظور ارتقای آگاهی حقوقی و قضایی دانش آموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در بین اقشار وسیع مرتبط با نهاد مدرسه اعم از دانش آموزان، اولیاء آنها، معلمان، مربیان و آنان. خانواده ها، اقدام موثری است. همچنین حضور طلاب و معلمان در محاکم قضایی یا جلسات شورای عمومی دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری در چارچوب مقررات امری بلامانع، معتبر و مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای: در جایی که بتوانیم و توان داشته باشیم به وزارت آموزش و پرورش کمک خواهیم کرد.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به پیشنهادی که در این جلسه برای کنترل تجهیزات هنرستان ها از طریق درآمد و اعتبارات دریافتی از املاک مطرح شد، گفت: در این زمینه دولت اختیار عمل دارد، اما اگر قوه قضائیه می تواند کمک کند، قطعاً به تعویق خواهد افتاد.» ما این کار را انجام نمی دهیم، زیرا همانطور که تأکید کرده ام، ما فکر می کنیم هزینه در آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری است.

پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین «موحدی» رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور در خصوص ضرورت تقویت مدارس دولتی در ابعاد مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش بحث و تبادل نظر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی ضمن انتقاد از نحوه اداره مدارس دولتی و توسعه مدارس غیرانتفاعی گفت: ما به عنوان یک نظام اسلامی وظیفه داریم شرایط و زمینه‌های شکوفایی استعدادها را فراهم کنیم. از فرزندان این جامعه است، اما متاسفانه این شرایط در اغلب موارد در مدارس دولتی وجود ندارد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: انتظار داریم مدارس دولتی امن و مأمن خانواده هایی باشد که فاقد تمکن مالی و امکانات لازم هستند اما دغدغه تربیت فرزندان خود را دارند.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: دیدار امروز جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رئیس قوه قضائیه، دیدار بی سابقه ای است که در هیچ دوره ای شاهد آن نبوده ایم. این نشست نشان دهنده توجه ویژه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی و قوه قضائیه به جایگاه معلمی و موضوع آموزش و پرورش است. معتقدیم برگزاری این جلسه توسط قوه قضائیه نشان دهنده احترام قوه قضاییه به جامعه آموزشی کشور است.

وزیر آموزش و پرورش: سازمان بازرسی کل کشور ما را از باتلاق موضوع طبقه بندی بیرون کشیده است.