تا جایی که من اطلاع دارم یحیی گل محمدی مستاجر است

تا جایی که من اطلاع دارم یحیی گل محمدی مستاجر است

رضا ترابیان مهاجم و مدافع سابق پرسپولیس با یحیی گل محمدی که در تیم ملی هم بازی می کند دوستی دیرینه ای دارد و شاید بهترین گزینه برای صحبت در مورد سرمربی سرخ ها و اتفاقاتی که برای او افتاده است. ترابیان چند ماهی است که با خانواده اش در کانادا زندگی می کند اما از اتفاقات اطراف پرسپولیس و بهترین دوستش بی خبر است. گفت و گو با او را می خوانید:

پرسپولیس بعد از 5 فصل متوالی قهرمانی در لیگ برتر به جام نرسید تا یحیی و تیمش زیر فشار شدید منتقدان قرار بگیرند.

قهرمان نشدن بعد از 5 قهرمانی طبیعی است. انتظارات از پرسپولیس زیاد بود اما همه می دانستند پرسپولیس کار سختی دارد. من در ابتدای فصل گذشته به یحیی گفتم که قهرمانی ششم واقعا سخت تر است. پرسپولیس برای این کار باید بازیکنان اصلی خود را حفظ می کرد و آن را تقویت می کرد اما سه نفر از بهترین بازیکنان خود را از دست داد. آنها مشکل مالی داشتند و نتوانستند کنعان، نورالهی و مغانلو را نگه دارند. این سه بازیکن در سه خط پرسپولیس نقش کلیدی و تعیین کننده ای داشتند. جدا از مشکلات مالی، این فصل پنجره نقل و انتقالات دائما بسته بود و ذخیره ها جواب نمی دادند و مشخص بود که مشکل خواهند داشت، اما با همه این مشکلات میانگین نتیجه خوب بود و به نظرم کادر فنی خیلی خوب کار می کند. تیم ها با 63 امتیاز معمولاً قهرمان می شوند، در حالی که باید به جمع بندی دو سال و نیم آینده یحیی و تیمش نگاه کرد که کارنامه فوق العاده و قابل قبولی مانند دو قهرمانی لیگ برتر، یک دونده آسیایی داشتند. قهرمانی، یک سوپرجام و یک نایب قهرمان لیگ برتر. امسال فاصله آنها تا قله بد نبود اما انصافا استقلال خوب تقویت شد و نتایج خوبی هم گرفت.

خیلی خوب کار کردند و قهرمان شدند، اما اینکه همه انتظار پیروزی پرسپولیس و یحیی را داشتند، چیزی بیشتر از این بود. در کل، من فکر می کنم نتیجه معقول بود. شما نظاره گر ثروت مالی باشگاه هستید. چه کسی می تواند بیاید و دو بار قهرمان لیگ برتر شود و به فینال آسیا برسد و بعد عنوان قهرمانی را در رده دوم بیاورد؟ همیشه انتظار وجود دارد و پرسپولیس باید همیشه جام را ببرد. این طبیعی است اما نتایج کادر فنی خوب است. و امسال اگر به این تیم کمک کنند و موفق شوند بازیکنان خوبی پیدا کنند و جوان شوند به راحتی می توانند دوباره قهرمان شوند.

نظرت در مورد بازیکنان جدیدی که پرسپولیس به خدمت گرفته است چیست؟

خب بیرانوند نفر اول ایران است و بازگشتش شانس خوبی برای پرسپولیس بود. البته او مدتی است که بازی نکرده و برای بازگشت به شرایط ایده آل زمان می برد. آنها باید به او کمک کنند تا اعتماد به نفس و انگیزه خود را پیدا کند. پورعلی گنجی هم مدافع برجسته‌ای است اما نمی‌دانم شرایط او چطور پیش رفت.

بیش از ده ماه از مصدومیت او می گذرد.

خوب، این کمی نگران کننده است و زمان می برد تا دوباره به مسیر درست برگردیم. به نظرم پرسپولیس باید او را بکشد و به این بازیکن کمک کند. درست مثل رضا اسدی که قبل از آمدن به پرسپولیس بازی نکرد و نتوانست کمک زیادی بکند. امیدوارم پورعلی گنجی به شرایط خوب خود بازگردد و کیفیت لازم را ارائه دهد.

روند نقل و انتقالات پرسپولیس و بازیکنانی که جذب شده اند هواداران را امیدوار کرده است اما آیا جذب بازیکنان کلیدی می تواند تضمین کننده موفقیت باشد؟

تنها به دنبال اسامی نیست، هرچند بازیکنان خوب زیاد نیستند، اما باید به دنبال بازیکنان مفید باشیم. فکر می کنم دانیال اسماعیلی فر می تواند مفید باشد.

آیا می توانیم آن را بهترین خرید پرسپولیس بدانیم؟

بله، این دقیقا بهترین و امیدوارکننده ترین خرید است. سروش هم مثل بقیه بچه هاست و دارد بزرگتر می شود اما امیدوارم کیفیت گذشته اش را داشته باشد. فکر می کنم پرسپولیس به نیروی جوان و جدیدی مثل دانیال نیاز دارد. باید خون تازه ای به این تیم داده شود و آینده ای برای باشگاه وجود داشته باشد تا چند سال دیگر از بازیکنانش به خوبی استفاده کند. من فکر می کنم دنیل بهترین است و او شگفت انگیز بود.

گلسیانی آخرین خرید تا کنون است.

در نهایت، تیم باید جایگزین های خوبی برای انتقال افراد به کوران بازی داشته باشد که دفاع از خط میانی را دشوار می کند. بعد از رفتن شجاعان و کنعانی ها یا پیر شدن شهرت، گاهی حتی در دفاع میانی از کمال استفاده می شد و تیم در این زمینه دچار مشکل می شد. امیدوارم گلسیانی هم جواب بدهد اما باید بگویم در کل باشگاه نسبت به فصل گذشته در نقل و انتقالات فعال تر است. البته دوست دارم بازیکنانی را به خدمت بگیرم که سال آینده از آنها استفاده شود.

بحث جذب مهاجم هم مطرح است و یحیی در آخرین صحبت هایش تاکید کرد که باید خط حمله را تقویت کنیم.

آنها باید مهاجم بگیرند چون خط حمله تیم متعادل نیست. الان مهدی عبدی هست که مهاجم خوبی است اما در همه مسابقات خوب نیست و مردد است. البته او بازیکن بزرگی است و بارها امتیاز را عوض می کند و گل های حساسی می زند، پاکدل هم در پرسپولیس به تجربه بیشتری نیاز دارد اما باید یک مهاجم شش امتیازی بیاید. معمولاً در سال های اخیر پرسپولیس یک مهاجم را مقصر می دانست و مهاجم دیگری نیز در کنار آن حضور داشت. مثلا مغانلو فصل گذشته کنار عیسی بود و گاهی عبدی هم کمک می کرد. یکی معقول، یکی فنی.

از هم اکنون صحبت هایی مبنی بر بازگشت مغانلو به پرسپولیس مطرح شده است.

موگولو اگر بیاید می تواند کمک زیادی کند. الان مثل قبل نیست، فوتبال ما بیشتر فیزیکی شده و بازیکنان بیشتر می دوند و می جنگند. در گذشته بازیکنان و استعدادهای زیادی از شهرهای دیگر گل می زدند و قول خریدهایی می دادند که به استقلال و پرسپولیس می رسید اما حالا این استعدادها در فوتبال ما کمرنگ شده و گویا فوتبال ما از ریشه ضعیف و خالی شده است. در زمان ما آنقدر بازیکنان خوب بودند که پرسپولیس و استقلال نمی دانستند کدام پدیده را انتخاب کنند و تیم ها نیازی به بازیکن خارجی نداشتند، انگار اصلاً خارجی در فوتبال ما وجود نداشت، اما الان شرایط فرق می کند. در نهایت باید بگویم که پرسپولیس امسال در نقل و انتقالات عملکرد بهتری داشته اما همچنان نامتعادل است و هم بازیکنان فیکس و هم بازیکنانی که تعویض می شوند باید کیفیت بالایی در مسابقات داشته باشند.

چند روز پیش در یکی از برنامه های ورزشی تلویزیونی از مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در مورد میزان قرارداد یحیی سوال شد که وی مبلغ قرارداد دو ساله یحیی را کمی کمتر از 40 میلیارد تن عنوان کرد. باشگاه بعداً این موضوع را اصلاح کرد و اعلام کرد که این مبلغ برای سه فصل است، اما این رقم باعث ایجاد هیجان در فضای مجازی و هواداران تیم های رقیب شد.

اتفاقاً دیشب با دوستانم در مورد آن صحبت کردم. یحیی در حال حاضر 52 سال دارد و من 32 سال است که با او دوست هستم. یحیی از 18 سالگی همیشه یکی از بهترین ها بوده و تا 35-34 بازی کرده است.

اتفاقا تا سنین بالا بازی کرد.

چون نیاز بود. یحیی بلافاصله بعد از بازیگری شروع به تمرین کرد و از همان سال اول نتایج خوبی گرفت و تیم هایش همیشه خوب بودند. چه در لیگ اول و چه در لیگ برتر. یحیی باهوش بود و به جز یکی دو فصل، تیم هایش همیشه یا اول بودند یا قهرمانی. در واقع تیم های یحیی همیشه جزو بهترین های فوتبال ما بوده اند. او این نتایج را نشان داد و زحمت کشید، اما قبل از اینکه من به کانادا بیایم، 8-9 ماه هنوز مستاجر بود و خانه نداشت. مردم این را نمی دانند، اما یحیی مستاجر بود، زیرا قراردادهای او همیشه طوری بود که فقط می توانست خوب زندگی کند، خانه اجاره کند و به خانواده اش کمک کند. یعنی به اندازه یک زندگی خوب در تهران پول درآورد که شامل خوراک و پوشاک و یکی دو سفر در سال بود. یحیی هرگز در تجارت نبوده است زیرا تمرکزش روی فوتبال بود. حالا فکر کنید مردی که 32 سال فوتبالیست حرفه ای بوده و همیشه بهترین بوده و چندین سال بهترین مربی ایران بوده، هنوز مستاجر است.

یعنی او هنوز مستاجر است؟

امسال شنیدم دنبال خونه میگرده نمیدونم خریده یا نه. حالا فردی با این خصوصیات حق دریافت این مبلغ را ندارد؟ به نظر شما اگر مربی خارجی مثل برانکو سرمربی پرسپولیس شود چقدر قرارداد بسته می شود؟

فکر می کنم بین 800000 تا 1 میلیون دلار است.

خوب یک میلیون دلار در یک فصل می شود 33 میلیارد تن اما یحیی در سه فصل کمتر از 40 میلیارد تن می گیرد که میانگین 13 میلیارد تن است. حالا با این اختلاف قیمت باید برویم مربی خارجی بیاوریم که اگر از صفر تا صد مبلغ قراردادش را ندهیم، پنجره بسته شود و باشگاه آسیب ببیند؟ چرا وقتی یک مربی ایرانی نتیجه خوبی می گیرد و این همه قهرمانی کسب کرده و با 63 امتیاز دوم است، حق ندارد پول خوبی بگیرد؟ یکی باید یک ارزش عقلانی باشد.

در واقع رقم قرارداد یحیی بسیار کمتر از یک مربی خوب خارجی و برخورد است، زیرا یک مربی خارجی خوب کمتر از 700 هزار دلار دریافت نمی کند. حالا این فرد بعد از 32 سال حق دریافت پول خوب را ندارد؟ حالا نه اینکه یحیی دوست منه ازش حمایت میکنم ولی باید بدونی که این آدم با قرص و استرس فقط 2-3 ساعت در شب میخوابه. او باید تیم خودش و تیم های مقابل را آنالیز کند و با این و آن مبارزه کند. بالاخره مربیگری در ایران عادی نیست و بحث فنی هم نیست و باید از صبح تا شب هزاران نوع حاشیه جمع کند. در این شرایط واقعا این مبلغ برای سه فصل قرارداد او زیاد است؟ می بینید خود مغانلو چقدر از سپاهان گرفت یا رضا اسدی چقدر از همین پرسپولیس پول گرفت و قرارداد بست؟

شاید باورتان نشود اما بازیکنی که یحیی دنبالش بود و به تازگی به فوتبال ایران معرفی شده بود به پرسپولیس نیامد و به یک تیم صنعتی 12 میلیارد تنی پیوست.

خوب به اونها نگاه کن آنها را جمع کنید نفر اول ایران و بهترین مربی ایران را با رزومه خوب با قرارداد بالا می بینید؟ کمی انصاف داشته باش او باعث می شود 40-30 میلیون نفر جلوی تلویزیون بنشینند و اخبار نتایج تیمش را ببینند و ببینند در پرسپولیس چه خبر است و چه جایگاهی دارد. حالا برای یک نفر که بهترین زمان ها را برای این 40-30 میلیون نفر محاسبه کرده، آیا این عدد برای سه فصل زیاد است؟ یحیی تمام دوران جوانی و عمر خود را در فوتبال گذرانده است. من فکر می کنم او یک نابغه است، زیرا او افراد زیادی را با افکار، اعمال، تلاش و کار خود مشغول کرده است. ببینید مهران مدیری و رامبد جوان که چنین مخاطبی دارند چقدر درآمد دارند. آنها جدید هستند و دائماً پول در می آورند. واقعا نباید بی انصافی کنیم.

این همه مربی که هم دوره ما یا قبل از ما بودند به پرسپولیس آمدند اما یکی از آنها کاری از دستش برنمی آمد. آنها هم خوب و با تجربه بودند، اما برای موفقیت باید بسته کافی وجود داشته باشد. شاید باورتان نشود که یحیی در 45-44 سال تمام موهایش سفید شده است زیرا او استرس دارد. این شغل پر از استرس و تنش است. من آدم این استرس نبودم. با اینکه تمام شرایط مربیگری را داشتم، دو ماه به پرسپولیس رفتم و با یحیی کار کردم، اما از یحیی خداحافظی کردم چون زندگی خودم و همسر و فرزندانم را بیشتر دوست داشتم. نمی خواستم تحت فشار باشم و فحش بدهم. هدایت پرسپولیس آسان نیست.

یحیی فصل گذشته رفتارهای عجیب و هیستریکی از خود نشان داد که بی سابقه بود.

من هرگز ندیده بودم که یحیی بخواهد این گونه واکنش نشان دهد، زیرا اعصابش را از دست داده بود. این رفتار نشان دهنده فشار عجیبی است که بر او وارد می شود. فکر می کردم او در پایان این فصل بی خیال می شود اما او تمام زندگی اش را در فوتبال گذرانده و شغل دیگری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید