تا 20 درصد سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می شود/ مشارکت مردم در اقتصاد راهکاری کوتاه مدت برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد گودرزی کارشناس اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ با بیان اینکه بیش از هشت سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی می گذرد، گفت: این سیاست ها در حال توسعه است. وابستگی مخرب به درآمدهای نفتی، بازدارندگی در فضای کسب و کار، نبود بازارهای رقابتی، ناکارآمدی سیستم اداری، مالی و پولی، افزایش هزینه مبادلات در اقتصاد، ظرفیت پایین رشد اقتصادی، رشد بهره وری پایین، رونق فعالیت. شاخص های غیرمولد و ناکافی برای توزیع درآمد وجود داشت. بنابراین در بسیاری از شاخص ها مانند نوآوری، رونق، اشتغال و … در سطح خوبی نیستیم.

وی افزود: به همین دلیل باید راه حلی پیدا کنیم. بر اساس تحقیقات و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی، یکی از راهکارهای اصلی نجات اقتصاد کشور، پیشروی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

گودرزی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای تقویت اقتصاد ملی در برابر تحریم ها، مخاطرات و تهدیدات بین المللی است. چنین اقتصادی دارای انعطاف پذیری در شرایط مختلف و توانایی غلبه بر بحران است. در واقع این اقتصاد علاوه بر تعامل پویا با دنیا، امنیت اقتصادی کشور را حفظ کرده و به نوسانات تجارت پاسخ مناسبی می دهد.

وی با بیان ارکان اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: رونق اقتصاد، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی، مدیریت مصرف، اقتصاد دانش بنیان، کاهش وابستگی به نفت، حرکت بر اساس طرح، پرهیز از تصمیمات لحظه ای و اقتصاد کارآفرینی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم توجه جدی دولت به سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر گفت: این عدم توجه باعث شده تا برای اجرای این نوع اقتصاد اقدام جدی صورت نگیرد. تنها در مقطعی ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت قبل که معاون اول رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده داشت تشکیل شد و در مجموع شاید 20 درصد از این سیاست ها اجرا شد.

گودرزی با بیان اینکه ایمان به اقتصاد مقاومتی باعث تسریع در اجرای سیاست های آن می شود، گفت: باید برای عملیاتی شدن این سیاست ها تلاش، برنامه ریزی، پیگیری و نظارت صورت گیرد تا عملیاتی شود.

وی با ارائه پیشنهادهایی برای اجرای هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی گفت: ایجاد مرکز اقتصاد مقاومتی در دولت که محور همه اقدامات باشد، رصد اقتصاد داخلی و بین المللی، توسعه نظام آموزشی مناسب با اقتصاد مقاومتی، تکریم تحقیق در این زمینه سیستم رسانه ای قوی منطبق با آموزه های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی مناسب، ایفای نقش مردمی در اقتصاد، لزوم توجه و حمایت دولت از فعالیت های اقتصادی، مشارکت دیپلماسی برای ظرفیت های بالقوه خارجی، نیاز به مشکلات با تغییر اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی در مجامع علمی و دانشگاهی یکی از پیشنهاداتی است که می تواند در بهترین کاربرد اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

وی افزود: بنابراین با توجه به موارد ذکر شده می توان به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بلندمدت و کوتاه مدت امیدوار بود. در بلندمدت باید به فکر خودکفایی و تنوع محصول باشیم و به سمت راه حل های جایگزین واردات برویم. در کوتاه مدت باید به مشارکت مردم در اقتصاد توجه ویژه ای شود و همچنین تغییر الگوی مصرف و توجه ویژه به تولید داخلی و تامین نیازهای اساسی دولت به کالاهای داخلی ضروری است.

گودرزی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی می تواند در بودجه ریزی سالانه، برنامه های میان مدت و بلندمدت باشد و با پیگیری و نظارت به سمت اجرای 100 درصدی اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید