تبادل آتش دیگر در منطقه قره باغ؛ دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته شدند

تبادل آتش دیگر در منطقه قره باغ؛  دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته شدند

روز جدید در جریان درگیری‌هایی که روز چهارشنبه 12 اوت در منطقه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته و 14 سرباز ارمنی زخمی شدند.

ارتش جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد که در جریان عملیات «انتقام جویانه» علیه «اقدامات تروریستی تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنستان در خاک آذربایجان» چندین مواضع استراتژیک را اشغال کرده است.

به دنبال این تحول، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، نشست اضطراری شورای امنیت این کشور را فراخواند و ایروان با صدور بیانیه ای از جامعه بین المللی خواست تا به توقف «اقدامات تهاجمی آذربایجان» کمک کند.

روز چهارشنبه، اتحادیه اروپا خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» بین نیروهای دو طرف شد و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای گفت: «لازم است تنش‌ها کاهش یابد، آتش‌بس کاملاً رعایت شود و به آتش‌بس بازگردیم. میز مذاکره برای جستجوی راه حل های مذاکره.»

این در حالی است که طرفین درگیری یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستان به مواضع ارتش آذربایجان در منطقه لاچین که از نوامبر 2020 تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است، شلیک کردند و یک سرباز جمهوری آذربایجان را به هلاکت رساندند.

مقامات نظامی ارمنستان در قره باغ به نوبه خود آذربایجان را به نقض گسترده آتش بس با استفاده از نارنجک انداز و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کردند و گفتند که دو سرباز ارمنی در حملات جداگانه کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع آذربایجان می گوید که ارتش دفاع قره باغ کوهستانی تلاش کرد تا یک تپه در رشته کوه بالای لاچین و کلبجار را به تصرف خود درآورد تا “مواضع جدیدی ایجاد کند”.

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذری با انجام یک عملیات “تلافی جویانه” مواضع را بازپس گرفتند و در این روند افراد مسلح ارمنی را “منهدم کردند”.

درگیری در این منطقه دوباره رخ داده است زیرا ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در دهه 1990 و 2020 در حال جنگ بودند.

درگیری شش هفته ای بین دو کشور در پاییز 2020، پس از برجای گذاشتن بیش از 6500 کشته، با میانجیگری روسیه برای توافق آتش بس پایان یافت.

در پایان جنگ، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و روسیه حدود 2000 نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. اما تنش ها با وجود توافق آتش بس ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید