تب کریمه کنگو و آبله میمون پشت درهای ایران

تب کریمه کنگو و آبله میمون پشت درهای ایران

روهر نه در روزهایی که تاج از جهان ناپدید شد، ویروس آبله میمون در تعدادی از کشورهای جهان گزارش شد. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند این ویروس خیلی قوی نیست، اما تاکنون در 21 کشور شناسایی شده است و ممکن است دیر یا زود وارد ایران شود. علاوه بر این، با گرم شدن هوا، ابتلا به تب کنگو افزایش می یابد. در سال 1401 مردی بر اثر این بیماری درگذشت. علاوه بر گرمای عراق که یکی از مقاصد اصلی سفرهای خارجی ایرانیان است، شاید یادآور این ویروس باشد.

تاکنون 9 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند

تب کریمه کنگو معمولا از دام به انسان منتقل می شود. و “تب خونریزی ابولا” تقسیم می شود. از ویژگی های این بیماری، شروع ناگهانی درد شدید در عضلات و مفاصل همراه با تب، خونریزی و شوک است که منجر به از دست دادن خون می شود که در شرایط حاد، خونریزی از اندام های داخلی صورت می باشد.

بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری های قابل انتقال انسان و دام وزارت بهداشت با بیان اینکه 9 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند، افزود: این بیماری معمولا در تابستان افزایش می یابد و پیش بینی می شود این بیماری افزایش یابد.

وی به خبرگزاری مهر گفت: کنه ها مخزن ویروس کریمه کنگو هستند. «این بیماری از طریق نیش حیوانات منتقل می شود و می تواند به انسان سرایت کند. امیری ادامه داد: تب کریمه کنگو اغلب افراد شاغل در دامداری و دامپروری و همچنین در کشتارگاه ها را مبتلا می کند. وی افزود: داروی مصرفی این بیماران در مراکز درمانی موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: این بیماری ممکن است در برخی افراد بدون علامت باشد و اصلا متوجه عفونت نگردد. اما زمانی که عفونت شدید می شود، چندین اندام بدن درگیر می شود که با علائم خونریزی خود را نشان می دهد. امیری گفت: تب کریمه در کنگو از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

تب کریمه کنگو؛ سوغاتی عراق برای ایران؟

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این مقام مسئول، در سال گذشته 13 مورد و دو مورد فوتی بر اثر بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده است. اکنون انتظار می رود تعداد افراد آلوده به این ویروس در ماه های گرم آینده افزایش یابد. به ویژه تعداد مبتلایان به این بیماری در همسایگی ایران نیز افزایش یافته است. در عراق که یکی از مقاصد زیارتی ایرانیان است، وقوع کریمه کنگو رو به افزایش است. وزارت بهداشت می گوید از ژوئیه سال گذشته، زمانی که اولین مورد تب کریمه در کنگو در عراق شناسایی شد، 20 فوت ثبت شده است. موج دوم این بیماری با کاهش تدریجی ویروس کرون در عراق از ابتدای سال جاری افزایش یافته است که منشأ آن از استان ذیقار است و همچنان آمار مرگ و میر در این استان در حال افزایش است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت عراق، علاوه بر سه استان کردستان عراق، علاوه بر دو استان سنی نشین انبار و صلاح الدین در غرب و شمال عراق، 12 استان دیگر این کشور نیز به این ویروس مبتلا شده اند. البته استان ذیقار با 50 مورد و بیش از 10 فوتی بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر را در این کشور دارد.
آبله هنوز به ایران نرسیده است

از سوی دیگر احتمال ابتلا به آبله میمون وجود دارد که بیش از 200 نفر را در 21 نقطه جهان مبتلا کرده است. در اتحادیه اروپا، 12 کشور حداقل یک مورد را گزارش کرده اند که اسپانیا با 51 مورد بیشترین تعداد را داشته است و پس از آن پرتغال با 37 مورد قرار دارد. مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان در حال آماده شدن برای موارد مثبت بیشتر با ورود نمونه های مشکوک هستند. آزمایشگاه های توالی یابی ژنتیکی کانادا 11 مورد دیگر را در این هفته در کبک تایید کرده است که مجموع موارد را به 16 نفر رسانده است. در چند روز اخیر 6 مورد مشکوک به آبله میمون در ایران شناسایی شده است و آزمایشات نشان داده است که هیچ یک از افراد مشکوک به این بیماری مبتلا نیستند.

مرگ مثل آبله میمون نیست

بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت توضیح می‌دهد: «نمونه‌هایی از افراد مشکوک به آبله میمون را به انستیتو پاستور دادیم و هیچ‌کدام ثابت نشد. بنابراین هنوز در کشور ما اثبات نشده است که آبله میمون رخ داده است. اما کارشناسان وزارت بهداشت در حال رصد وضعیت مرزها هستند و اگر موردی باشد قطعا اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نگرانی مردم در مورد آبله میمون نیز گفت: این بیماری سال هاست که در کشورهای مختلف وجود دارد و مربوط به حیوانات است، به طور اتفاقی به میمون ها منتقل می شود و به طور اتفاقی به انسان نیز منتقل می شود. عوارض پوستی بیشتری دارد و مرگ و میر آن به اندازه تاج زیاد نیست و بسیار کم است.

رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران از طراحی کیت اولیه غربالگری آبله خبر داد و گفت: با توجه به شیوع آبله در میمون ها در کشورهای مختلف و لزوم آماده سازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور برای تشخیص زودهنگام موارد مشکوک. موارد، غربالگری اولیه انستیتو پاستور در ایران. وی «ویروس Ortopax» را تولید کرد که آماده توزیع در آزمایشگاه های منتخب در شبکه آزمایشگاهی کشور است. وی یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت مشکوک شدن به موارد مشکوک در آزمایش‌های غربالگری، نمونه‌هایی را برای بررسی بیشتر به انستیتو پاستور ایران ارسال خواهند کرد.

علائم آبله میمون چیست؟

علائم آبله مرغان در انسان شبیه یا خفیف‌تر از آبله است و دوره شروع آن پنج روز است که با تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود.

دوره کمون (فاصله فرد تا اولین علامت) حدود 6 تا 14 روز است، اما از 5 تا 21 روز نیز گزارش شده است، بنابراین در صورت تماس شدید با فرد مبتلا، باید دوره قرنطینه را تا بالا رعایت کرد. تا 21 روز بیمار پس از تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی، آبله را در صورت و سایر نقاط بدن مشاهده می کند و خود به خود بهبود می یابد و نیازی به مصرف داروی خاصی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید