تجارت مرزی با ماهیرود 54 درصد کاهش یافت


ساعت: 15:37
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877795

رئیس دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

صادقی از کاهش 54 درصدی مبادلات تجاری در مرز ماهیرود در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: مسلم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صادقی رئیس دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: متأسفانه از اواخر سال گذشته و به دلیل برخی محدودیت ها و موانع ایجاد شده از سوی افغانستان که در سال جاری تشدید شده است، مبادلات تجاری تشدید شده است. خبرنگاران رسانه های گروهی امروز در مرز ماهیرود به شدت سقوط کرد.

صادقی افزود: مهمترین نتیجه ایجاد این موانع کاهش 54 درصدی مبادلات تجاری در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در مرز ماهیرود است.

وی با بیان اینکه موانع از ممنوعیت ترانشی سوخت آغاز شد و امسال به همه کالاها تسری پیدا کرد، افزود: با این تصمیمات اشتباه عملاً رونق بازارچه مرزی ماهیرود تحت الشعاع قرار گرفت.

رئیس ستاد هماهنگی اقتصادی استانداری گفت: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای رفع این ممنوعیت ها، در پایان سال گذشته پیگیری هایی صورت گرفت و جلسات و مکاتبات متعددی با وزیر کشور انجام شد. وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان.»

صادقی ادامه داد: به موازات اقداماتی که در حوزه اداری و دولتی در دستور کار قرار گرفت، فعالان بخش خصوصی و تجار از ایران و افغانستان حضور داشتند که به شدت به این تصمیم اعتراض کردند.
وی افزود: تاجران و فعالان سکتور خصوصی نیز نتایج خوبی در این زمینه با مقامات افغانستان در کابل و فراه داشته اند.

به گفته وی؛ خوشبختانه نتیجه همه این اقدامات پیگیری، موافقت دولت افغانستان برای احیای بازارچه مرزی ماهیرود بود.

رئیس ستاد هماهنگی اقتصادی استانداری گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده و قول مساعدی که افغانستان داده است، شرایط تجارت و تجارت در بازارچه مرزی ماهیرود تسهیل می شود.

صادقی گفت: در همین راستا روز گذشته جلسه بررسی آخرین وضعیت مرز ماهیرود با حضور دستگاه های مرتبط و ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها و توسعه هم افزایی برای بازگرداندن رونق به بازارچه مرزی ماهیرود برگزار شد.

وی افزود: انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی ذیربط مستقر در مرز ضمن تعامل و همکاری با یکدیگر، اهتمام و جدیت لازم را برای رفع مشکلات و پیگیری مسائل مربوط به این موضوع برای نظارت بر توسعه و تسهیل داشته باشند. تجارت با افغانستان از طریق مرز مهم ماهیرود.

به گفته وی؛ بر اساس رایزنی های انجام شده، قرار است به زودی نشست ویژه مرزی با حضور مسئولان ولایت فراه و ماموران گمرک ابونصر فراهی در ماهیرود برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید