تحویل لاستیک های دولتی گذشته در بازار!

مصطفی طنا سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه پیش بینی می شود تقاضای تایر در سال جدید به حدود 26 میلیون حلقه افزایش یابد، گفت: طبق وعده خودروسازان امسال خودروهای جدید وارد بازار می شود از آنجایی که هر ماشین جدید 5 لاستیک قیمت دارد. نیاز تایر، اگر در سال جاری مجموعاً یک میلیون خودرو تولید شود، نیاز به تولید 5 میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز داریم. بر این اساس برنامه ریزی کردیم که تولید تایر به 30 میلیون رینگ برسد که 25 میلیون و 500 هزار حلقه آن لاستیک سواری خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنعت لاستیک با تاکید بر اینکه برنامه تایرسازان معکوس کردن روند واردات و تولید لاستیک در کشور است، توضیح می دهد: تا 2 سال پیش یک سوم نیاز لاستیک کشور از طریق تولید داخلی تامین می شد. و دو سوم از طریق واردات در سال جاری. اما برای تولید تایرهای سواری ظرفیت خود را حداقل در 6 ماهه اول به 40 هزار تن خواهیم رساند و این برنامه برای تولید لاستیک کامیون نیز وجود دارد و در صورت تخصیص ارز کافی به تایرسازان، تا پایان سال جاری سالانه دو سوم نیاز کشور در داخل کشور و یک سوم باید از طریق واردات تامین شود.

300 میلیون یورو ارز مورد نیاز تایرسازان
التهاب بازار لاستیک در سال گذشته با مشکلات ارزی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه مرتبط بود که منجر به کاهش عرضه شد. امسال به گفته رئیس اتحادیه صنعت تایر ایران، صنعت تایر برای تولید به 300 میلیون یورو نیاز دارد.

جمال میرزایی اوایل اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: سیاست‌های ارزی برای تولید تایر هنوز از سوی وزارت ایمنی مشخص نشده است و تایرسازان همچنان به تامین ارز برای خرید مواد اولیه ادامه می‌دهند. «تولید تایر برای تولید امسال به 300 میلیون یورو نیاز دارد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر همچنین با بیان اینکه بدون حمایت مسئولان بالادستی تولید نمی تواند ادامه پیدا کند، گفت: سال گذشته مشکلات مربوط به انتقال ارز به کشورهای خارجی در 6 ماهه اول سال باعث کاهش تولید شد. تولید و نتوانستیم به اهداف خود برسیم و با افزایش ظرفیت توانستیم مانند سال گذشته تولید کنیم.”

وی با تاکید بر تسریع در بحث ارز افزود: امسال در صورت توزیع به موقع ارز آمادگی افزایش تولید را داریم اما متاسفانه از ابتدای سال مشکلاتی در حوزه ارز ایجاد شده است. تامین ارز که امیدواریم موقتی باشد و به سرعت حل شود.» و مسئولان اجازه مشکلات سال گذشته را ندهند. زیرا اگر ارز مورد نیاز تولیدکننده حتی امروز تامین شود، خرید مواد اولیه و رسیدن به کارخانه و تبدیل شدن به محصول زمان بر است.

جستجوی تولید کنندگان لاستیک: تنظیم قیمت
جدای از تامین به موقع ارز برای مواد اولیه، تغییر و به روز رسانی قیمت تایر یکی از خواسته های تایرسازان است. در همین راستا انجمن صنعت خودرو اواخر فروردین ماه طی نامه ای به وزیر صنعت درخواست افزایش قیمت لاستیک را داشت.

این درخواست پذیرفته شد و قیمت تایرهای رادیال از اردیبهشت امسال به طور میانگین 20 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی اتحادیه تایر صنعت با بیان اینکه سال گذشته یکی از دلایل مشکل عرضه لاستیک های سواری به ویژه در رینگ پرمصرف 13، قیمت گذاری نامناسب محصولات این گروه بوده است، افزود: قیمت دستور به ضرر تولیدکنندگان است و در این شرایط انگیزه ای برای افزایش تولید در این بخش وجود ندارد. بنابراین امسال تقاضای ما این است که یا تورم را مهار کنیم یا به تولیدکنندگان اجازه دهیم قیمت محصولات خود را متناسب با تورم و افزایش قیمت مواد اولیه اصلاح کنند تا بتوانند به موقع نیاز تایر کشور را تامین کنند.

لاستیک تاریخ مصرف گذشته نداریم
قیمت لاستیک دولتی یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان ارزانتر از بازار آزاد است. رصد بازار نشان می دهد در حالی که هر جفت لاستیک پراید در بازار آزاد حدود 3.3 میلیون تومان است، قیمت دولتی آن حدود 2 میلیون تومان است. قیمت هر جفت لاستیک پژو در بازار آزاد 3 میلیون و 400 هزار تومان است در حالی که قیمت دولتی حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان است اما خرید لاستیک دولتی کمی زمان می برد و به دلیل نیاز به درخواست مدارک مالک خودرو از پلیس راهنمایی و رانندگی و ثبت نام. آنها را در سیستم معاملاتی جامع این کار زمان زیادی می برد.

سخنگوی اتحادیه تایر صنعت، کندی اینترنت را موجب کندی برخی خریداران در ثبت نام و خرید عنوان کرد و گفت: البته امسال در این زمینه سهولت بخشیده اند و تعدادی از لاستیک ها را از ثبت نام در مجموع معاف کرده اند. سیستم معاملاتی که می تواند زمان فروش را کوتاه کند.

علیرغم تاخیر و کندی دریافت لاستیک های دولتی، اخیرا شایعاتی مبنی بر توزیع لاستیک های تاریخ مصرف گذشته به گوش می رسد که سخنگوی انجمن تایر این شایعه را قویا تکذیب می کند و می گوید: زمانی کالایی ممکن است که مازاد تولید داشته باشیم منقضی شود و مازاد تولید منجر به ترک کالا در انبارها؛ در حالی که ما در صنعت تایر هستیم، هیچ تولید مازادی نداریم که بخواهد در انبار بماند. شایعات در مورد انبار لاستیک اصلا منطقی نیست.