ترک تحصیلی انبوه دانش آموزان در دانشگاه اول!

ترک تحصیلی انبوه دانش آموزان در دانشگاه اول!

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آمار هولناک افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی خبر داد و گفت: وضعیت روستاها نسبت به مناطق شهری بدتر است.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش با مقایسه کلاس های درس قبل و بعد از انقلاب گفت: نسبت به قبل از انقلاب 113 درصد افزایش مدارس و 105 درصد افزایش کلاس های درس در روستاها داشته ایم. همچنین در ابتدای سال تحصیلی جاری علیرغم مشکلات نیرو، 303 مدرسه تک آموزشی و 4772 مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم.

معصومه نجفی پازوکی در نشست خبری گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: روح کلام امام کلمه عدالت بود. ضریب پوشش دوره ابتدایی در سال 1396 57.50 بوده که در سال تحصیلی گذشته به 97.75 رسیده است و با توجه به ثبت نام و جذب بازماندگان می توان گفت که به 98 درصد رسیده و شاهد رشد 40 درصدی هستیم.

وی افزود: نسبت دختر به کل دانش آموزان در مقطع ابتدایی 40.15 بوده و اکنون 48.31 است. همچنین نسبت دختران روستایی به کل 33.30 بوده که اکنون 48.31 درصد است و 15 درصد افزایش داریم.

ما 3 مدرسه با یک دانش آموز داریم

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد کلاس های درس گفت: نسبت به قبل از انقلاب شاهد افزایش 113 درصدی مدارس و 105 درصدی افزایش کلاس های درس در روستاها بوده ایم. ضمناً در ابتدای سال تحصیلی جاری علیرغم مشکلات کادرفنی، 303 مدرسه تک دانش آموزی داریم. سال گذشته 235 مدرسه از این دست وجود داشت. ما 4772 مدرسه با دانش آموزان زیر پنج سال داریم. 10357 مدرسه کمتر از 10 دانش آموز دارند.

نجفی ادامه داد: در سال 57 یک مدرسه شبانه روزی عشایری داشتیم که اکنون به 245 مدرسه رسیده است. سرانه دانش آموزان عشایری باید سه برابر دانش آموزان تمام وقت باشد که برای اولین بار در ماه گذشته به دست آمد و امیدوارم ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، وی در بخشی دیگر از سخنان خود بر اهمیت آموزش در دوران کودکی تاکید کرد و اظهار داشت: رویکرد تربیتی را به طور جدی مد نظر داریم. یکی از اقدامات ما معرفی مشاهیر و اسطوره هاست. به عنوان مثال در این راستا و به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه ویژه ای داشتیم و در آذرماه یک دهه را جشن گرفتیم و جشنواره ای به نام بیعت بچه های دبستانی با حاج قاسم برگزار کردیم. سپس اعلام شد و هنرجویان آثار خود را ارائه کردند و در مورد آنها صحبت کردند.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید در حوزه آموزش عقلانی و گفتمان سازی کنیم. باید با جدیت به سمت شعار سند تحول بنیادین مبتنی بر آموزش همه جانبه دانش آموزان حرکت کنیم. الان آموزش کامل دبستان هست؟ باید در این زمینه چرخشی تحول آفرین داشته باشیم، از حافظه محوری فاصله بگیریم و به سمت کلیدواژه آموزش و رویکرد تربیتی دانش آموزان برویم.
میزان تکرار پایه در کلاس اول دبستان; آمار وحشتناک است/ وضعیت روستاها از شهرها بدتر است

نجفی با بیان اینکه برنامه درسی در مرکز کار ما قرار دارد، گفت: رویکردها در کتاب های درسی در دهه 90 تغییر کرد، اما معلمان برای پیروی از رویکردهای جدید آموزش ندیدند و فاصله بین اهداف برنامه درسی با اتفاقاتی که در مدارس می افتد است. بزرگ برای توانمندسازی معلم در رویکرد آموزشی ناگزیر به بررسی وضعیت موجود بودیم. در فرآیند تحقیق یکی از شاخص ها تکرار ابتدایی است که در دوره ابتدایی 3 درصد و در کلاس اول 10 درصد است که آمار وحشتناکی است و باید به آن توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: وضعیت روستاها نسبت به مناطق شهری بدتر است. افت تحصیلی در اول ابتدایی بیشتر بود و به این نتیجه رسیدیم که باید دبستان اول پیدا کنیم. از 60000 مدرسه ابتدایی 15000 مدرسه غیردولتی است. از 35000 مدرسه باقیمانده، طبق نیاز، 8300 کلاس روستایی را در اولویت قرار داده ایم که 25 درصد کلاس اول ابتدایی را شامل می شود.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به منظور ارتقای کیفیت آموزش در کلاس اول، محتوای خودآموز معلمان پایه اول در قالب بسته های آموزشی زبان تهیه و در دورافتاده ترین نقاط توزیع شده است. وی گفت: به امید اینکه در سال آینده تعداد مدارس تحت پوشش بیشتر شود.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین به بحث عدالت آموزشی و روند ثبت نام ها اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر بحث بازمانده ها مطرح بوده اما آمار دقیقی ارائه نشده است. از آبان ماه امسال سامانه شهید محمودند راه اندازی شده و به این شفافیت رسیده ایم که لیست بازماندگان را تک تک داریم.

نجفی ادامه داد: در ابتدای سال تحصیلی جاری آمار فرزندان 6 تا 11 ساله توسط سازمان ثبت احوال اعلام شد و سامانه سیدا نیز تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس را اعلام کرد و آمار حاکی از آن بود. که 204312 نفر از تحصیل بازمانده اند.

وی با بیان اینکه تا امروز 45 هزار و 538 نفر از بازماندگان خارج از آموزش و پرورش جذب شده و دوباره وارد چرخه آموزش شده اند، گفت: بحث بازماندگان به سه مرحله شناسایی، جذب و نگهداری می پردازد که نشان می دهد بیش از 22 درصد از آنها جذب شده اند. همچنین برای 97 درصد از کودکان شناسایی شده، مسئول پیگیری شناسایی شد. 20 دلیل برای عدم حضور دانش آموزان در مدرسه شناسایی شد که شامل مرگ یک کودک، تحصیل در رشته دیگر، بیماری لاعلاج یا فقر خانواده بود. مثلا 96 زن متاهل هستند که نمی توانند به مدرسه بروند اما می توانیم به آنها مراجعه کنیم و بسته آموزشی ارائه کنیم. البته سن دانشجویان متاهل بالای 12 سال می باشد.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش به طرح جبران و تثبیت شهریه ها که برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا طراحی شده و در تابستان اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: بیش از 2 میلیون و 100 هزار تومان دانش آموزان شناسایی شده در داخل آموزش قرار گرفتند

نجفی افزود: مرحله دوم طرح قطعا اجرا می شود، اما باید باز هم نظارت کنیم که آیا سامانه نظارت آموزشی در حال آماده شدن است یا خیر. همچنین اعتبار طرح جبرانی آموزش و تثبیت تامین شده و به زودی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه معیار و شاخص ما برای جبران و تثبیت یادگیری نیاز به تلاش بیشتری دارد، اما معیار برخی والدین متفاوت است. برخی از والدین کتاب املای خود را دارند و از دانش آموز کلاس اول خود انتظار دارند که بدون اشتباه بنویسد. بسیاری از قضاوت های ما علمی نیست و باید گفتمان آموزشی وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله مهم این است که دانش آموز به مهارت نیاز دارد و باید بتوانیم در قالب سنجش بفهمیم که دانش آموزان چقدر به مهارت مجهز هستند. مرکز سنجش آموزش و پرورش با همکاری استان خراسان شمالی آزمون ارزشیابی دانش آموز اول ابتدایی را در سطح منطقه برگزار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید