تشریفات اداری بورس و صادرات استرس به بازار

تشریفات اداری بورس و صادرات استرس به بازار

محمد میرزایی

تنش بین دستگاه های اجرایی در حال حاضر همه جنبه های اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. اختلاف شورای رقابت و دولت بر سر فهرست بندی خودروها نه تنها مصرف کنندگان، بلکه فروشندگان خودرو را نیز با بلاتکلیفی بزرگ مواجه کرده است. چه ابهامی وجود دارد که آینده صنعت و بازار خودرو را روشن نمی کند؟ حالا شورای عالی بورس از بازگشت خودرو به بورس خبر داده اما مشخص نیست شورای رقابت اولویت دارد یا شورای عالی بورس. بازار خودرو هم اکنون گروگان تصمیمی است که شورای رقابت اعلام کرده است. مصوبه شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس کالا را با یک علامت سوال بزرگ مواجه کرد.

اگرچه عرضه خودرو در بورس اقدامی است که فقط در ایران اتفاق می افتد و بورس ها هرگز کالاهای تولید شده در دنیا را قبول نمی کنند، اما نکته اینجاست که آشفتگی بازار خودرو و زیان هنگفت کارخانجات خودروسازی باعث شده ایران اقتصاد مسیری تاریک و با پیچ و خم های فراوان را طی خواهد کرد در این میان راه حلی برای بورس خودرو پیدا شد که نرخ سومی را برای خودرو ایجاد کرد. نرخ کارخانه، نرخ بازار آزاد و البته نرخ بورس که تفاوت این دو نرخ است.

اکنون، این تنها بازار خودرو نیست که در بزرگترین ماه خرید و فروش سال، در مسیر سکوت خزیده و سکوت را بر تلاش ترجیح داده است.

رنگ قرمز بازار سرمایه نیز مظهر اختلافات جدی دستگاه های اجرایی است.

عرضه خودرو حامیان و مخالفان جدی دارد. حامیان بر این باورند که عرضه خودرو در بورس باعث به حاشیه راندن دلالان می شود، اما مخالفان می گویند که خودروسازان حتی می توانند فرآیند عرضه خودرو در بورس را مهندسی کنند و سود خود را از بورس بگیرند.

شورای رقابت چه می گوید؟

در اطلاعیه شماره 3 شورای رقابت آمده است: با عنایت به لزوم تسهیل دسترسی کاربران واقعی به بازار خودرو، مقرر شد ثبت نام و فروش خودروهای سواری صرفاً از طریق سامانه یکپارچه فروش و فروش خودرو انجام شود. در چارچوب مصوب شورا. لازم به ذکر است وضعیت بازار خودرو به صورت مستمر توسط کارگروه خودرو رصد خواهد شد و تغییرات لازم در مکانیزم عرضه و فروش خودرو در شورای رقابت تصویب و معرفی خواهد شد. یعنی عرضه خودرو در بورس متوقف می شود. این تصمیم البته باعث شد تا بازار سهام با پوشش قرمز گسترده و کاهش شدید سهام خودرو مواجه شود.

کنایه قابل توجه رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس درباره انحصار خودرو در کشور گفت: خودرو در تمام نقاط بازار انحصاری نیست.

عرضه خودرو در بورس موافقان و مخالفان جدی دارد. حامیان بر این باورند که عرضه خودرو در بورس باعث به حاشیه راندن دلالان می شود، اما مخالفان می گویند که خودروسازان حتی می توانند فرآیند عرضه خودرو در بورس را مهندسی کنند و سود خود را از بورس بگیرند.

وی افزود: تا سال گذشته از فروش خودرو در بورس کالا حمایت نمی کردیم اما با توجه به شرایط موجود در این موضوع یکی از راهکارهای نجات صنعت افزایش عرضه و در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود. مسیری که شورای رقابت طی کرد، مسیری است که طی هفت هشت سال گذشته ما به دیوار خوردیم، در واقع تولید پایین آمده، کیفیت خودرو پایین آمده و مصرف کننده نیز متضرر شده است. ما معتقدیم که این مسیر شکست خورده است و راه درستی است که هم تولیدکننده سود کند و هم محصول باکیفیت به دست مصرف کننده برسد.

وی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه تفاوت قیمت خودرو در بورس با قیمت تمام شده آن همراه با سود منطقی به خودروسازان داده نشود تا خودروسازان نتوانند عرضه خودرو در بورس را ساماندهی کنند، گفت: : ما معتقدیم با روش های دیگر می توان شرایطی را تعیین کرد که خودروساز نتواند آرام آرام طراحی کند، اگر آستانه تحویل مشخص شود و شرایط تحویل در نظر گرفته شود، خودروساز نمی تواند طراحی کند. ما معتقدیم اگر قیمت پایه معقولی تعیین شود، می توان این تفاوت را ظرف چند ماه کاهش داد و به سمت صفر گرایش پیدا کرد و چندان رقابتی نخواهد بود.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد و دارایی درباره ورود شورای رقابت به بازار خودرو نیز گفت: شورای رقابت اگرچه وظیفه تشخیص انحصار در بازارها را بر عهده دارد، اما جزئیاتی که در دستورالعمل این شورا اعلام شد. کامل نبودند و این دستورالعمل ها می توانست برای اقتصاد کشور مفیدتر باشد

احسان خاندوزی افزود: دولت در حال رایزنی با نهادهای قانونی مانند مجلس است، بنابراین مانند رویه مصوب کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا با رویکرد قانونی در دستور کار قرار می گیرد. “

بازار به کجا می رود؟

فعالان بازار معتقدند در شرایط فعلی خرید و فروش بازار به صفر رسیده است. این روزها قیمت ها به قدری بالا رفته که حتی 5 میلیون و 10 میلیون عقب نشینی در بازار هم نمی تواند کسی را راضی به خرید کند.

افزایش شدید قیمت خودرو از یک سو بر قدرت خرید مصرف کنندگان تاثیر گذاشته و از سوی دیگر بلاتکلیفی و سردرگمی در بازار باعث نوسانات گسترده قیمت ها شده است. در این فضا مصرف کنندگان نیستند که با وارد نشدن به بازار رکود شدیدی را تحمیل می کنند، بلکه فروشندگان نیز ترجیح می دهند بازار را ترک کنند و احساس کنند این فضا جای مناسبی برای فروش خودرو نیست.

افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر از یک سو به تورم دامن زده است، در حالی که دورنمای تیره و تار این گمانه زنی را افزایش داده است که فروش خودرو می تواند به فروشنده آسیب برساند زیرا قیمت فردا بسیار بالاتر از امروز است.

در این فضا، رکود همراه با تورم در بازار خودرو، از قدرت نقدینگی کاسته و باعث فرار سرمایه های سرگردان از گزند تورم به بازارهای دیگری شده که نقدینگی بالاتری دارند. چرا که قیمت دلار و سکه طلا نیز با توجه به رکود بازار خودرو روند صعودی را تجربه می کند و در نتیجه افزایش قیمت ارز، طلا و سکه تورم جدیدی را در بازار خودرو و سایر بازارها ایجاد می کند. . اقتصاد ایران در شرایط عجیبی قرار گرفته است. صادقانه بگویم، تنش در روابط بین دستگاه های اجرایی باعث شده است که اقتصاد ایران در شرایط پیچیده تری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید