تصمیم گیری در مورد کاربرگ الکترونیکی در پایان تیرماه اتخاذ خواهد شد


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877532

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در پایان تیرماه پیشرفت تامین زیرساخت های موجودی الکترونیکی را به رئیس جمهور اعلام می کنیم و سپس توضیحات کافی داده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: برنامه ستاد اقتصادی دولت در ماه های اخیر با توجه به متغیرهایی که در ماه های اول حاکمیت با آن مواجه بودیم بر اساس دو دوره تثبیت اقتصاد کلان است. اقتصاد و اهداف توسعه ملی و آسیب ناپذیری در بخش اول تقریباً از شهریور تا اسفند سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در شهریور ماه طبق اعلام بانک مرکزی با تورم 12 ماهه حدود 59 مواجه بودیم که امروز این رقم به 46 درصد کاهش یافته و نرخ رشد در سال 1400 با رشد 4.6 به پایان رسید که بالاتر از سال 1399 و نرخ بیکاری 9.4 در سال 1400 وضعیت بهتری نسبت به سال 99 داشتیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در شهریور 1400 با شاخص قیمت تولید 80 درصد مواجه شدیم و در پایان اردیبهشت به 51 درصد کاهش یافت. همچنین در سال 1401 سیاست مهار تورم جزو اولویت های ستاد اقتصادی دولت بود و در ماه های اول بیشتر روی این موضوع تمرکز کردیم که تلاش هایی صورت گرفته بود. در هفته اول حاکمیت بیش از حد انتظار به اهدافی رسیدیم.

هندوزی گفت: رویکردهای تحول آفرین نیازمند آماده سازی، تصویب و زیرساخت های فنی بود که انجام شد و محورهای آن در حمایت از حوزه تولیدی و سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار جدی بود و پورتال ملی مجوزهای کسب و کار اجرایی شد که انجام شد. ” نرخ مالیات 5 درصدی برای تولیدکنندگان کاهش یافته و به تصویب مجلس رسیده و اجرا خواهد شد. محرک‌های تورم که نقدینگی و کسری بودجه است، اقدامات مثمر ثمری را انجام داده و تلاش کرده‌اند کسری تراز پرداخت‌های دولت را کاهش دهند که می‌تواند منجر به افزایش وام‌دهی بانک مرکزی و افزایش تورم شود.

وی افزود: در سال 1401 مردم شاهد تغییر مدل مشارکت واقعی در شرکت های سرمایه خواهند بود و این مدل آینده متفاوتی را رقم خواهد زد. این تغییرات و رویکردهای متفاوت که یکی از مولفه های آن بحث عادلانه یارانه ها و کاهش رانت ارزی واردکنندگان کالا و واگذاری این کمک ها به مردم بود، قطعا باعث نارضایتی برخی از علاقمندان به ادامه گذشته خواهد شد. . . ممکن است سفرهایی وجود داشته باشد و آگاهی و آگاهی می تواند به ما کمک کند تا از این موقعیت ها عبور کنیم، از تعادل اقتصادی بد تا تعادل اقتصادی خوب.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر وام های بدون وثیقه و مشکلات برخی بانک ها در خصوص عدم اعطای تسهیلات، گفت: این موضوع را هم متذکر شده اند؛ چراکه در صورت عدم اعطای تسهیلات در برخی بانک ها مشکلی پیش نمی آید. برخلاف دوره های گذشته که این موارد روی کاغذ می ماند، از هیات مدیره بانک های دولتی خواستیم که خودشان به صحنه بیایند و در این اطلاعیه جزو اولین ها هستند و این کار را هم کردند. بله، خلأهایی در اجرا وجود داشت و این سوء تفاهم وجود داشت که هرکس حقوق می گیرد می تواند مزایا دریافت کند. تا پایان اردیبهشت حدود 315 هزار نفر توانستند تسهیلات خرد را طبق مقررات دریافت کنند و بیش از این تعداد نیز آماده بهره برداری بودند. اگر فردی شرایط را داشته باشد و نوبت به او برسد اما بانک از اعطای وام خودداری کند، با آن برخورد می کنیم و در این زمینه تعدادی از مدیران شعب برکنار شدند.

هندوسی در نشست خبری با موضوع افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و اقدامات دولت برای کنترل اجاره بها و مسکن گفت: متاسفانه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در ماه های اخیر اتفاقی است که در سال های 97 و 99 رخ داده و تکرار شده است. ما کاستی های جدی را در سیستم اطلاعات مسکن به ارث برده ایم و این سامانه ها باید تکمیل می شد و اطلاعات دقیقی داریم تا دولت بتواند نظارت و تنظیم کند و اکنون ظرفیت دولت برای نظارت بر این حوزه زیاد نیست و امیدواریم سامانه املاک و مستغلات باشد. در سال جاری تکمیل خواهد شد. مسیر دوم که از نظر مسکن و تقاضای سفته بازانه مسکن کوتاه بود باید جدی گرفته می شد که انجام نشد و بازار متعادل بود و عقب ماندگی جدی عرضه و تقاضا وجود داشت و دولت اهداف دقیقی را تعیین کرد. مخالف مالیات مشاغل است، ما در این زمینه با مجلس همکاری خوبی داریم و می خواهیم مالیات مشاغل مسکن را سریعتر پیگیری کنیم که به ضرر کوچولوها اکثریت جامعه را تحت فشار قرار می دهد.

وی افزود: این دو مولفه زمان بر است و البته دولت به تنهایی از این مولفه ها دل خوشی ندارد. و تاکید می شود و در ادامه می آید. با این اقدامات ما وضعیت مردم را درک می کنیم و رئیس جمهور از فشار حوزه مسکن به شدت ناراضی است و به دولت دستور دادند که پیگیری کند و طی یکی دو هفته آینده قسمت اضافی مصوبات تکمیل می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سال 1400 را با افزایش 39 درصدی نقدینگی به پایان رساندیم. این موضوع سه عامل دارد و از بین این سه رکن بهترین اثر، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی بود که با مدیریت آن موتورهای تورم زا را متوقف کردیم. اولین هدف از اجرای سیاست‌های دولت، سخت‌گیری شرکت‌های دولتی و دولتی است و سپس شرکت‌ها و ادارات دیگر و این عملکرد هستند.

هندوزی همچنین درباره تصمیم دولت برای توزیع مجدد یارانه ها و زمان تکمیل موجودی الکترونیکی اظهار نظر کرد. با این اقدامات بعدی، زیرساخت ها برای کل کشور فراهم می شود و امیدوارم تا پایان تیرماه زیرساخت ها آماده شود و پس از آن، همانطور که در مورد آرد و نان انجام می دهیم، این موضوع در کشور متفاوت است. حوزه کالاهای اساسی پیشرفت رئیس جمهور و سپس توضیحات کافی داده خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید