تعداد بیماران مشکوک به وبا در کردستان به ۱۰ نفر رسید

تعداد بیماران مشکوک به وبا در کردستان به ۱۰ نفر رسید

روز جدید: فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد موارد مشکوک به وبا در استان به 10 نفر رسید که پنج مورد مشکوک جدید از پنج شهرستان گزارش شده است.

فرزام بیدارپور گفت: از این تعداد 6 نفر در مریوان، یک نفر در سقز، یک نفر در بانه، یک نفر در کامیاران و یک نفر در سنندج شناسایی شده اند.

وی گفت: کنترل و نظارت بر روند بیماری و همچنین غربالگری خانواده و اطرافیان همچنان ادامه دارد زیرا درمان این بیماران و روند درمان آنها همانند بیماران وبا است، بنابراین خطر عفونت به دیگران نمی رسد.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نمونه های گرفته شده از این بیماران به آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص ارسال شد، افزود: اعلام نتایج نهایی این آزمایشات چندین روز به طول می انجامد و شهروندان باید تمام سلامت خود را انجام دهند. مراقبت.

وی گفت: در صورت استفاده شهروندان از آب چشمه باید قبل از مصرف آن را بجوشانند. وی افزود: در شرایط فعلی استفاده از آب لوله کشی مطمئن ترین راه برای پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر استفاده از غذای گرم گفت: عرضه سالاد و سبزی به مراکز عرضه مواد غذایی و رستوران های شهرهای مرزی ممنوع شد.

وی از شهروندان خواست سبزی ها و میوه ها را با مواد ضدعفونی پاک کنند.

وی همچنین معتقد است استفاده از چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و همچنین ترشی و آبغوره همراه غذا به دلیل اسیدیته بالا در پیشگیری از ابتلا به وبا موثر است.

بیدارپور تاکید کرد: علاوه بر همه اینها رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست ها حرف اول را در حوزه سلامت می زند.

وبا یک بیماری مسری و خاص انسانی است که توسط باکتری به نام ویبریو کلرا ایجاد می شود که در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب بسیار کشنده است.

علائم بالینی و ویژگی های بالینی بیمار وبا شامل اسهال آبکی حجیم، سریع و تب دار با حرکات بی شمار روده، اسهال بدون تب بدون درد و گرفتگی شکم، استفراغ بدون تهوع و کرامپ قبلی (اسپاسم) و درد عضلانی در پشت است. پا، تشنگی مفرط و تشنگی و کاهش یا قطع ادرار.

عدم جایگزینی مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، پتاسیم و …) در 25 تا 50 درصد موارد وبا می تواند منجر به مرگ شود.

حدود 90 درصد بیماران اسهال بدون علامت یا خفیف دارند، اما در مورد اسهال شدید آبکی، از اولین شوک مدفوع بیش از 4 تا 12 ساعت و 18 ساعت تا چند روز قبل از مرگ نمی گذرد.

اولین شکایت بیمار احساس پری و غرش در شکم و به دنبال آن اسهال آبکی شبیه آب برنج و اغلب بی بو است.

دیدگاهتان را بنویسید