تعداد مبتلایان به وبا در ایران

تعداد مبتلایان به وبا در ایران

روز جدید رئیس اداره غذا و بیماری های منتقله از آب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 37 نفر در کشور به بیماری وبا مبتلا شده اند که فوتی در این زمینه نداشته است.

مریم مسعودی فر افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع بیشتر وبا در کشورهای همسایه به دلیل حجم تردد مسافر به کشور، این بیماری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته و باید اصول بهداشتی رعایت شود. .

وی با بیان اینکه دستورالعمل ملی مراقبت و درمان بیماران مشکوک به وبا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است، گفت: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که پس از مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکولرا ایجاد می شود.

مسعودی فر ادامه داد: این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت نامناسب مرتبط است و به شدت مسری است. اگرچه اکثر افراد مبتلا هیچ علائم بالینی یا علائم خفیفی ندارند و می توان با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد اسهال شدید آبکی می تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالا همراه باشد و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود. شرایط جمعیت و منطقه درگیر، این پتانسیل را دارد که به سرعت گسترش یابد.

وی تصریح کرد: وبا همچنان یک تهدید سلامت عمومی در سراسر جهان محسوب می شود. بر اساس برآوردهای محققان سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 210 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. با درمان مناسب می توان این وضعیت را حتی به کمتر از 1 درصد کاهش داد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، مناطق پرجمعیت حاشیه شهر، کمپ های ساخته شده برای آوارگان داخلی (مثلاً در صورت وقوع بلایای طبیعی) یا کمپ هایی برای جمعیت مهاجر در صورت عدم دسترسی به حداقل نیازها. از جمله آب سالم و فاضلاب، مناطقی هستند که در معرض خطر قابل توجهی این بیماری هستند.

مسعودی فر افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد ابتلا به وبا در چند سال گذشته همچنان بالا است و در سال 2020، 323 هزار و 369 مورد و 857 مورد فوت از 24 کشور گزارش شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری و کنترل این بیماری مستلزم استفاده از یک راهبرد چند بخشی و ترکیبی است که شامل اجرای سیستم مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اعمال اقدامات درمانی مناسب.

دیدگاهتان را بنویسید