تعیین میزان افزایش دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی

تعیین میزان افزایش دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی

بازنشستگان از مذاکرات دستمزد امسال چه انتظاری دارند؟ تعیین مستمری بازنشستگان منوط به تصویب شورای عالی کار است. چه نتیجه ای باید از این شورا به دست بیاید که برای کارگران بازنشسته «مطلوب» و «قابل قبول» باشد؟
در مورد دستمزد، تمامی گروه های بیمه شده و تحت پوشش – کارگران، مستمری بگیران و اتحادیه های آنها – کاملاً تابع قانون هستند. ما تابع تمام آنچه قانون در مورد دستمزد پیش بینی می کند هستیم. ما چیزی بیشتر نمی خواهیم، ​​اما خط قرمز ما قانون است. هیچکس نباید خارج از قانون یا بر اساس احکام قانون در مورد حقوق اظهار نظر کند. ببینید اگر مشکلاتی در اقتصاد کشور وجود دارد که قطعاً وجود دارد، آن مشکلات تقصیر کارگران نیست. کارگران نقشی در بروز و تشدید این مشکلات ندارند. این مشکلات ناشی از بی کفایتی و بی برنامگی مدیران و کارکنان است. کارگران همواره وظایف خود را در حد مسئولیت خود به خوبی انجام داده اند و تنها گروهی هستند که فعالیتشان سودآور بوده و در عین حال راضی هستند. آنها کاملاً تابع قانون هستند، هر چه قانون می گوید باید انجام شود. و قانون ما به صراحت تصریح می کند که دستمزد باید بر اساس تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی و معتبر (بانک مرکزی و مرکز آمار) و همچنین بر اساس هزینه های زندگی تعیین شود.

اگر دولت، وزرا و تصمیم گیران بتوانند تورم را به ده درصد برسانند و آن را در آن حد نگه دارند، ده درصد افزایش دستمزد را هم خواهند داد. در آن زمان هیچ کس مخالفتی نداشت. اما از آنجایی که نمی توانند تورم را کنترل کنند، باید دستمزدها را بر اساس تورم افزایش دهند. ما مستمری بگیران حمایت قاطع خود را از نمایندگان کارگری شورای عالی کار که برای دستمزد چانه زنی می کنند اعلام می داریم و از هر جهت پشت سر آنها می ایستیم تا بتوانند در جایگاه خود عقاید خود را بر زمین تحمیل کنند. قانون

چگونه یک مستمری بگیر با حقوق 5 میلیون و 500 هزار تومان در تهران زندگی می کند؟

پیش از آغاز مذاکرات دستمزد، برخی از سران دولت از پدیده «تورم دستمزد» انتقاد کردند. حتی رئیس سابق بانک مرکزی هم مدعی شد که دستمزدها امسال خیلی زیاد شده و برای سال 1402 چنین خبری نیست. این رویکردها را چگونه تحلیل می کنید؟

این کاملاً اشتباه است که بگوییم دستمزدها تورمی هستند. تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد که اگر قدرت خرید اکثریت جامعه را افزایش دهند، یعنی. کارگران می توانند به اهداف خود در عرصه تولید ملی دست یابند. اگر قدرت خرید اکثریت جامعه متناسب با تورم افزایش پیدا نکند، اقتصاد کشور کند می شود. چرا از آنجایی که محصولات کشور ما مصرف کننده داخلی دارد، مصرف کنندگان این محصولات خارجی نیستند. اگر مصرف کننده آنها خارجی بود، می گفتیم خب صادرات هست و نیازی به مصرف داخلی نداریم. اما در این شرایط اگر قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته افزایش پیدا نکند، مشکلات اقتصادی ما ادامه خواهد داشت. این رکود که از اواسط دهه 1990 تشدید شده است، محصول ناتوانی کارگران در خرید است. پس نباید بگویند دستمزدها تورم زا است، باید بگویند افزایش دستمزدها رفاه ایجاد می کند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز در مورد حقوق و افزایش آن اظهار نظر می کنند. معاونی در روزهای گذشته با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران باید برحسب کارمندان و 20 درصد باشد، اعلام کرد. ورود نمایندگان مردم به بحث حقوق و دستمزد را چگونه می بینید؟
ما از نمایندگان مردم یک توقع داریم و آن این است که دولت را ملزم به اجرای قانون کنند نه ضربه زدن به کارگران. به عنوان نماینده بازنشستگان تهران با 32 نماینده تهران صحبت می کنم. نماینده کارگران و مستمری بگیران نیست. برخی از آنها فقط به دنبال منافع حزبی و جناحی خود هستند. نماینده ای که باید عمق مشکلات را بررسی کند و پیگیر باشد تا ببیند مشکلات مردم، مشکلات کارگران و بیمه شدگان چیست، هزینه های زیادی می پردازد! مستمری بگیری که 5 میلیون و 500 هزار تومان حقوق می گیرد چگونه باید در تهران زندگی کند؟ نمایندگان به این یک سوال پاسخ می دهند، بقیه حرف هایشان را قبول داریم!

معاونی که نمی داند مردم شهرش با چه مشکلاتی زندگی می کنند، شرم آور است که اظهار نظر کرده است که افزایش حقوق باید 20 درصد باشد. این نماینده باید بیاید یک ماه خودش را جای این کارگر بگذارد، این مستمری بگیر که با حداقل ها زندگی می کند. مستمری بگیر 5 میلیون و 500 می گیرد، شغل دوم ندارد، دو داماد و یک عروس دارد. آنها و نوه هایشان می خواهند جمعه شب به خانه پدربزرگشان بیایند، چه کار کنند؟ شرم آور است که معاون این چیزها را نمی داند و در مورد حقوقش اظهار نظر می کند. از طرف دیگر همانطور که گفتم مصرف کنندگان همه محصولات ما داخلی هستند، به جای حمایت از افزایش دستمزد، حصارکشی می کنند. اگر این 5 میلیون تومان افزایش پیدا نکند، حتی محصولات غذایی هم دیگر مشتری نخواهد داشت، چرخ اقتصاد نمی چرخد!

تاثیر افزایش نرخ ارز بر زندگی کارگران به ویژه کارگران بازنشسته را چگونه ارزیابی می کنید؟ افزایش بی امان دلار چقدر جدول ها را خراب کرده است؟

یکی از مشکلات امروز افزایش نرخ ارز است. قیمت ارز بر همه چیز در زندگی کارگران تأثیر می گذارد، از غذایی که می خورند تا لباس هایی که می پوشند و ماشین هایی که سوار می شوند. یعنی همه چیز به نرخ دلار بستگی دارد به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران. بسیاری از مردم از این افزایش دلار سود می برند، چه دلالان و چه کارفرمایان که قیمت تمام محصولات را با توجه به دلار افزایش می دهند، اما کارگران در این بین ضرر می کنند. متأسفانه نه مجلس توان جلوگیری از گران شدن ارز را دارد و نه دولت قدرت حاکمیت دارد. این باعث شده است که مردم با مشکلات زیادی در زندگی روبرو شوند، چالش هایی که قابل حل نیست. خانواده ها نمی توانند بسیاری از خواسته های فرزندان خود را برآورده کنند و لزوماً از آنها خجالت می کشند. مجلس باید جلوی این وضعیت را بگیرد، اما متأسفانه افسار قیمت دلار در اختیار دلالان قرار گرفت و این نوسانات، اقشار فرودست را به پا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید