تغییرات در مدل نقشه راه تهران/ نقشه راه جدید چه زمانی اجرایی می شود؟

روز جدید : شورای شهر تهران: الگوی اجرای پروژه باید مبتنی بر بهبود، تقویت عدالت مرکزی و همچنین مسائل زیست محیطی باشد.

در نظرسنجی شهرداری تهران، تهرانی ها بار دیگر تاکید کردند که رسیدگی به ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا دو دغدغه و خواسته مدیریت شهری است، مشکلی که تنها توسط مدیران شهری حل نمی شود. اما همه می خواهند کاری در مورد ترافیک انجام دهند.

ترافیک این روزها در تهران دیگر در ساعات پیک صبح و عصر ثابت نیست. بلکه این پدیده را می توان در هر زمانی از شبانه روز حس کرد. در این میان اجرای طرح ترافیک به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق همواره مورد استفاده قرار گرفته است. اما با فوران تاج و نیمه تعطیل شدن طرح ترافیک، شهروندان برای در امان ماندن از ویروس شوم حمل و نقل عمومی به خودروهای خود روی آوردند که این امر منجر به افزایش ترافیک در پایتخت شد که نشان می دهد طرح ترافیک فعلی بی اثر به همین دلیل رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ناکارآمدی طرح ترافیک فعلی بر لزوم بازنگری در این طرح برای بهبود وضعیت ترافیک تاکید می کند.

وی با اعلام شرایط تغییر طرح ترافیک گفت: دقت داشته باشید که برای تعیین محدوده طرح ترافیک، ورود خودروهای مجاز، نوع خودرو و تعداد ورودی ها باید در شورای ترافیک تهران تصمیم گیری شود. اما در شورای شهر ساختار و مدل حاکمیتی محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شده است اما در این راستا نظرات همه اعضای شورای شهر احصا و به شورای ترافیک تهران منتقل می شود.

شورای شهر تهران به دنبال تغییر طرح اجرایی طرح ترافیک است

وی با بیان اینکه به دنبال تغییر مدل اجرای پروژه هستیم، ادامه می دهد: الگوی اجرای پروژه باید مبتنی بر هوشمندی، تقویت عدالت و همچنین مسائل زیست محیطی باشد که ما در شورای شهر به آن رسیدگی می کنیم. اما محدوده، زمان اجرای پروژه، تعداد و نوع خودرو باید توسط شورای ترافیک تعیین شود.

در طرح ترافیک فعلی مشکلات زیست محیطی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بی اثر شده است

با تشکر از هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال تغییر در نحوه اجرای طرح هستید؟ وی افزود: شاهد بی نظمی در طرح ترافیک هستیم و ورودهای غیرمجاز افزایش یافته است و همانطور که می بینید موضوع آلودگی هوا در این طرح یا به چشم نمی خورد یا تاثیر چندانی نداشته و یکی از مشکلاتی است که ما را مجبور می کند. برای تغییر مدیریت “حوزه طرح ترافیک؛ اینها مشکلات است. همانطور که به خاطر دارید، پروژه ای به نام “LEZ” یا منطقه هوای پاک داشتیم که باید به موضوع آلاینده های هوا در طرح ترافیک و زوجین رسیدگی می کرد. و منطقه مجزا و در این طرح مسائل زیست محیطی است، اما متاسفانه در طرح ترافیک فعلی، مسائل زیست محیطی به میزان قابل توجهی کم رنگ و تاثیرگذار شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی طرح ترافیک به دنبال مدل جدیدی هستید یا رفع نواقص مدل های قبلی؟ وی گفت: «هر چیزی که وضعیت را بهبود بخشد، ما از آن استقبال می کنیم. اما در طرح مدیریت ترافیک به مسائل زیست محیطی، روانشناسی ترافیک و مدیریت هوشمندتر منطقه توجه داریم.

او گفت: «نمی‌خواهیم بگوییم که قبلاً برنامه‌ای داشتیم و باید به آن برگردیم. یا مطمئن شوید که هر چیزی را که از قبل وجود دارد تغییر دهید. بلکه از این منظر به دنبال نظم و انضباط بیشتر در خیابان های شهر هستیم و این یکی از الزامات بازنگری در طرح ترافیک است.

عضو شورای شهر تهران درباره زمان اجرایی شدن طرح جدید ترافیک؟ وی گفت: طبق روال گذشته شهرداری تهران باید تا قبل از پایان سال لایحه پیشنهادی را به شورا ارائه کند و اگر طرحی که ارائه می دهند شامل دیدگاه شورا باشد قطعا از آن حمایت خواهیم کرد اما اگر ما دیدگاه در آن نیست، طبیعی است.«ما در شورای شهر اصلاحات لازم را برای بهبود وضعیت ترافیک تهران انجام می دهیم.

تشکری هاشمی نحوه قیمت گذاری را ادامه می دهد: نگاه ما در قیمت گذاری طرح ترافیک این است که مردم را برای ورود به محدوده جذب نمی کند و کسانی که شهر را پیچیده می کنند بخشی از هزینه را می پردازند. اما عدالت اجتماعی را باید در قیمت گذاری در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره درآمدهای طرح ترافیک می افزاید: ما در شورای شهر برنامه ای داریم که تمام درآمدهای طرح ترافیک را برای نوسازی ناوگان هزینه کنیم؛ این طرح در شورای شهر تهران است. اما در بحث قیمت گذاری قطعا به عدالت اجتماعی توجه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید