تفویض اختیار تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان به ۲ وزیر

تفویض اختیار تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان به ۲ وزیر

افزایش حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اوایل خرداد ماه در شورای دولت تصویب شد که واکنش های متفاوتی را در پی داشت و باعث گلایه «بازنشستگان بدون حداقل دستمزد» شد. آنها افزایش 10 درصدی دستمزد خود را غیرقانونی می دانستند.

این در حالی است که تعیین حداقل دستمزد مستمری بگیران و بازنشستگان تابع ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است که بر اساس آن شورای عالی کار هر سال حداقل دستمزد را تعیین می کند و سازمان تامین اجتماعی موظف به اعمال آن است. آن را به حداقل دریافت کنندگان دستمزد. برای «سایر سطوح درآمد» ماده 96 قانون تأمین اجتماعی مقرر می دارد که دستمزد باید بر اساس «هزینه زندگی» تعیین شود.

حقوق بازنشستگان امسال چقدر افزایش یافت؟

بر اساس این مصوبه دولت، نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سه گروه به شرح زیر اعمال می‌شود:

– گروه اول دریافت کننده حداقل دستمزد: پایه دستمزد این گروه که 62 درصد کل مستمری بگیران تامین اجتماعی را شامل می شود، 57.4 درصد افزایش می یابد و حداقل درآمد آنها به پنج میلیون و 580 هزار تومان می رسد.

– گروه دوم، مستمری بگیران زیر 10 میلیون تومان: پایه حقوق این گروه که 32 درصد مستمری بگیران تأمین اجتماعی را شامل می شود، 10 درصد افزایش می یابد و 650 هزار تومان کمک معیشت دریافت می کنند.

– گروه سوم، مستمری بگیران بالای 10 میلیون تومان: برای این گروه که تنها 6 درصد مستمری بگیران تأمین اجتماعی را شامل می شود، 10 درصد افزایش حقوق پایه اعمال می شود.

دلیل اعتراض مستمری بگیران بدون حداقل دستمزد چه بود؟

با وجود افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و افراد زیر حداقل دستمزد – طبق مصوبه شورای عالی کار و حداقل مزد و دستمزد کارگران – که حدود 70 درصد از مستمری بگیران جامعه و تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند. شکایات بازنشستگان بدون حداقل دستمزد افزایش یافته است. آنها افزایش 10 درصدی دستمزد خود را مغایر مصوبه شورای عالی کار، مصوبه هیات مدیره سازمان، ماده 96 قانون تامین اجتماعی در خصوص افزایش دستمزدها بر اساس معیشت و متناسب با تورم می دانند. انصاف بیمه ای و بدون احتساب میزان حق بیمه 30 سال سابقه کار و همچنین بند یک ماده 9 قانون نظام جامع مددکاری اجتماعی و بیمه های اجتماعی را می دانستند.

اعتراض بازنشستگان به دولت و مجلس رسید و در کنار مداخله مستقیم رئیس جمهور برای حل مشکل بازنشستگان، شورای اسلامی نیز در این موضوع ورود کرد که هیات اجرایی مصوبه دولت را مغایر دانست. قوانین.

دستور رئیس جمهور برای حل مشکل بازنشستگان

مدیرعامل 19 تیرماه سازمان تامین اجتماعی در این خصوص به ایسنا گفت: برای بخشی از «سایر سطوح» که ممکن است حدود 900 هزار نفر بازنشسته را شامل شود، این تصمیم برای افزایش دستمزدها موضوعی شد و اعتراض کردند. این موضوع زمانی مورد بررسی دولت قرار گرفت که کمیته اجرای قانون مجلس وارد شد و نظرات خود را اعلام کرد. این موضوع اکنون توسط دولت در حال بررسی است. نمی توانیم بگوییم چه مدلی می خواهیم این را جبران کنیم. ما منتظر تصمیم نهایی برای انجام کارهایی هستیم که طبق قانون باید انجام دهیم و این آمادگی در تامین اجتماعی وجود دارد که هر تصمیمی که گرفته شود طبق قانون عمل کرده و اقدامات لازم را برای آن عزیزان انجام دهد. در پرداخت حقوق بازنشستگی

وی افزود: رئیس جمهور اولین فردی بود که پس از شکایت این بازنشستگان دستور بررسی مجدد داد. رئیس جمهور نگران بازنشستگان است و بعد از دستور ایشان جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که نمایندگان بازنشستگان نیز در آن حضور داشتند و قول داده شد که بر اساس دستور رئیس جمهور این موضوع بررسی و تصمیم گیری شود. در همین حین کمیسیون تطبیق مجلس وارد شد. الان بدون مبنای قانونی نمی توانیم کاری انجام دهیم اما باید مبنای قانونی فراهم شود. و دولت و مجلس و ما به عنوان ولی امر قطعا تصمیمی است که حق آنها را ادا کند.

موسوی ادامه داد: ما برای احقاق حقوق بازنشستگان بر اساس اصل 29 قانون اساسی، یعنی در دولت سیزدهم مردم که شعار اصلی آن عدالت بود، آمده ایم و قطعاً این اتفاق خوبی خواهد بود. البته ملاحظات بین دستگاهی است و حق هیئت دولت است که آن ملاحظات را داشته باشد و پس از آن تصمیم در آینده نزدیک دستور رئیس جمهور داشتیم که نسبت به این افراد اقدام کنیم.

تفویض اختیار تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان به ۲ وزیر

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه ای در روز دوم مردادماه اعلام کرد که با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان در مورد سایر رده های مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می شود.

سرانجام روز گذشته (20 مرداد) بهادری جهرمی سخنگوی دولت ضمن تشریح آخرین تصمیمات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان گفت: پیرو دستور رئیس جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از انجام جلسات متعدد معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

سناریوی احتمالی افزایش حقوق بازنشستگان بدون حداقل دستمزد

درخواست رئیس سازمان تامین اجتماعی

شب گذشته محمدحسن زاده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در صفحه اینستاگرام خود توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: پس از مدت ها انتظار و بلاتکلیفی دولت رسما اعلام کرد که افزایش حقوق مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی. به وزرای هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض شده است.

با اشاره به پیشنهاد قبلی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت مبنی بر افزایش حقوق این دسته از مستمری بگیران، یعنی: 38 درصد + 515 هزار تومان، گفت: دو وزیر در هیئت مدیره یک سازمان داریم. نخست وزیر به عنوان رئیس هیئت مدیره (در حال حاضر وزارت اجتماعی بدون وزیر اداره می شود و به صورت رسمی اداره می شود) و وزیر اقتصاد که مسئولیت تصمیم گیری در این مورد را بر عهده دارد. با توجه به پیشنهاد قبلی هیأت به دولت برای افزایش حقوق 38 درصد + 515 هزار تومان شاید همین مبلغ تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

وی از مدیرعامل سازمان به عنوان نماینده مستمری بگیران درخواست کرد که با هیئت مدیره مشورت کرده و این تصمیم را در اسرع وقت برای اجرا اخذ کنند. همچنین اطلاع دهید که چه زمانی مابه التفاوت پرداخت می شود. بازنشستگان باید در این روند طولانی آرامش داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید