تقابل جدید دولت و مجلس / روزنامه دولت: پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به مجلس است نه دولت.

تقابل جدید دولت و مجلس / روزنامه دولت: پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به مجلس است نه دولت.

روز جدید : سخنان نادرست رئیس مجلس درباره بودجه رهبر معظم انقلاب و حواشی به وجود آمده در اطراف وی باعث شد تا محمد باکر کلیباف با خواندن متن نامه اشتباه خود را اصلاح کند. در این متن آمده است که این توبیخ خطاب به رهبری شخص رئیس مجلس شورای اسلامی است.

کلیباف در جلسه علنی روز گذشته خود با بیان اینکه نامه رهبر معظم انقلاب را قبلا ذکر کرده بودم و اکنون متن نامه را بدون تفسیر می خوانم، گفت: در متن نامه آمده است: بودجه 1401 و آن. احضار رئیس کل بانک مرکزی توسط رهبر معظم انقلاب بر تشدید عدم تعادل بانکی و افزایش پایه پولی تأثیرگذار بود. اقدام مناسب انجام خواهد شد.»

متن این نامه پس از آن قرائت شد که کلیباف روز دوشنبه در جریان بررسی تفصیلی لایحه بودجه 1401 کل کشور گفت: «رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به اینجانب و سایر نمایندگان هشدار دادند که به بانک‌ها پولی ندهید. این تذکر حضرت آقا به مجلس و دولت است. اگر شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات در سطح جامعه باشیم، همه چیز به وظایفی برمی گردد که دولت و مجلس بر بانک ها تحمیل کرده اند. تاکید کرد که دولت نیز هدف است.

دولت در ایجاد فشار مضاعف بر نظام بانکی مقصر است در حالی که دولت در لایحه بودجه سقف تسهیلات بانکی را 600 هزار میلیارد تن تعیین کرده بود که با تبصره های کمیسیون تلفیق و کمیسیون تلفیق به بیش از 1100 میلیارد تن افزایش یافت. رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور، بانک‌ها مجبور به پرداخت مالیات نشوند. سیداحسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی نیز در یادداشتی که روز شنبه درباره اصلاحیه‌های لایحه بودجه 1401 کمیسیون تلفیق مجلس منتشر شد، نوشت: من به عنوان کسی که طرفدار نظریه «رهنمودهای اعتباری» هستم و از نقش بانک‌ها در توسعه اقتصاد ملی حمایت می‌کنم، این روش وام‌دهی را برای اقتصاد ایران مفید نمی‌دانم.»

مواضعی که حاکی از پاسخگویی دولت به تذکر رهبری بود نادرست بود و بر اساس برخی گمانه زنی ها از رئیس مجلس درخواست اصلاح آن شد.

دیدگاهتان را بنویسید