تقسیم کار اروپا یک روز جدید

نگاهی به تلاش اسرائیل برای مقابله با غرب علیه ایران و بازی های قاره سبز با تل آویو برای ایجاد تعادل در تقابل با تهران.

بنابراین، با پیروی از این نکته، شاید غرب به این دیدگاه رسیده است که با تشدید بحران، می‌تواند تهران را به مسیر مذاکره سوق دهد که در نهایت علاوه بر برنامه هسته‌ای در منطقه، به «برجام قوی‌تر و جامع‌تر» منجر شود. حقوق بشر و توان دفاعی»؛ یعنی سناریوی ایده آلی که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نتوانست به آن دست یابد

تقسیم کار اروپا یک روز جدید

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه اعتراف کرد که مواضع اسرائیل و کشورهای اروپایی در قبال ایران یکسان نیست. به گزارش روزنامه جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل که اخیراً به همراه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای گفتگو درباره ایران و برنامه هسته ای آن به فرانسه سفر کرده بود، در جلسه کابینه روز یکشنبه هفته جاری خود گفت که اروپا از نظر مبارزه با دستیابی ایران به یک برنامه هسته ای مبارزه می کند. اسلحه، تراز شده است.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه اعتراف کرد که مواضع اسرائیل و کشورهای اروپایی در قبال ایران یکسان نیست. به گزارش روزنامه جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل که اخیراً به همراه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای گفتگو درباره ایران و برنامه هسته ای آن به فرانسه سفر کرده بود، در جلسه کابینه روز یکشنبه هفته جاری خود گفت که اروپا از نظر مبارزه با دستیابی ایران به یک برنامه هسته ای مبارزه می کند. اسلحه، تراز شده است. نتانیاهو با اشاره به سفر خود به فرانسه گفت: باید بگویم محور گفتگوی ما، مبارزه با تلاش های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و زرادخانه هسته ای بود. وی با بیان اینکه امروز مواضع تل آویو و پاریس در قبال ایران به هم خورده است، گفت که این موضوع در کل اروپا نیز صدق می کند. البته نتانیاهو اضافه کرد که موضع ما هنوز یکسان نیست. این اعتراف بنیامین نتانیاهو موید آن است که اصولا اروپایی ها و حتی ایالات متحده آمریکا نمی خواهند به اهداف و برنامه های اسرائیل و به ویژه نخست وزیر جدید در رابطه با ایران، پرونده فعالیت های هسته ای و حتی … سوال از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا در این زمینه، جوزپ بورل در مصاحبه با ستون دیجیتا به این موضوع اشاره کرد که برجام هنوز نمرده است. البته نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ایران اکنون وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می کند. بورل با تکرار ادعاهای نادرست غرب در مورد سرکوب معترضان در ایران و همچنین ادعای بی‌موجه ایران مبنی بر کمک نظامی به روسیه در جنگ با اوکراین، استدلال کرد که اینها دلایلی هستند که احیای توافق هسته‌ای با ایران را دشوار می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا برجام به طور کامل تعلیق شده است؟ وی تاکید کرد: متوقف شد. اما نمرده است.” بورل با تاکید بر اینکه برجام نمرده است، گفت: “این به من (بورل) بستگی دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم.” ، کار را بسیار دشوارتر کرد.” از سوی دیگر، برخی منابع آگاه در دولت انگلیس اعلام کردند که لندن قصد دارد نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی به تعویق بیندازد. روزنامه تایمز در گزارشی گزارش داد که بریتانیا طرح خود را برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی به دلیل نگرانی از تأثیر چنین اقدامی بر کانال‌های دیپلماتیک در لندن و تهران متوقف کرده است. مشخص نیست این مکث تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.یک منبع به تایمز گفت: «دولت از این اقدام حمایت می کند. سپاه تا الان باید تحریم می شد. اما در حال حاضر، کل این روند متوقف شده است.”

سخنگوی دولت انگلیس همچنین تاکید کرد: در حالی که دولت به طور مرتب فهرست سازمان های تحریم شده را بررسی می کند، توضیحی ارائه نمی کنیم که کدام سازمان مورد هدف یا تحریم قرار گرفته است. اجماع جهانی علیه ایران؛ زیرا هدف نهایی این نوع فشار بر تهران تضعیف قدرت دیپلماتیک ایران در هر گونه مذاکرات هسته ای و تحمیل توافق مطلوب غرب با پیش شرط های آنها خواهد بود. در این شرایط اوج تورم و وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور باعث شد تا به عنوان عاملی دوگانه برای پیشبرد این سناریو عمل کند. در هر صورت اروپا و آمریکا اکنون این تصور را دارند که رویدادهای اخیر ایران همراه با افزایش فشار خارجی ممکن است بن بست تمام عیار برای تهران به ویژه در زمینه اقتصادی ایجاد کند و در نتیجه قدرت چانه زنی ایران کاهش یابد. می توان اجرای سناریوی تشدید را در نظر گرفت، بنابراین ممکن است سناریوی “انطباق” رخ دهد. سناریوی مذکور نشان دهنده این واقعیت است که با تشدید فشارها بر تهران، باید اجازه داد که بحران در سایر حوزه‌های سیاست خارجی و سایر موضوعات از جمله فعالیت‌های هسته‌ای تأثیر مخرب خود را داشته باشد. اگر چه تا کنون چنین بوده است؛ بنابراین تداوم این وضعیت باعث می شود تهران گامی برای رسیدن به نقطه فرار هسته ای بردارد. اگرچه برخلاف نظر تل آویو، بورل می گوید که به تلاش های خود برای احیای برجام ادامه خواهد داد و لندن از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی خودداری کرده است. اما همزمان وزارت خارجه آلمان به شهروندان این کشور هشدار داد که ایران را ترک کرده و از سفر به ایران خودداری کنند. وزارت خارجه آلمان با بیان اینکه خطر جدی دستگیری، بازجویی و حبس طولانی مدت برای شهروندان آلمانی وجود دارد، نوشت که این هشدار شامل شهروندان ایرانی با تابعیت دوگانه نیز می شود. به دنبال این تناقضات رفتاری در قاره سبز، می توان در سطح تحلیل ارزیابی کرد که در اروپا نیز تقسیم کار وجود دارد. در عین حال باید توجه داشت که اتخاذ سیاست رادیکال علیه ایران می تواند منجر به شکست این تقسیم کار شود. به همین دلیل بورل، لندن و پاریس با دست پیش می روند و برلین در سایه این سیاست با پا به عقب می زند تا بر تهران غلبه کند.در گزارش های قبلی «کوسه» تاکید شده بود که فشار بیش از حد به تهران می تواند منجر شود. به نتیجه معکوس در هر صورت تشدید برخی مسائل این تصور را برای غربی ها ایجاد کرده است که ادامه و تشدید این شرایط می تواند تهران را در موقعیت ضعیف تری نسبت به قبل قرار دهد.

بنابراین، با پیروی از این نکته، شاید غرب به این دیدگاه رسیده است که با تشدید بحران، می‌تواند تهران را به مسیر مذاکره سوق دهد که در نهایت علاوه بر برنامه هسته‌ای در منطقه، به «برجام قوی‌تر و جامع‌تر» منجر شود. حقوق بشر و توان دفاعی»؛ یعنی سناریوی ایده آلی که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نتوانست به آن دست یابد.

در این میان، آمادگی کامل برای ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد و هیچ یک از طرف های حاضر در برجام جرات قبول مسئولیت شکست مذاکرات برای احیای برجام را ندارند و همچنان عواقب و آثار خروج از برجام را می پذیرند. فرآیند مذاکره اکنون این دولت فرسایشی تنها فشار مضاعفی بر ایران از همه جهات وارد می کند. بنابراین، نبض متضاد، تقسیم کار یا تقسیم مواضع غرب در قبال ایران و برجام، راه لازم را برای فرسایش بیشتر این وضعیت کسل‌کننده و مبهم برای شکل‌گیری برجام قوی‌تر و جامع‌تر فراهم می‌کند و از آنجایی که غرب نیز به این موضوع پی می‌برد. این اهمیت، افزایش فشار بر تهران می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، به همین دلیل غرب با فاصله گرفتن از سیاست اسرائیل، تلاش می کند فشاری کنترل شده بر تهران تحمیل کند که نتیجه لازم را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که در این شرایط در کنار افزایش تحریم ها، فشارهای سیاسی، اجماع و انزوا، غربی ها از برخی اقدامات رادیکال مانند توقف کامل مذاکرات بر سر برنامه هسته ای و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی پرهیز می کنند. زیرا این دو اقدام و تصمیم خاص می تواند کل برنامه ریزی اروپا برای مدیریت ایران از طریق دیپلماسی برای تحقق یک توافق جدید را مختل کند.

دیدگاهتان را بنویسید