تلاش آیت الله رئیسی به اتفاقات خوبی در سطح بین المللی منجر می شود/ از تجربیات کشورهای بریکس می توان برای توسعه استفاده کرد


زمان: 22:32 ساعت
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878555

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تلاش های آیت الله رئیسی منجر به اتفاقات خوبی در سطح بین المللی می شود، گفت: می توان از تجربیات کشورهای بریکس برای توسعه استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخواندهوی گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در چند روز اخیر رخ داده حضور رئیس جمهور جدید در اجلاس بریکس است که به صورت مجازی برگزار شد که گامی بسیار سازنده و موثر در دیپلماسی دولت سیزدهم است. او گفت.

وی ادامه داد: اعضای کشورهای بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند که بخش بسیار مهمی را تشکیل می دهند و حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی جهان در این گروه قرار دارد و بیش از 41 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. در این BRICS سازمانی است که فرصت های تبادل تجاری گسترده ای را برای 5 عضو خود فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: به تعبیری می توان گفت برجام اتحادی است در مقابل تهدیداتی که نهادها یا هر قدرت خارجی می توانند متوجه این کشورها شوند. حضور هند و آفریقای جنوبی در این گروه از آن جهت حائز اهمیت است که آفریقای جنوبی یک کشور کاملا غربی است که توسط اروپایی ها و انگلیسی ها ساخته شده است و پس از پیروزی ماندلا و جنبش ضد آپارتاید، این کشور توسط مردم محلی اداره می شود اما همچنان تحت تأثیر غرب است. و سیاسی شده است.در غرب. هند همچنین روابط گسترده ای با ایالات متحده و اروپای غربی دارد، اما به دلیل نزدیکی منطقه ای خود به چین و روسیه، به دنبال آن است که غرب و شرق را در یک سیاست متعادل قرار دهد. این امر هند را در زمینه های مختلف بسیار موفق کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تلاش های اصلی منجر به این تحولات خوب در سطح بین الملل چه در بعد دیپلماسی و چه در حوزه مدیریت داخلی است که برای کل کشور نعمت بزرگی بوده است. نقاط مختلف جهان نقطه قوت این کشور است. علاوه بر این نیرو باید نقطه تعادل ایجاد شود، تجربه چین و هند که قدرت های نوظهور جهانی هستند که هیچ کدام از طریق رویارویی مستقیم با غرب و درگیری ها و تنش ها نتوانسته اند پیشرفت کنند، بسیار آموزنده است.

وی گفت: امروز چین بزرگترین شریک تجاری آمریکا و بیشترین حجم تجارت آمریکا با چین است، بنابراین سیاست چین هرگز نباید در جهت ایجاد تنش با غرب پیش می رفت. توجه: روابط ما با غرب باید بر پایه تنش زدایی باشد. نباید فکر کنیم که با دشمن قسم خورده ایران یعنی آمریکا از غرب تقلید یا پیروی می کنیم. با توجه به نقاط مختلف جهان به ویژه اقتصادهای نوظهور، این امر می تواند زمینه ساز توسعه کشور ما باشد، اما اگر فکر کنیم با نادیده گرفتن این سازوکار و ایجاد تنش بیشتر با غرب و آمریکا و تکیه بر شرق، می توانیم اشتباه.

صادقی نسب گفت: تجربه کشورهای بریکس به ما نشان می دهد که چگونه توانسته اند توسعه پیدا کنند، گسترش روابط تجاری و اقتصادی با نقاط مختلف جهان یکی از بهترین ابزارها برای تنش زدایی است. امروز اگر درگیری بین چین و آمریکا رخ ندهد و نخواهد شد، حجم مبادلات تجاری گسترده است. ممکن است دو کشور فکر کنند که چین و آمریکا در مقابل هم قرار دارند اما چین بزرگترین سرمایه گذار در تولید ناخالص داخلی است و به طور کلی رشد و توسعه اقتصاد ایالات متحده به نفع چین است زیرا چینی ها بزرگترین سرمایه گذاران هستند. این اقتصاد

بر همین اساس، نه در شرق و نه در غرب، ما همواره در تلاش برای گسترش روابط تجاری با جهان، تنش زدایی با اروپای غربی و ایالات متحده و گسترش روابط دوستانه و استفاده از مزایای شرق هستیم. و کشورهای در حال توسعه. اقتصاد، “او گفت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی خارجی، دولت سیزدهم و دولت های قبلی در رأس دولت هستند که با تلاش زیاد تلاش می کنند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند و من تحرکی از سفرای ایران نمی بینم، زیرا مردمی که سفیر هستند و ما سفیر هستیم. نمایندگان جمهوری اسلامی را به کشورهای دیگر بفرستند، این بر اساس معیارهای شایسته سالاری نیست و صرفاً جنبه سیاسی دارد و انتخاب گاهی اشتباه است و قادر به حفظ منافع جمهوری اسلامی نیستند که باید اصلاح می شد. در دولت قبل این وزارت امور خارجه بود که قدرت ارتباط با کشورهای دیگر را داشت و خودش ریاست یک دستگاه دیپلماسی را بر عهده داشت.

وی گفت: امروز هم که رئیس جمهور با توانایی های شخصی خود و رایزنی های گسترده ای که انجام داده راه را در پیمان شانگهای و برجام هموار می کند، باید کار را به وزارت امور خارجه سپرد، زیرا رئیس جمهور نمی تواند همه این کارها را به تنهایی انجام دهید، اگر تغییرات بزرگی در سفرای ایران در کشورهای مختلف ایجاد نکنیم و افراد مناسب را انتخاب نکنیم، نمی توانیم از پنجره ها و فرصت های بسیار ارزشمندی که رئیس دولت باز کرده است، به درستی استفاده کنیم زیرا او به آن نیاز دارد. این وظیفه سازمان است. پیگیری منافع معاهده شانگهای و منافع مشارکت در برجام که هنوز عضوی از این گروه نیستیم، بر عهده سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف است. مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید