تل آویو به تنهایی قادر به ایستادگی در برابر ایران نیست. باید روابط ویژه خود با واشنگتن را تقویت کند

تل آویو به تنهایی قادر به ایستادگی در برابر ایران نیست.  باید روابط ویژه خود با واشنگتن را تقویت کند

روز جدید موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش راهبردی سالانه خود به رئیس دولت اسرائیل اعلام کرده است که ایران بزرگترین چالش خارجی برای دولت است و با توجه به پیشرفت ایران در برنامه های هسته ای، تل آویو قدرت مقابله با چالش های ایران را دارد. و لازم است هماهنگی، همکاری و روابط ویژه با آمریکا در این زمینه تقویت شود، خواه توافقی بین ایران و دولت های بزرگ حاصل شود یا خیر.

العربی الجدید در مقاله ای به قلم نیزال محمد وات می نویسد: روز دوشنبه، موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش راهبردی سالانه خود به رئیس جمهور رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران بزرگترین چالش خارجی برای رژیم اشغالگر و با توجه به پیشرفت است. با این حال، ایران قدرت مقابله با چالش های پرونده ایران در برنامه های هسته ای خود را ندارد و باید هماهنگی، همکاری و روابط ویژه خود را با ایالات متحده تقویت کند، خواه توافقی بین ایران و ایران حاصل شود یا خیر. قدرت های بزرگ انجامش نده

بر اساس این گزارش، ایران در شرایطی که در حال حاضر هزاران موشک وجود دارد و حزب‌الله دارای پهپاد پیشرفته‌ای است که می‌تواند اسرائیل را از همه جبهه‌ها هدایت کند، به فعالیت‌های منطقه‌ای خود برای پیشبرد برنامه‌های موشکی حزب‌الله در لبنان و سوریه ادامه می‌دهد.

جبهه فلسطین در حاشیه نیست

بر اساس گزارشی که سال گذشته در جریان رویارویی با حماس روشن شد، برخلاف ادعای دولت‌های مختلف اسرائیل در سال‌های اخیر مبنی بر کاهش اهمیت فلسطین برای صهیونیست‌ها، فلسطین هرگز به حاشیه نرفت. همانطور که فقدان راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تهدیدی بزرگ برای هویت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک است، موقعیت آن را در عرصه بین المللی نیز تهدید می کند.

گزارش مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل همچنین به وضعیت خطرناک امنیتی در کرانه باختری، ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه های مسلح درگیر اشاره کرده و هشدار می دهد. با این حال، وی مدعی است که وضعیت میدانی در منطقه همچنان تحت کنترل ارتش رژیم اشغالگر و سرویس های اطلاعاتی آن شباک است.

با این حال، به نظر می رسد تداوم ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین به وضعیتی منجر می شود که در آن قدرت خود را از دست می دهد و دیگر اعتمادی در میان نسل جوان در کرانه باختری ندارد، بنابراین نسل جوان به دنبال یک دولت جدید است. در عین حال، انتقادهای بین المللی از اسرائیل به دلیل ناتوانی این رژیم در ادامه تلاش ها برای دستیابی به راه حل دو دولتی در حال افزایش است.

کاستی های داخلی بحرانی می شوند

در سطح شرایط داخلی اسرائیل، این گزارش تداوم تنش‌های سیاسی و اجتماعی، علاوه بر کاهش اعتماد به ارگان‌های دولتی رژیم صهیونیستی و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و اختلافات در آمادگی‌های مختلف برای سناریوهای نظامی آینده در جبهه‌های مختلف، چالش‌های بسیاری را به همراه دارد. به ویژه پس از کاهش قدرت کارمندان رژیم.

در نهایت، این گزارش نسبت به فروپاشی جبهه داخلی به ویژه در نتیجه تشدید احتمالی خصومت ها و اعمال خشونت آمیز بین یهودیان و اعراب در سرزمین های اشغالی هشدار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید