تناقض احمدی نژاد در فاز جدید

تناقض احمدی نژاد در فاز جدید

روز جدید : هر از چند گاهی اظهار نظرها و واکنش ها و تکذیب های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران بیشتر می شود. احمدی نژاد که علاقه زیادی به جنجال های رسانه ای دارد و در خط مقدم رسانه ها قرار دارد این بار وارد عرصه سیاست خارجی شد و به نقطه ای رسید که این روزها برای دولت سیدابراهیم رئیسی بسیار مهم و البته مورد انتقاد مخالفت نکته اینجاست که احمدی نژاد مدت هاست سعی می کند خود را در جبهه ای متفاوت از حامیان دولت ها و نظام قرار دهد. با این حال او محدودیتی نداشت و به فعالیت های رسانه ای و جنجالی خود ادامه می دهد. با این حال به نظر می رسد او قصد دارد با افزایش اقدامات خود توجه بیشتری را به خود جلب کند. به همین دلیل، برخی پیش بینی می کنند که احتمالاً در صورت لزوم توسط شورا حذف خواهد شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران و یکی از اعضای شورای مناسبت در سخنرانی در جمع فرهنگیان گفت که روسیه با آمریکا برای ایران و اوکراین معامله کرده است. وی به کشورهای به ظاهر قدرتمند شرق، غرب و اروپا نسبت به هرگونه معامله کثیف با ایران بر سر اوکراین هشدار داد و گفت: فکر نکنید حکومت و حاکمیت ایران تضعیف شده است و هر کاری می خواهید بکنید. نیروهای غرب: «شما با یک ملت بزرگ روبرو هستید. چه کسی به شما اجازه داد در پشت صحنه باشید و با ایران تجارت کنید؟ مواجه شدن با گروهی از مدیران ساده لوح نباید این توهم را به شما بدهد که همه مردم ایران اینطور هستند!

این اظهارات نه تنها انتقاد مخالفان احمدی نژاد را در پی داشت، بلکه حتی حامیان دولت را نیز مورد انتقاد قرار داد. موضوع گسترش روابط ایران با روسیه و چین از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت عمومی نسبت به گسترش روابط با این دولت ها بسیار مسئول است و نسبت به کسانی که از این تصمیم انتقاد می کنند هیچ رضایتی نشان نمی دهد. این موضوع باعث شد تا رسانه دولتی، روزنامه ایران، این اظهارات را اقدامی علیه امنیت ملی قلمداد کند. روزنامه دولتی همچنین بر لزوم روشن شدن این نکته تاکید کرد که کدام طرف این دقت را در اطلاعات نادرست و ساختگی تزریق کرده است.

البته انتقادات دولت از احمدی نژاد بی پاسخ نماند و علی اکبر جوانفکر از نزدیکان احمدی نژاد در توئیتی درباره یادداشت منتشر شده در روزنامه ایران نوشت: ملی، اما سوال اینجاست که آیا این روزنامه مسئول روابط عمومی روسیه بوده است. و ایالات متحده؟ اگر این اطلاعات نادرست است، لطفاً به من بگویید چیست.» برخی از منتقدان احمدی نژاد استدلال کرده اند که سخنان او صرفاً مبتنی بر تحلیل اطلاعاتی نبوده، بلکه صرفاً با هدف جلب توجه عمومی بوده است.

روز گذشته عبدالرضا داوری از نزدیکان سابق احمدی نژاد در گفت وگو با ایلنا درباره این نوع اظهارات گفت: وجود داشت.

داوری افزود: نکته اینجاست که آقای احمدی نژاد از ابتدای ریاست جمهوری خود همیشه تمایل زیادی به دیده شدن داشته است. آنها این حرفه ها را انجام می دهند تا خود را در سطح رسانه حفظ کنند. من شما را به مارس 2007 ارجاع می دهم. او در مصاحبه ای با رسانه های اسپانیایی قبل از انتخابات 2009 آمریکا گفت که دولت ایالات متحده اجازه نمی دهد اوباما رئیس جمهور شود. او در همین دوره سال گذشته در نامه ای به سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و حسن روحانی اعلام کرد که آمریکا به زودی جنگ بزرگی را در منطقه به راه خواهد انداخت. نامزد نشوید چون دولت می خواهد فرد خاصی را برای ریاست جمهوری معرفی کند. امروز هم این پیش بینی عجیب را کردند. احمدی نژاد با این همه اخبار و تحلیل هایی که می کند می خواهد بمب را منفجر کند تا توجه ها را به سمت خودش جلب کند. نکته دیگر این است که وقتی سعی می کنید محتوای صحبت های ایشان را تحلیل کنید، به خصوص بعد از کاری که ایشان در مورد غیبت آقای رئیسی انجام دادند، می بینید که ایشان دیگر در معرض دید عموم نیستند.

احمدی نژاد پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود بارها به طرق مختلف خبرساز شده است، اما در ماه های اخیر بسیار فعال تر شده است. احمدی نژاد امسال با وجود همه مخالفت ها و البته سابقه رد صلاحیت در انتخابات قبلی، دوباره برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند. او هنگام ثبت نام گفت: «اگر رد صلاحیت شوم، نه تایید می کنم و نه رای می دهم. او با اعتراض به رد صلاحیت خود گفت: «ایران در آستانه فروپاشی است».

جنجال احمدی نژاد تنها به مصاحبه ها و اظهارات او خلاصه نمی شود. او در چند ماه گذشته دو سفر به خارج از کشور داشته است که هر دوی آنها جنجال زیادی را برانگیخته است. مهرماه امسال احمدی نژاد به امارات سفر کرد. این اولین سفر او به خارج از کشور در سال های اخیر بود. این سفر که با هدف بازدید از اکسپوی دبی انجام شد، جنجال های زیادی را برانگیخت، از جمله بازدید از غرفه رژیم صهیونیستی، عکس گرفتن از زنان افشا شده، مصاحبه با رسانه ها و خبرنگاران خارجی و حتی اخبار اخراج وی از دبی، هرچند تکذیب شد. اعلام کرد که پس از پایان سفر پنج روزه خود به کشور بازگشته است اما به هر حال این سفر حواشی کافی و متناقض برای دیدن احمدی نژاد داشت. او حتی در این سفر پیامی برای مردم جهان فرستاد که در بخشی از آن آمده است: «بیایید همه دست در دست هم بگیریم، مشارکت کنیم، بهترین های خود را جمع کنیم، نظرات خود را به اشتراک بگذاریم، با هم فکر کنیم، مشترک توسعه دهیم و آینده ای زیبا بسازیم. ” “این باید اتفاق بیفتد.”

احمدی نژاد آذرماه گذشته به ترکیه سفر کرد و از دانشگاه استانبول بازدید کرد و در آنجا به عنوان دکتر افتخاری سخنرانی کرد. وی همچنین با چند رسانه ترکیه مصاحبه کرد. سفر احمدی نژاد نیز تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور تیم امنیتی ترکیه انجام شد. احمدی نژاد در این سفر احمدی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی را همراهی کرد.

احمدی نژاد که از زمان ریاست جمهوری به سفرهای استانی و اظهارات جنجالی اش شهرت داشت، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز سفرهای استانی را آغاز کرد که به اشتباه واکنش های سایر کاندیداها را در پی داشت اما تاثیری در ادامه فعالیت وی نداشت. استدلال می کنند که این سفرها برای تبلیغات انتخاباتی نبوده است.

رئیس جمهور سابق ایران که نمی خواهد از عرصه عمومی به حاشیه برود، همیشه به دنبال حاشیه است تا خود را سر زبان ها بیاندازد. او بارها در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور اظهار نظر کرده و حتی بارها گفته است که در دولت او کارهای بزرگی انجام شده اما دولت های بعدی همه را نابود کرده اند. او اخیرا در مصاحبه ای گفته است که قبل از انقلاب به سینما رفته و از اینکه در دوران ریاست جمهوری اش بر اساس انتقاداتش فیلم می سازد خوشحال است. او همچنین مدعی است که در آن زمان به برخی از هنرمندان دستور بازگشت به کشور را داده بود اما برخی مانع از بازگشت آنها به کشور شدند. در دوران ریاست جمهوری او بسیاری از هنرمندان از کار و زندگی در خانه منع شدند.

احمدی نژاد از زمان ریاست جمهوری تاکنون اظهارات مختلفی در مورد نهادها و مسئولان کشور داشته است که همواره با واکنش های بسیاری همراه بوده است، اما همچنان خود را حق می داند. سخنانی که اگر از سوی افراد دیگری در کشور مطرح شود، نه تنها قابل اظهار نظر نبوده، بلکه در ساختار نظام نیز گنجانده نمی شود، اما احمدی نژاد همچنان یکی از اعضای شورای تقلید است.

دیدگاهتان را بنویسید