تندروها به دنبال تقابل مردم و نظام بر سر حجاب هستند

تندروها به دنبال تقابل مردم و نظام بر سر حجاب هستند

بحث حجاب در این ایام و در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان و همچنین شروع فصل گرما بیش از هر زمان دیگری مطرح است. هر روز مخالفان وضعیت کنونی جامعه و حجاب دختران و زنان ابراز نگرانی می کنند و تصمیم گیرندگان از شرایط و ضوابط جدید می گویند; اما در نتیجه هیچ تغییری حاصل نمی شود. کار به جایی رسیده است که در نماز جمعه این هفته شعار مرگ بر محجبه به گوش می رسد و در همین راستا عده ای از ترس واهمه دولت و نظام را به انفعال، سهل انگاری و بی توجهی به محجبه ها متهم می کنند. عواقب. محسن برهانی، وکیل دادگستری درباره این شعار در توئیتر نوشت: «در نماز جمعه شرکت می‌کنند و در خانه خدا شعار مرگ بر محجبه می‌دهند. این نتیجه تربیت دینی ناقص است. هیچکس به این جاهلان مغموم نگفته است که درخواست مرگ و لعنت حتی برای مجرم جایز نیست. چنین نفی روشنی در نزد برخی از ائمه جمعه اتفاق افتاده است، آیا آنها از منکر نهی کرده اند؟ آیا نهی از منکر واجب نیست؟»

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری نیز به تهدید ضمنی دولت در این مورد واکنش نشان داد: «در نماز جمعه تهران، مردم شعار مرگ بر بی حجابان سر دادند.» این شعار خوبی نیست، باید راهنمایی کرد و نه مرگ؛ اما اعتراض آنها درست است.

به زودی این حجم از بغض و هوس دامن مسئولانی را خواهد گرفت که بر سر رای و قدرت منفعل نشسته اند. فرقی نمی کند اسمت انقلابی باشد یا هر چیز دیگری… سنت خدا همینطور است…»

شکست در سیاست های متقاعد کننده و پذیرش تصمیمات منفی

در حالی که پیش نویس دستورالعمل ها پس از یک دهه منجر به اعتراضاتی در اکتبر 1401 شد، شکست سیاست های اقناعی در مورد حجاب تصمیم گیرندگان را به سمت تصمیمات منفی سوق داد. به گفته کارشناسان این موضوع به تقابل مردم علیه مردم منجر می شود. اگر در جامعه مدام بگوییم که او بی حجاب است و این بی حجاب است، پس کی می ماند؟

خبرآنلاین در گزارشی در این باره نوشت: از ابتدای انقلاب اسلامی وجود کمیته ها یا گشت هایی با نام های گشت جندالله، گشت ثارالله، گشت انصار، گشت ارشاد و… موضوع مبارزه با حجاب بود. همواره مطرح بوده است، البته مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی در سال 1393 این طرح را به عنوان شکست خورده منتشر کرد که منجر به ایجاد نفاق و نفاق در جامعه شد و دلیل اصلی این عدم موفقیت، عدم موفقیت است. مطالبه عمومی

این دیدگاهی است که نتیجه سیاست های خشن و خشونت آمیز در پدیده حجاب را سوزاندن سرمایه اجتماعی و بی اعتمادی عمومی می داند.

سیاست پلیس در برابر فحاشی

از سال 2019 سیاست برخورد وحشیانه با پدیده حجاب با سازوکارهای پیچیده تری اجرا می شود. سردار علی ذوالقدری رئیس وقت پلیس امنیت تهران در همایش «پلیس; «عمران به معروف و نهیان از منکر» سیاست‌های پلیس برای مقابله با پدیده حجاب را به چهار محور تقسیم کرد:

1- استفاده از گشت های باز (ون گشت ارشاد) که در 11 نقطه تهران مسدود شده است. 2- طرح «نذیر یک» که مخصوص رانندگانی است که خودروی آنها با حجاب شناسایی شده است، ابتدا به صورت پیامکی هشدار داده می شود و این پیامک حاوی اطلاعاتی مبنی بر کشف حجاب در خودرو است. 3- طرح «نظر دو» در مراکز خرید و مراکز تجاری با ارسال پیامک به افراد بی حجاب در صنایع دستی و یا صاحبان صنایع دستی که حجاب آنها در صنایع دستی رعایت نمی شود، یادآوری می شود. کسانی که ناخواسته در این فضا تبلیغ می کنند، ابتدا فراخوانده می شوند و تبرئه می شوند. و افرادی که مجرم هستند و مرتکب جرایم سازمان یافته می شوند با هماهنگی دستگاه قضایی دستگیر می شوند.

برای حمایت از گشت ارشاد احادیث را جعل می کنند!

در چنین شرایطی، مفسران و افراد نزدیک به ستاد عمرو به معروف که عمدتاً نقش استاد دانشگاه امام صادق(ع) را ایفا می کند، معتقدند که «حجاب در جمهوری اسلامی یک پروژه است نه یک فرآیند». یکی از این اساتید در اظهاراتی جنجالی گفت: «بدن زن کاملاً برهنه است. به جز گردی صورت و بازوها که باید پوشانده شود. حدیثی در این باره از پیامبر داریم.» این مطلب که بعداً توسط اساتید دانشگاه تکذیب شد و مشخص شد که استاد دانشگاه امام صادق (ع) برای توجیه این سفر، حدیث جعلی «المراء عوراء» را در رادیو و تلویزیون نقل کرده است. دستورالعمل ها، اساس حملات تلویزیونی بین المللی علیه ایران شد.

سیاست های افراطی و خشونت آمیز حجاب

بیژن نوباوه وطن از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در جلسه علنی روز 2 اسفندماه شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب گفت: مسئولان فرجا و قضایی تحت نظر هستند. نظارت بر دادسراها از طریق دوربین و سایر ابزارهای فنی برای جمع آوری ادله و شناسایی افرادی که کشف حجاب یا نمایش اجساد خود را در نهادها و ارگانهای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 برنامه ششم توسعه از قبیل راه ها و جاده ها انجام می دهند. اماکن عمومی، وسایل نقلیه و فضای مجازی، متخلفان را طبق جداول مجازات کنید.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که احمد نادری، یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی، گفت: طرح مسدودسازی خط تلفن و اینترنت زنان بی حجاب که از سوی برخی رسانه ها مطرح شده بود، در دستور کار این شورا نبوده، نیست و نخواهد بود. مجلس”. این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی در پاسخ به برخی انتقادات مجلس در خصوص طرح محدودیت تلفن و اینترنت برای زنان بی حجاب، اظهار داشت: چنین طرحی در دستور کار نبوده، نیست و نخواهد بود. مجلس و اصولاً به نظر ما این طرح درستی است و در کمیسیون رئیس مجلس مطرح نشده و نیست.

ضعف نهادهای فرهنگی دلیل استفاده از ابزار منفی است

در حالی که بسیاری از فعالان سیاسی، روشنفکران و صاحب نظران از قوه مجریه می خواهند با شهروندان با ملایمت رفتار کند، تندروها در پارلمان و خارج از پارلمان به دنبال طرح هایی برای افزایش رفتار با شهروندان هستند. روزنامه همشهری در همین رابطه نوشت: «یکی از راه‌های پیشنهادی این است که نجاح، زنان مؤمن، باانگیزه و زحمتکش شهر را برای تذکر تعیین کند. بدون نیاز به ون یا تماس فیزیکی کافی است زنان پلیس دوربین مجهز باشند. هر جا برهنگی و فحشا و حجاب علنی دیدند تذکر شفاهی کافی است. اگر اصلاح شود که غالباً هم همینطور است هیچ چیز و اگر اصلاح نشود متخلف به دادگاه احضار می شود و تعهد شفاهی و به دنبال آن جریمه می شود.» به نظر می رسد قبل از هرگونه سیاستی در مورد حجاب و عفاف ، باید به این سوال پاسخ داد که چرا سیاست های فرهنگی حجاب و عفاف در جامعه موثر نبوده و وقتی تعاملات منفی مانند گشت ارشاد به بن بست رسیده است، چگونه می توان چاره اندیشی کرد؟

مسافران باید بیش از گذشته «حجاب و عفاف» را رعایت کنند

اما موضوع حجاب در آستانه عید نوروز و رمضان و نزدیک شدن به بهار و تابستان رنگ دیگری به خود گرفت. فرمانده کل انتظامی کشور روز گذشته گفت: مسافران در استان مازندران بیش از هر زمان دیگری حجاب و عفاف را رعایت کنند.

سردار احمدرضا رادان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص برنامه های پلیس مازندران در ساماندهی سواحل و اقدامات در حوزه حجاب و عفاف گفت: گشت های ویژه در نقاط پرجمعیت راه اندازی می شود که هم اکنون در حال انجام است. و قطعا مردم نه من حجاب نپوشیدن را دوست دارم.

رادان خواستار حجاب و عفاف در حوزه اصناف شد و ادامه داد: مردم استان مازندران در حوزه حجاب و عفاف جای فکر زیادی دارند و امیدواریم با وضع قوانین پیشگیرانه بتوانیم کنترل مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

یک سال گذشت و مشکل حل نشد!

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی نیز این روزها در کانال تلگرامی خود به این موضوع پرداخت و نوشت:

«سال 1401 به پایان رسیده و دستور کار دولت در مورد حجاب همچنان نامشخص است.

اگر جمهوری اسلامی در این اعیاد به تصمیم نهایی تنش زدایی در مورد حجاب زنان نرسد، بدون شک کشور با تحولات اجتماعی بسیار سخت و بی سابقه و پرهزینه مواجه خواهد شد.

نوع اظهارنظرهای حاکمان در موضوع حجاب نشان از بلاتکلیفی آشکار آنان در برابر این پدیده دارد. از یک سو بر جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه و عدم تحریک اقشار مختلف جامعه و از سوی دیگر بر لزوم اجرای «قانون حجاب و عفاف» و برخورد با «بی حجابی» به طرق مختلف از جمله تاکید می کنند. پلمپ اماکن تجاری و تفریحی و خدمات اصرار دارند.

طبیعتاً اگر قرار باشد این موضوع بر اساس نظرات اصولگرایانه افرادی چون شیخ محمدتقی مصباح یزدی و شاگردانش مورد توجه قرار گیرد، تا زمانی که هرج و مرج در کشور به وجود آید، تنش اجتماعی اجتناب ناپذیر خواهد بود. …

به هر حال وقت آن رسیده است که جمهوری اسلامی در مورد حجاب تصمیم روشن و بدون استرس بگیرد. «گروه‌های متعصب مذهبی باید بیاموزند که حقی بیش از سایر گروه‌های اجتماعی در تعیین امور جامعه ندارند و در صورت اصرار بر توسل به زور و تحمیل دیدگاه‌های خود به سایر بخش‌های جامعه، عواقب رفتارهای تنش‌آور آنها متوجه آن‌ها خواهد بود. ضرر خودشان را دارند.»

دیدگاهتان را بنویسید