تنفس هوای آلوده به مدت 6 روز در ماه سپتامبر


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۰۱
کد خبر: 1899107

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های پایش کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای آلوده شهریور ماه امسال شش روز بوده که هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و ۲۵ روز در وضعیت قابل قبولی قرار داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کنترل آمار شرکت کیفیت هوای تهران این نشان می دهد که در شهریور ماه امسال شهروندان تهرانی روزهای کثیفی بیشتری نسبت به شهریور سال گذشته داشته اند.

آب و هوای تهران در سومین ماه تابستان 1401 و مقایسه آن با سال گذشته نشان می دهد که در شهریور سال گذشته 28 روز هوای قابل قبولی ثبت شده است که این رقم در سال جاری به 25 روز کاهش یافته است. در شهریور 1400 تنها سه روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت و امسال این وضعیت به شش روز رسید.

شاخص آلاینده هوا در مرداد 1401 مانند شهریور سال گذشته، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون بود و هوای تهران 19 روز این شاخص آلاینده را داشت. آلودگی هوا با تجربه 11 روز از شهریور ماه امسال، ازن آلاینده شاخص و تنها یک روز آن دی اکسید نیتروژن بود.

حداقل شاخص ثبت شده برای آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون عدد 75 و حداکثر عدد 103 را نشان می دهد. حداقل و حداکثر شاخص برای ازن 87 و 114 است.

وضعیت آلودگی هوای تهران 1376-1400

کنترل آمار شرکت کیفیت هوای تهران این نشان می دهد که کیفیت هوای تهران در شهریور ماه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1398 تعداد روزهای آلوده کمتری داشته است، چرا که کیفیت هوای تهران در شهریور ماه سال گذشته به مدت 28 روز در وضعیت قابل قبول و ناسالم بوده است. برای گروه های حساس به مدت سه روز آلاینده ها ذرات معلق زیر 2.5 میکرون باعث می شوند آلودگی هوا در تمام روزهای کثیف شهریور امسال بود.

در شهریور 1388، غلظت ذرات معلق زیر 2.5 میکرون در هوای تهران به مدت 16 روز از حد استاندارد فراتر رفت. در مجموع آب و هوای شهریور ماه امسال برای 28 روز قابل قبول و سه روز ناسالم برای گروه های حساس بود.

تهران در سومین ماه تابستان 2018 در تمام 31 روز ماه هوای قابل قبولی داشت. آلاینده شاخص در این بازه زمانی در طول روز ازن، یک روز ذرات معلق زیر 10 میکرون و 28 روز ذرات معلق زیر 2.5 میکرون بود.

همچنین در شهریور ماه 1396 ذرات معلق زیر 2.5 میکرون به مدت 28 روز و ذرات معلق زیر 10 میکرون به مدت سه روز آلاینده های شاخص بودند، اگرچه میانگین کیفیت هوا در تمامی 31 روز در شرایط قابل قبولی قرار داشت.

ذرات معلق زیر 2.5 و 10 میکرون چیست؟

به گزارش دانا، ذرات معلق زیر 10 میکرون درشت‌تر بوده و کمتر از ذرات معلق زیر 2.5 میکرون وارد قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی می‌شوند و کمی خطرناک‌تر هستند، اما در غلظت‌های بالا و نسبت به حد مجاز می‌توانند مشکلات زیادی را در بدن ایجاد کنند. شرایط بهداشت و حفاظت از محیط زیست

به طور کلی، منابع اصلی انتشار ذرات معلق عبارتند از احتراق سوخت (مانند سوزاندن زغال سنگ و چوب)، خودروهای دیزلی بدون فیلتر ذرات، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه ای خودرو. ذرات معلق معمولا در ماه های سرد سال کیفیت هوا تاثیر مطالعات علمی متعدد بر روی ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این آلاینده باعث مشکلات تنفسی می شود. مرگ زودرس در بیماران قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیر کشنده، ریتم نامنظم قلب، سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مشکلاتی هستند که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد می کند.
آلاینده ازن چیست؟

ازن نیز یک آلاینده ثانویه است که در صورت افزایش شدت تابش مستقیم نور خورشید و دما و البته وجود برخی آلاینده های دیگر مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار تولید و در هوا آزاد می شود.ما این گاز هستیم. . هر چه شدت گرمای هوا کمتر باشد، غلظت این گاز کمتر می شود. پیش سازهای آن VOC یا ترکیبات آلی فرار و NOx هستند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند، همچنین استفاده از سوخت های نامرغوب در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند به افزایش غلظت ازن کمک کند. علاوه بر این، ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی می شود. ازن در مرگ زودرس نیز موثر است.

اما در مورد آلاینده دی اکسید نیتروژن

دی اکسید نیتروژن (NO2) یکی از مهم ترین آلاینده های هوا است. دی اکسید نیتروژن یک گاز گازی قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای مایل به قرمز است که طی فرآیندهای پیچیده جوی به ذرات معلق نیترات (NO3) تبدیل می شود و مانند اکسید نیتروژن یکی از آلاینده های اصلی مه دود است. این گاز به دلیل فعالیت های انسانی در شهرها غلظت بالایی دارد.

این آلاینده چشم ها و قسمت های عمیق ریه ها را تحریک می کند، باعث تحریک ریه ها می شود و همچنین مقاومت دستگاه تنفسی را در برابر بیماری هایی مانند آنفولانزا کاهش می دهد. تماس با دی اکسید کربن در غلظت بالا بلافاصله باعث سرفه و درد قفسه سینه می شود و پس از قرار گرفتن در معرض اکسیدهای نیتروژن برای مدت کوتاهی، ناراحتی، سرفه، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، احساس سرما، تب، تهوع و استفراغ ایجاد می شود. این عوارض می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. در برخی موارد، فرد می تواند به طور کامل بهبود یابد، اما در برخی موارد ممکن است عوارض ایجاد شود و منجر به مرگ شود.

شاخص کیفیت هوا چیست؟

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم، صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم یا متوسط، 101 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس 151 تا 200 هوای ناسالم برای همه گروه ها، 201 تا 300 هوای بسیار ناسالم و 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

باید گفت در هوای تازه با رنگ سبز نشان داده شده است، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامتی انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد معروف است کیفیت هوا قابل قبول است و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان اثر منفی می گذارد، اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که با رنگ نارنجی مشخص می شود، مقدار AQI وجود دارد. بین 101 تا 150 است. در نتیجه این گروه های حساس بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند آلودگی هوا خواهد داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، همه افراد جامعه در معرض خطرات آلودگی هوا هستند و حتی گروه های حساس ممکن است با عوارض جدی تری مواجه شوند. علاوه بر این، هوای بسیار ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده شده و دارای عدد AQI بین 201 تا 300 است، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامتی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید