توافقات علیه ایران در نشست مشترک اسرائیل و کشورهای عربی

توافقات علیه ایران در نشست مشترک اسرائیل و کشورهای عربی

نگرانی‌ها در مورد جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی، اسرائیل و همسایگان عربش، منجر به سطوح بی‌سابقه‌ای از همکاری‌ها از جمله نشست‌های تاریخی پی در پی و به گفته منابع دفاعی، توافق‌های دفاعی شده است. تبادل اطلاعات جدید یک نیروی محرکه است.”

یک منبع نظامی اسرائیلی به بریکینگ دیفنس گفت: این همکاری از یک سو باورنکردنی است و از سوی دیگر یک الزام واقعی دفاعی برای دفاع از کشورهای منطقه در برابر کشوری (ایران) با قابلیت های هسته ای و رویایی است. کنترل مناطق وسیعی در خاورمیانه و خلیج فارس.

برخی از ترتیبات آنقدر حساس هستند که نمی توان آنها را فاش کرد، اما یک منبع نظامی اسرائیلی گفت که یکی از آنها شامل به اشتراک گذاری اطلاعات فوری در مورد پهپادهای ایرانی است تا بتوان آنها را راحت تر ردیابی کرد.

این توافق حاصل نشست سیاهپوستان در روز دوشنبه هفته جاری با حضور وزرای خارجه اسرائیل، آمریکا، مصر، بحرین، امارات متحده عربی و مراکش است. این دیدار پس از اولین دیدار سران مصر، امارات و اسرائیل در مصر هفته گذشته برگزار می شود.

منابع دفاعی به بریکینگ دیفنس گفتند که این نشست سه جانبه “فهرست بلندبالایی از منافع امنیتی” را پوشش داد و همچنین یک استراتژی دفاعی مشترک را با در نظر گرفتن تهدیدهای ایران ارائه کرد.

توانمندی‌های مشترکی که ما در حال ایجاد آن هستیم، یک عامل بازدارنده برای دشمنان مشترک ما و بالاتر از همه، برای ایران و گروه‌های نیابتی آن است. یایر لاپید وزیر خارجه اسرائیل در نشست سیاه پوستان گفت: آنها مطمئناً چیزی برای نگرانی خواهند داشت.

اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نماینده ایالات متحده در این نشست مشترک بود، اما تحلیلگران به بریکینگ دیفنس گفتند که دلیل این همکاری نزدیک ضد ایرانی، نگرانی اسرائیل و کشورهای عربی از تمرکز یکجانبه آمریکا بر امضای توافق هسته ای جدید است. .

منتقدان می گویند آخرین نمونه تشدید این ترس ها، تحقیقات دولت بایدن در مورد حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا است.

اگرچه نگرانی ها در مورد ایالات متحده علنی نشده است، اما منابع نظامی اسرائیل گفتند که امارات قبلاً به این نتیجه رسیده بود که تغییر دیدگاه واشنگتن در مورد احیای برجام “اتلاف وقت” است.

عاموس گیلاد، سرتیپ سابق اسرائیلی که تحقیقات اطلاعات نظامی را رهبری کرده است، گفت که جلسات عمومی اسرائیل و اعراب نشانه آشکاری است که تهدید ایران جدی گرفته می شود و متحدان منطقه ای آمریکا تمایلی به اتکای امنیت به واشنگتن ندارند. است.

گیلاد با اشاره به اسرائیل، مصر و امارات گفت: همکاری بسیار گسترده ای را بین سه کشور در موضوعاتی می بینم که تا همین اواخر غیر قابل تصور به نظر می رسید.

منابع سیاسی اسرائیلی می گویند کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی و امارات به طور فزاینده ای از کاخ سفید سرخورده شده اند و حتی رهبران آنها (عربستان سعودی و امارات) اخیرا از پاسخگویی به درخواست های جو بایدن در روزهای ابتدایی بحران اوکراین خودداری کرده اند. علاوه بر توافق هسته ای با ایران، این کشورها (عربستان سعودی و امارات متحده عربی) از آنچه به عنوان پاسخ نرم ایالات متحده به حملات حسینی مورد حمایت ایران در یمن می دانند، ناامید هستند.

در غیاب ایالات متحده، تنها چند قدرت منطقه ای در حال افزایش امنیت علیه ایران هستند، از جمله معاملات مستقیم احتمالی با شرکت های نظامی اسرائیل.

به ویژه اسرائیل و مصر آنقدر به هم نزدیک شده اند که اسرائیل از نفوذ خود در واشنگتن برای کمک به مصر برای خرید جنگنده های جدید F-15 ساخت آمریکا استفاده می کند.

استراتژی اسرائیل این است که تا زمانی که ارتش مصر تهدیدی برای اسرائیل نباشد، بهتر است این کشور آفریقایی به تجهیزات آمریکایی یا اسرائیلی مجهز شود تا اینکه قاهره به روسیه یا چین برود.

دیدگاهتان را بنویسید