توافق با ایران چه کمکی به اقتصاد آمریکا می کند؟

گزارش تورم منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در نوامبر 2021 برای ششمین ماه متوالی افزایش یافته و 6.8 درصد (6.8 درصد افزایش قیمت در نوامبر 2021 نسبت به نوامبر 2020) گزارش شده است. تورم در سال 2021 در 40 سال گذشته، از سال 1982 تا به امروز، بی سابقه بوده است و به چالشی بزرگ برای سیاستمداران و فعالان اقتصادی آمریکایی تبدیل شده است.

بیشترین افزایش قیمت در 12 ماه منتهی به نوامبر 2021 مربوط به انرژی است. انرژی به طور متوسط ​​33.3 درصد افزایش یافته است. انرژی به دو گروه کالاهای انرژی و خدمات انرژی تقسیم می شود که در گروه کالاهای انرژی دارای دو شاخص نفت، سوخت و بنزین 58 درصد افزایش یافته است. این عدد بالاترین عدد ثبت شده برای شاخص بنزین از سال 1980 است. تورم مواد غذایی نیز 6.1 درصد است که از اکتبر 2008 بی سابقه بوده است.

طبق گزارش وزارت کار ایالات متحده، غذا و انرژی در قلب شاخص قیمت مصرف کننده قرار دارند. از مجموع تورم 6.8 درصدی سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.9 درصد مربوط به مواد غذایی و انرژی است. این آمار نشان دهنده اهمیت قیمت انرژی و مواد غذایی در تورم کل است.

بررسی سبد غذایی هر خانواده آمریکایی نشان می دهد که 14 درصد از سبد غذایی آمریکا به غذا و 7.5 درصد به انرژی اختصاص دارد. محاسبات ریاضی نشان می دهد که سهم انرژی از تورم کل 1.4 درصد و سهم غذا 0.5 درصد است. کارشناسان می گویند با توجه به نقش کلیدی انرژی در تورم ایالات متحده، یکی از راه های مهار تورم، کاهش قیمت نفت است. بر اساس گزارش رسانه های غربی، ابزارهای کاهش قیمت نفت در ایالات متحده شامل فشار و خرید اوپک و اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت، آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک خود و سایر کشورهای مصرف کننده نفت و تمدید ممنوعیت نفت است. صادرات از آمریکا

همچنین یکی از ابزارهای کاهش قیمت نفت، آوردن نفت ایران به بازار جهانی است. در 30 نوامبر 2021، روزنامه دولتی چینادیلی گزارش داد: «لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به کاهش تنش بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران و حتی افزایش همکاری با ایران کمک کند.» نفت زیرا ایالات متحده اکنون مشتاق است تا با کاهش قیمت نفت، تورم شدید را مهار کند.»

وال استریت ژورنال در 19 ژانویه 2022 (29 دسامبر 1400) در مقاله ای بایدن را به موافقت با ایران تشویق کرد: «ایران مقادیر زیادی نفت دارد که می تواند تقریباً بلافاصله در بازار عرضه شود. این ذخایر که در ایران و یا در دریا ذخیره می شود، در مجموع حدود 120 میلیون بشکه برآورد می شود که معادل بیش از یک روز مصرف نفت در سراسر جهان است. تحلیلگران همچنین پیش بینی می کنند که ایران می تواند تولید نفت خود را در کوتاه مدت افزایش دهد. مقامات ایرانی قبلاً اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا اوایل بهار سال آینده تولید را به سطح چهار میلیون بشکه در روز برسانند.»

وال استریت ژورنال گزارش می دهد که افزایش نفت ایران و ورود آن به بازارهای جهانی تغییر واقعی در بازار ایجاد می کند و می نویسد که تقاضای جهانی انرژی در حال حاضر از عرضه پیشی گرفته است و تولیدکنندگان در تلاش برای مقابله با آن هستند.

در این گزارش همچنین به نقش ایران در کاهش قیمت جهانی نفت اشاره شده است: «به رغم تعهد به افزایش تولید، اعضای کارتل اوپک پلاس معمولاً به اهداف تولید ماهانه خود دست نمی یابند. در نتیجه، افزایش عرضه ایران به میزان قابل توجهی میزان نفت خام موجود را افزایش می دهد و در نتیجه می تواند قیمت جهانی نفت را تا 10 درصد کاهش دهد. این سناریو به کاهش تحریم های فعلی آمریکا علیه ایران بستگی دارد که دولت بایدن می تواند انجام دهد.

وال استریت ژورنال در پایان این مقاله با اشاره به اینکه توافق با ایران می تواند در کاهش تورم در آمریکا نقش داشته باشد، می گوید: «هر گونه توافق با ایران، هر چقدر هم ضعیف باشد، توجیه کافی برای بایدن است. تحریم های دولت به ویژه صنعت نفت ایران. اگر این اتفاق بیفتد، نفت ایران به بازار سرازیر می‌شود، عرضه‌های موجود افزایش می‌یابد و قیمت نهایی نفت افزایش می‌یابد و همچنین محصولات پالایشی مانند بنزین افزایش می‌یابد که به نوبه خود مقداری از فشارهای تورمی و اقتصادی بایدن را کاهش می‌دهد. با چهره ای در خانه کاهش خواهد یافت.»

نتیجه

با توجه به رکورد تورم در ایالات متحده پس از 40 سال، دولت بایدن در تلاش است تا هر چه سریعتر تورم را مهار کند. به همین منظور قصد دارد با عرضه نفت ایران به بازار، قیمت جهانی نفت را کاهش دهد و در نتیجه بخشی از فشارهای تورمی داخلی آمریکا را کاهش دهد. این نشان می دهد که آمریکا به توافق اقتصادی با ایران نیاز دارد. از سوی دیگر تلاش می کند نفت ایران را با تخفیف به ایران بفروشد. بنابراین آمریکا سعی دارد با یک تیر دو هدف را هدف قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید