توافق برجام؛ نزدیکتر از قبل اسرائیل کار را متوقف نمی کند، آژانس عقب نشینی نمی کند!

توافق برجام؛  نزدیکتر از قبل اسرائیل کار را متوقف نمی کند، آژانس عقب نشینی نمی کند!

روز جدیداگرچه اسرائیل تلاش‌های خود را علیه برجام افزایش داده است، اظهارات مقامات درگیر در این مذاکرات نشان می‌دهد که امیدها برای توافق در روزهای آینده افزایش یافته است.

یک هفته پس از ارسال دیدگاه تهران در مورد پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام، امیدها برای توافق بر سر متنی که مذاکره‌کننده اروپایی آن را «نهایی» می‌نامد، دوباره زنده شده است.

احتمال برگزاری نشستی برای احیای برجام در هفته جاری

روز گذشته، مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که واکنش ایران به پروژه اروپایی را «معقول» می داند و اعتراف کرده است که نشست توافق هسته ای در هفته جاری امکان پذیر است. این در حالی است که بلومبرگ پیشتر به نقل از یک مقام اروپایی گفته بود که تهران پاسخ سازنده ای ارسال کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی روز دوشنبه خود با اذعان به اینکه تلاش ها برای احیای برجام در مرحله حساسی قرار دارد، از برگزاری نشست احتمالی مربوط به ازسرگیری توافق هسته ای با ایران در «این هفته» خبر داد. پس از ارائه پاسخ، تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در شهر سانتاندر اسپانیا گفت: قرار بود در پایان هفته گذشته نشستی در وین برگزار شود، اما این امکان وجود نداشت. این احتمال وجود دارد که این دیدار در این هفته برگزار شود.» وی افزود: مذاکرات تا جایی که ممکن است پیش رفته است و این یک نقطه عطف است.

به گفته بورل، «ایران پاسخ خود را ارائه کرد که به نظر من انتقال آن به آمریکا عاقلانه بود. آمریکا هنوز به طور رسمی پاسخ خود را ارائه نکرده است. ما منتظر پاسخ آنها هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را ببندیم. امیدوارم اینطور باشد، اما نمی توانم به شما اطمینان دهم.”
توافق نزدیکتر از دو هفته پیش؛ شکاف هایی که باید پر شود

ساعاتی پس از انتشار اظهارات بورل، بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی تایید کرد که مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت کرده است و او گفت که ایران از برخی از خواسته های خود عقب نشینی کرده است، اما هنوز شکاف هایی وجود دارد. این مقام آمریکایی در مورد این شکاف ها توضیح بیشتری نداد، اما گفت که واشنگتن در زمان مناسب به پیشنهادات ایران پاسخ خواهد داد.

این مقام آمریکایی در واکنش به تعلل واشنگتن در اعلام موضع خود در قبال پاسخ تهران گفت: ایران چندین ماه مذاکرات را به تعویق انداخته و این گمانه زنی ها مبنی بر اینکه آمریکا اکنون روند پاسخگویی به پیشنهادات ایران را کند می کند صحت ندارد و ایالات متحده آمریکا. هنوز خواندن متن برطرف شده است. این مقام آمریکایی گفت که توافق نزدیک‌تر از دو هفته پیش بود، اما نتیجه نامشخص بود زیرا برخی از شکاف‌ها باقی مانده و برخی از مسائل باقی مانده هنوز باید حل شوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته دستیابی به توافق برای احیای برجام را نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر دانست و گفت: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت به پاسخ ایران پاسخ مناسب بدهیم. این فرآیندی است که ما می خواهیم مطمئن شویم که با دقت و توجه به جزئیاتی که چیزی بسیار مهم نیاز دارد انجام می دهیم. من می توانم تضمین کنم که ما حتی یک روز بیشتر از زمان لازم برای پاسخ به اتحادیه اروپا را از دست نخواهیم داد.

پرایس در نشست خبری شب گذشته خود خروج ایران از برخی خواسته هایش از جمله حذف نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا را مایه امیدواری دانست.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی پیشنهادهای جدید برای ایران برای موافقت با این توافق نیست. واتسون در بیانیه‌ای گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است».

اسرائیل متوقف نمی شود

همزمان با افزایش خوش‌بینی نسبت به احتمال توافق برای احیای برجام، مقامات اسرائیلی به تلاش خود برای خروج از توافق با ایران ادامه می‌دهند. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت که اسرائیل با توافق هسته ای پیشنهادی با ایران مخالف است و “برای نابودی آن تلاش خواهد کرد.” به گفته گانتز، مفاد توافق تغییر کرده و در تضاد با تعهدات آمریکا در قبال اسرائیل است که «گزینه‌های مختلفی» را برای خنثی کردن این توافق امتحان خواهد کرد.

اظهارات گانتز در حالی بیان می شود که ایال هلاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به واشنگتن می رود تا نظرات و مخالفت های اسرائیل را نسبت به توافق ارائه دهد. هولتا قرار است با همتای آمریکایی خود جیک سالیوان برای گفتگو در مورد پیشرفت مذاکرات ملاقات کند.

اسرائیل قبلاً گفته بود که اگر دیپلماسی نتواند برنامه هسته‌ای تهران را تحت کنترل درآورد و از دستیابی ایران به توانایی تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند، اقدام نظامی علیه ایران انجام خواهد داد – در حالی که مقامات ایرانی بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده‌اند. آنها قاطعانه سلاح های هسته ای را رد کردند.

یایر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفت که اسرائیل “هر کاری را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای” انجام می دهد. لاپید در آن گفتگو تاکید کرد که اگر قرار باشد این توافق دوباره احیا شود، اسرائیل به آن پایبند نخواهد بود. نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که قدرت های جهانی دیگر نباید به مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی امتیاز بدهند. نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه گذشته در گفت و گوی تلفنی با اولاف شولتز صدراعظم آلمان از کشورهای اروپایی و آمریکا خواست از مذاکره برای احیای برجام با جمهوری اسلامی خودداری کنند.

آژانس عقب نشینی نمی کند!

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: در شرایطی که به نظر می‌رسد دامنه اختلافات در مسیر توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در حال کاهش است. این آژانس به هیچ وجه از درخواست خود مبنی بر ارائه پاسخ های ایران در مورد منشا اورانیوم غنی شده در چندین سایت اعلام نشده عقب نشینی نمی کند.

وی در آن مصاحبه گفت: ما موظفیم مسائلی را که ایران همچنان باید شفاف سازی کند، شفاف سازی کنیم.

از جمله موضوعات بحث برانگیز در مسیر احیای برجام، اصرار تهران بر بسته شدن پرونده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی است. با این حال و با چنین اظهاراتی به نظر می رسد که سرنوشت توافق همچنان زیر سوال است.

دیدگاهتان را بنویسید