توافق جدید بانک ها برای سود سپرده ها

پس از صدور مجوز صدور گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی، برخی بانک ها به ویژه بانک های دولتی نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دادند.

توافق جدید بانک ها برای سود سپرده ها

عدم رعایت نرخ سود مصوب بانک مرکزی در بانک های دولتی و خصوصی و افزایش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات تا سقف 25 درصد در این بانک ها، بانک مرکزی را بر آن داشت تا مدیران عامل بانک را به ساختمان میرداماد احضار کند.

البته بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی از اعمال مجازات های تنبیهی و انتظامی برای بانک ها و موسسات اعتباری متخلف سود سپرده های بانکی خبر داد.

بر این اساس روز گذشته نشست تخصصی با حضور اعضای شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی در بانک مرکزی برگزار شد.

شورای هماهنگی بانک ها و مرکز بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در این خصوص با صدور اطلاعیه ای مشترک از توافقات صورت گرفته بین بانک ها در جلسه مورخ 1401/10/14 در محل بانک مرکزی با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی بانک جی و تعدادی از مدیران اجرایی نظام بانکی کشور اعلام کردند.

بر این اساس از روز شنبه 26 دی ماه، بازرسان بانک مرکزی و بانک ها برای نظارت بر نرخ سود به شعب بانک های دولتی و خصوصی مراجعه می کنند.

در این پیام آمده است: از روز شنبه مورخ 1301/10/17 گواهی سپرده مدت دار سرمایه گذاری ویژه (عمومی) با نرخ سود 23 درصد طبق سهمیه اعلامی در کلیه بانک ها معرفی می شود.

پرداخت سود اوراق مذکور به صورت ماهانه و بدون مالیات بوده و بازخرید آن قبل از سررسید در شعب بانک ها 10 درصد سالانه خواهد بود.

لازم به ذکر است پرداخت سود سپرده در ابتدای دوره سپرده گذاری جهت جذب مشتری ممنوع می باشد.

نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری 3 ماهه و 6 ماهه طبق نرخ سود ابلاغی در بخشنامه های قبلی بانک مرکزی است.

مقرر شد طبق دستورالعمل بانک مرکزی سپرده‌های بلندمدت حداقل یکساله افتتاح شود.

نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری ثابتی که قبل از سررسید برداشت می شود معادل نرخ سود حساب سپرده سرمایه گذاری مربوط به مدت نگهداری آن با کسر نیم درصد خواهد بود.

نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت که کمترین موجودی در ماه است در حال حاضر 10 درصد ماه است که به ازای هر حساب محاسبه و به حساب سپرده گذار واریز می شود.

توافق جدید بانک ها برای سود سپرده ها

دیدگاهتان را بنویسید