توافق موقت یا چیزی شبیه به آن هرگز در دستور کار ما نبوده است

ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802986

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این را سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. او گفت: «توافقات موقت یا مواردی از این دست هرگز در دستور کار ما نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در دیدار با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی و پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پرداخت.

وی ابتدا روز مادر و جامعه خبرنگاری و بانوان خبرنگار را به تمامی بانوان ایرانی تبریک گفت.

خطیب زاده به سفر آیت الله رئیسی به روسیه و گفتگوی مفصل با پوتین و همچنین دیدار امیر عبداللهیان با سرگئی لاوروف در مسکو اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و اختلاف نظرها و همچنین اظهارات رابرت مالی و پیش شرط ها برای ازسرگیری توافق وین گفت: پیشرفت در مذاکرات در مسیر درستی است. ما در هر چهار زمینه پیشرفت خوبی داشته ایم. در برخی اسناد، براکت ها و ناهماهنگی ها کاهش یافته است. بسیاری از ایده های ایران تبدیل به حرف و از جمله تضمین شده است. نکته مهم این است که همه اطرافیان مذاکرات وین متفق القول بودند که آنچه در سال های گذشته با خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد نباید تکرار شود. ما ایده های کاملا عملیاتی و عملیاتی را در وین به صورت واقع بینانه ارائه کرده ایم و معتقدیم که این ایده ها امکان صحبت در مورد تضمین را فراهم کرده است.

وی گفت: ایران در وین است، برای معامله ای که دو ویژگی اصلی دارد، مسیر باثبات و مطمئن برای اخذ ضمانت نامه مهم است.

حاتب زاده گفت: ایران از روز اول هیچ پیش شرطی را نپذیرفته است و اگر بحث رسانه ای باشد موضوع این موضوعات می گذرد و معتقد است مذاکرات پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده پیچیده شود.

وی گفت: ما از ابتدا نگرانی خود را نسبت به اتباع ایرانی بازداشت شده در آمریکا اعلام کرده ایم و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و دو مسیر متفاوت وجود دارد. اگر آمریکا به توافقات موجود پایبند باشد، این مشکل انسانی قابل حل است. اگر اراده طرف مقابل باشد، می توانیم به توافقی پایدار و قابل اعتماد برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما در مورد آنچه در وین مورد بحث قرار می گیرد، روشن و بدون ابهام است. توافقی که ما به دنبال آن هستیم، پایدار و قابل اعتماد است و چیزی کمتر از آن را نمی پذیرد. آنچه برای ما اصیل است کیفیت آنچه توافق شده است، نه کمتر، نه بیشتر. توافق موقت یا چیزی شبیه به آن هرگز در دستور کار ما نبوده است. ما امیدواریم که نماینده اتحادیه اروپا به ایالات متحده گفته باشد که ما نیاز جدی به یک توافق با کیفیت و اساسی داریم و امیدوارم که ایالات متحده به این نیاز پی برده باشد.

وی وضعیت یمن را فاجعه بار خواند و گفت: ایران همیشه در کنار مردم یمن است تا صدای این مظلوم تحت فشار از جهان شنیده شود و تلاش کردیم به گفت وگوی یمن و یمن کمک کنیم. این فرآیند از طریق مکانیسم‌های سیاسی انجام می‌شود. «کسانی که علاقه زیادی به فروش تسلیحات دارند، برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده به وضوح درگیر هستند.


در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید