توجه! روغن هایی که باعث افزایش فراموشی می شوند

توجه!  روغن هایی که باعث افزایش فراموشی می شوند

روز جدید تلاش ها برای یافتن درمانی نیز در حال افزایش است، زیرا خطر زوال عقل آشکارتر از همیشه است. تأثیر زوال عقل بر جامعه غیرقابل اندازه گیری است و وزن اقتصادی و عاطفی دارد. در این میان یکی از روغن هایی که به طور گسترده در آشپزی استفاده می شود با کاهش عملکرد ذهنی همراه است.

زوال عقل یک بیماری جدی است که هر ساله زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. شروع علائم پیشرونده و مضطرب است که معمولاً با کاهش تدریجی چابکی ذهنی مشخص می شود. تا همین اواخر، مطالعات کمی رابطه بین الگوهای غذایی خاص و خطر ابتلا به این بیماری را بررسی کرده اند. با این حال، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که روغن که به طور گسترده در آشپزی استفاده می شود، می تواند به سلول های مغز آسیب برساند و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه، اسیدهای چرب موجود در تعدادی از مواد به ظاهر سالم می توانند با آسیب رساندن به سلول های مغز، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

اسیدهای چرب ضروری امگا 6 که معمولاً به عنوان ترکیبات سالم نامیده می شوند، ترکیباتی هستند که در همه جا یافت می شوند، عمدتاً در روغن های گیاهی. به گزارش هلث لاین، غذاهایی با بیشترین غلظت این ماده مغذی عبارتند از: روغن سویا (50 گرم)، روغن ذرت (49 گرم)، سس مایونز (39 گرم)، گردو (37 گرم)، تخمه آفتابگردان (34 گرم) و بادام. 12 گرم).

یک مطالعه توسط موسسه نورولوژی گلادستون نشان داد که سطوح بالای اسید آراشیدونیک، یک اسید چرب امگا 6، با تغییرات مغزی رایج در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان همچنین سطح اسید آراشیدونیک را در مغز موش ها قبل از انجام تست حافظه به نام تست معمای آبی موریس اندازه گیری کردند.

رنه سانچز مجیا، سرپرست مطالعه سانفرانسیسکو، گفت: شگفت‌انگیزترین تغییری که در موش‌های آلزایمر یافتیم، افزایش اسید آراشیدونیک و متابولیت‌های مرتبط در هیپوکامپ (ناحیه شناخته‌شده مغز درگیر در حافظه) بود. این یک مرکز حافظه بود که به سرعت و به شدت تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار گرفت.

اسید آراشیدونیک نقش کلیدی در تولید سد خونی مغز ایفا می کند، غشایی که به عنوان یک فیلتر عمل می کند و از نورون ها در برابر آلاینده های بالقوه خطرناک در جریان خون محافظت می کند.

نتایج منتشر شده در مجله Neuroscience نشان می دهد که اسید آراشیدونیک بیش از حد می تواند برای مغز مضر باشد.

محققان سطح این ماده شیمیایی را در مغز موش‌های سالم و موش‌هایی که با علائم شبیه آلزایمر بزرگ شده بودند اندازه‌گیری کردند.

در گروه دوم، مجموعه‌ای از اسکن‌های مغزی، تشکیل شفاف پلاک‌های پروتئینی را در بخش‌های مهمی از مغز که مشخصه بیماری آلزایمر هستند، برجسته می‌کند.

این پلاک ها با آنزیمی که مسئول تجزیه اسید آراشیدونیک به مواد شیمیایی مختلف است تداخل می کنند. در عین حال، این یافته‌ها با آزمایش‌های بیشتر روی سلول‌های انسانی که توسط همان تیم انجام شد، همخوانی دارد. دانشمندان دریافته اند که مسدود کردن این آنزیم باعث کاهش سطح شیمیایی اسید آراشیدونیک در مغز جوندگان می شود و از کاهش حافظه و رفتار جلوگیری می کند.

در حالی که این یافته ها ارتباط احتمالی بین امگا 6 و بیماری آلزایمر را نشان می دهد، سایر اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است اثر معکوس بر مغز داشته باشند. به عنوان مثال، اسیدهای چرب مانند امگا 3 می توانند از مغز در برابر زوال شناختی محافظت کنند. مطالعه ای که سال گذشته در ژورنال Brain Behavior and Safety منتشر شد، نشان داد که امگا 3 بر روی موش هایی که غذاهای فرآوری شده می خورند، اثر محافظتی دارد.

این تیم دریافتند که مکمل رژیم غذایی تحت درمان با اسیدهای چرب امگا 3 (DHA) از مشکلات حافظه جلوگیری می کند و اثرات التهابی غذاهای فرآوری شده را کاهش می دهد. علاوه بر این، در جوندگانی که غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کردند، تیم شواهدی از زوال سریع‌تر مغز در یک دوره کوتاه چهار هفته‌ای پیدا کرد.

روث بارینتوس، محقق مؤسسه تحقیقات پزشکی رفتاری، دانشگاه ایالتی اوهایو، می گوید: «این یافته ها نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی اصلاح شده می تواند باعث اختلال قابل توجه و ناگهانی حافظه شود، که احتمال پیشرفت آن در افراد مسن با از دست دادن سریع حافظه بیشتر است. بیماری های عصبی مانند آلزایمر وجود دارد.

وی در پایان گفت: با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است بتوانیم غذاهای فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کرده و مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 (DHA) را برای جلوگیری یا کاهش این پیشرفت افزایش دهیم. “بگذارید باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید