تورم بالا و حقوق کم معلمان در مجارستان / اعتصاب ها رنگ جدی تری به خود گرفته است

اعتصابات بخش آموزشی مجارستان را درنوردید و باعث اخراج گسترده کارکنان و اعتراضاتی شد که رنگ و بویی ضد دولتی به خود گرفت.

چه اتفاقی برای معلمان در مجارستان می افتد؟

حتی قبل از بحران هزینه های زندگی، معلمان مجارستانی احساس می کردند دستمزد کمتری دارند و با بیش از یک دهه تجربه، تقریباً 520 تا 560 یورو در ماه درآمد داشتند، در حالی که متوسط ​​اجاره یک آپارتمان در بوداپست بین 400 تا 600 دلار بود. ماه است

تورم در مجارستان در حال حاضر 22.5 درصد است که یکی از بالاترین نرخ های تورم در اتحادیه اروپا است.

در ژانویه، یک معلم جوان در نامه ای سرگشاده به ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، نوشت که با وجود 57 ساعت کار در هفته، پس از پرداخت کرایه آپارتمان و قبوض خود، باید تا پایان ماه فقط با 98 یورو زندگی کند. فقط او می تواند برای غذای خود برنج یا ماکارونی تهیه کند و حتی اغلب مجبور است دستمال توالت استفاده شده خود را از مدرسه به خانه ببرد.

در ماه اکتبر. دولت مجارستان وعده داده است که در سال‌های آینده افزایش دستمزد معلمان را بی‌سابقه خواهد کرد، اما گفت تا زمانی که اتحادیه اروپا بودجه‌های مسدود شده را منتشر نکند، نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ماه گذشته، گرگلی گولیاس، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان، گفت که اگر هیچ مانعی برای دریافت پول (از کمیسیون اروپا) وجود نداشته باشد، افزایش دستمزدها از ژانویه آغاز می شود.

وی افزود: افزایش حقوق 20 درصدی را در دستور کار داریم اما تحقق این امر تنها به کمیسیون اروپا بستگی دارد.

بوداپست و بروکسل در حال حاضر درگیر درگیری طولانی مدت بر سر نگرانی ها در مورد حاکمیت قانون در مجارستان و اتهامات اتحادیه اروپا در مورد سوء استفاده دولت این کشور از کمک های اتحادیه اروپا هستند.

بروکسل کمک های مالی بسیار مورد نیاز به بوداپست را تا زمان تصویب اصلاحات متوقف کرده است.

ضربات نامرئی شد

در فوریه 2022، دولت مجارستان فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن حداقل سطح خدماتی که اعتصاب کنندگان طبقات مختلف در کشور باید در هنگام اعتصاب ارائه کنند، افزایش داد که وضعیت معلمان مجارستانی را بدتر کرد.

در واقع، افزایش حداقل سطح خدمات ارائه شده در طول اعتصاب، اثربخشی اعتصابات را کاهش داد، زیرا معلمان را مجبور به ادامه حضور و تدریس ساعات زیادی در طول اعتصاب کرد.

این فرمان که برای اولین بار با استفاده از اختیارات اضطراری ویژه ایجاد شده در طول همه گیری کووید به تصویب رسید، در ژوئن 2022 به عنوان یک قانون جدید رسماً به قوانین کشور اضافه شد.

معلمان از نظر قانونی تغییرات ایجاد شده توسط این فرمان را که به قانون «حداقل سطح خدمت» تبدیل شد، به چالش کشیدند و توسط کمیته هلسینکی (که نماینده دو اتحادیه است) و همچنین اتحادیه آزادی‌های مدنی مجارستان به دادگاه قانون اساسی این کشور منتقل شد و سپس به دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) شکایت کرد.

توجهی به اصلاحات آموزشی نیست

دولت مجارستان طی سال‌ها اصلاحات آموزشی متعددی انجام داده است. اقداماتی مانند اعطای بورسیه تحصیلی به دانش آموزان محروم، ایجاد برنامه های آموزشی ورزشی (به ویژه شنا) برای دانش آموزان و حمایت از آموزش عمومی برای اقلیت های قومی محلی.

بوداپست همچنین قبلاً ادعا کرده بود که بزرگترین افزایش حقوق در تاریخ مدرن مجارستان را به معلمان این کشور داده است، در حالی که در آموزش و پرورش به ویژه در مناطق روستایی سرمایه گذاری کرده است.

در همین حال، لحظه امیدوارکننده این است که معلمان مجارستانی در دفاع از حقوق خود در برابر دولت این کشور تنها نیستند.

هزاران دانش آموز و والدین در همبستگی با آنها به ویژه در بوداپست و سایر شهرهای بزرگ تظاهرات کردند که بزرگترین تظاهرات در ماه اکتبر با شرکت بیش از 50000 نفر برگزار شد.

برخی از تظاهرات‌ها با نمایش بنرهایی در انتقاد از نخست‌وزیر مجارستان، موضع ضد دولتی بیشتری اتخاذ کردند.

معلمان علاوه بر افزایش حقوق، کاهش حجم کار و بازگرداندن حق اعتصاب خود، خواستار اصلاحات فوری و ضروری در زمینه آموزش و پرورش شدند.

از سال 2011، دولت مجارستان مدارس این کشور را مستقیماً تحت نظارت اجرایی خود قرار داده است و بسیاری از آزادی‌ها مانند حق انتخاب کتاب‌های درسی را از معلمان سلب کرده و آن‌ها را با مواردی که برخی می‌گویند کیفیت بسیار پایینی دارند، جایگزین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید