تورم تولیدی در بخش خودرو در فصل تابستان 2 درصد بود


ساعت: 18:44
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915926

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولید در بخش خودرو در تابستان 2 درصد بوده است و این به معنای مقایسه قیمت تمام شده خودرو در تابستان است. به بهار تنها 2٪ افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «امید قالیباف» افزود: میزان افزایش قیمت تولید خودرو در فصل تابستان کمتر از میزان افزایش قیمت سبد مصرفی در یک ماه است و این بدان معناست که مدیریت زنجیره تامین صنعت خودرو که شامل حدود سه هزار قطعه، در مسیر درست قرارداد است.

وی تورم نقطه‌ای تولید در بخش خودروسازی در تابستان را 27.2 درصد عنوان کرد و گفت: این بدان معناست که افزایش قیمت تمام شده خودرو در تابستان امسال نسبت به سال گذشته 27.2 درصد است که اگر با تورم نقطه‌ای در صورت استفاده کاربر با مقایسه مهر 1401 نسبت به مهر سال قبل (48.6 درصد)، کنترل تورم تولید در بخش خودرو به اثبات رسیده است.

مشاور وزیر صامت تصریح کرد: ضمن کنترل تورم تولید در بخش خودرو، شاهد رشد تولید در این بخش هستیم، بنابراین آمار تولید هفت ماهه ایران خودرو و سایپا نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

سخنگوی وزارت امنیت همچنین گفت: تورم تولیدی در حوزه لوازم خانگی 2.6 درصد و در فصل تابستان 29.9 درصد است که بسیار کمتر از تورم مصرف کننده است.

وی صنعت خودرو و لوازم خانگی را دو صنعت با زنجیره تامین پیچیده و بزرگ ذکر کرد که مواد اولیه خود را از صنایع بزرگی مانند فولادسازی، پتروشیمی و الکترونیک تامین می کنند و کنترل تورم در این حوزه ها با فاصله زمانی قابل انجام است. . کنترل رشد قیمت در صنعت خودروسازی و صنعت لوازم خانگی برای مصرف کنندگان این محصولات.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم فصلی تولید در این صنعت منفی 2.3 درصد و تورم نقطه ای 30.1 درصد است. در بخش معدن تورم تولید نقطه ای 13.4 درصد و منفی فصلی 2 درصد اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید