تورم در ایران دوباره افزایش یافت

تورم در ایران دوباره افزایش یافت

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه امسال به ۴۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس بررسی ها، تورم آذرماه برای خانوارهای شهری 44.3 درصد و خانوارهای روستایی 48.6 درصد بوده است.

افزایش تورم خانوارها در کشور

تورم نقطه ای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در آذر 1401 به 5/48 درصد رسید. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​48.5 درصد بیشتر از آذر 1400 برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه ای دی ماه 1401 نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش یافت. تورم نقطه ای گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با 2.4 واحد درصد کاهش به 65.3 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 2 واحد درصد افزایش به 38.9 درصد رسید. در عین حال تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 47.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.6 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این ضریب برای خانوارهای روستایی 51.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه خانوارها در کشور

تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه آذر 1401 به 1.9 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 0.2 واحد درصد کاهش نشان می دهد. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» صفر درصد و گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3.3 درصد است.

در عین حال تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 2.1 درصد و 1.2 درصد بوده و برای خانوارهای شهری نسبت به ماه قبل بدون تغییر و برای خانوارهای روستایی 0.9 واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش تورم سالانه خانوارها در کشور

نرخ تورم سالانه درصد تغییر اعداد متوسط ​​شاخص قیمت برای سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. تورم سالانه خانوارها در کشور در آذرماه 1401 به 45 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 44.3 درصد و 48.6 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1 درصد و خانوارهای روستایی 1.2 درصد افزایش داشته است.

قیمت ها در این ماه تغییر می کند

در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز و کدو سبز) و گروه «نوشیدنی‌ها» است. در گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو) بوده است.

همچنین در این ماه قیمت «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و گروه «میوه و خشکبار» نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

درصد تغییر شاخص قیمت در دهک های هزینه ای برای کل کشور در آن ماه

دامنه تغییر تورم سالانه آذرماه 1401 برای دهک های مختلف از 42.5 درصد برای دهک دهم تا 51.7 درصد برای دهک اول است.

کدام کشورها بیشترین و کمترین تورم را دارند؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت اقتصاد جهانی با چند شاخص مهم از جمله تورم پرداخت.

بر اساس برآوردهای انجام شده پس از شوک تورمی که در اواسط سال 2022 جهان را فرا گرفت، پیش بینی می شود که نرخ تورم در سال آینده کاهش یابد و این مشکل در سال 2024 تثبیت شود. بنابراین میانگین تورم در اقتصادهای در حال توسعه حدود 4.2 درصد خواهد بود. و در اقتصادهای توسعه یافته 4.7 درصد.

همچنین پیش بینی می شود در این مدت متوسط ​​رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه 3.6 درصد باشد. رشد اقتصادی چین، هنگ کنگ، تایلند، برزیل، مالزی، اندونزی و تداوم رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه در میان کشورهای صادرکننده نفت خلیج فارس از عوامل تاثیرگذار در محاسبه این رشد اقتصادی است.

علاوه بر این، در این تحلیل، سه عامل تهدید کننده آینده اقتصادی جهان وجود دارد که می‌تواند وضعیت را در سال 2023 تغییر دهد: حمله روسیه به اوکراین، افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو و سیاست صفراوی کووید، و بحران املاک و مستغلات. در چین نگرانی اصلی امسال است. به نظر می رسد چین تصمیم گرفته است اقتصاد خود را با یک عقب نشینی نسبی بازگشایی کند، افزایش نرخ بهره متوقف شده و حتی کاهش خواهد یافت و البته بحران نظامی در اوکراین هنوز به جایی نرسیده است.

برآوردهای تورمی انجام شده در اکتبر 2022 نشان می دهد که آرژانتین با تورم 88 درصد بدترین عملکرد را در بین کشورهای منتخب دارد و پس از آن ترکیه با 85.5 درصد قرار دارد. در این مدت بر اساس آمار مهرماه، ایران تورم نقطه به نقطه ۴۸ درصد داشته و در جایگاه سوم قرار گرفته است. در رتبه های بعدی پاکستان با 26، لهستان با 17 و روسیه، شیلی و ازبکستان با تورم 12 درصد قرار دارند. علاوه بر این، میانگین تورم در منطقه یورو حدود 10 درصد است.

در میان کشورهایی که کمترین تورم را دارند، چین با 2.1 درصد، عمان با 2.4 درصد، عربستان سعودی با 3 درصد، عراق با 4.2 درصد و قطر با 5 درصد قرار دارند. تورم در آمریکا نیز در این مدت 7.7 درصد برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید