تورم شهریور 1400 بیشتر بود یا خرداد 1401؟ آیا نرخ مرجع تورم تغییر کرده است؟

تورم شهریور 1400 بیشتر بود یا خرداد 1401؟  آیا نرخ مرجع تورم تغییر کرده است؟

روز جدید : در حالی که خبرگزاری رسمی دولتی شهریور ماه گذشته تورم 60 درصدی را اعلام کرد و مدعی شد بانک مرکزی در خصوص آمار تورم اطلاعیه ای صادر کرده است، بررسی ها نشان می دهد که چنین اظهارنظری حتی در درگاه بانک مرکزی نیز موجود نیست.

کلیدواژه تورم 60 درصدی مدتی است که از سوی مقامات دولتی اعلام شده است و مصاحبه های رسمی می گویند تورم شهریور سال گذشته در این محدوده بوده است.
اگرچه ایران از سال 1397 به دلیل شوک ارزی در موج شدید تورم قرار گرفته اما آمار رسمی از تورم 60 درصدی منتشر نشده است و قطعا آمارهای غیرواقعی نمی تواند تورم شدیدی را که در ماه های اخیر رخ داده است، توجیه کند.

خبرآنلاین نیز می نویسد: تورم نقطه ای در خرداد به 1.8 درصد رسید; به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از ژوئن Ру (آخرین فصل کاری دولت روحانی) برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

ظهر دیروز در گزارشی با عنوان «بانک مرکزی جزئیات تکان دهنده تورم دولت قبل را فاش کرد» خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت: برخی رسانه ها در صحت این آمار تردید داشتند. این در حالی است که طبق اطلاعیه امروز بانک مرکزی، متوسط ​​نرخ تورم ۱۲ ماهه در پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ است.

ایرنا به «اعلان بانک مرکزی» اشاره کرد اما چنین پیامی در سایت بانک مرکزی منتشر نشد و تنها در ساعات پایانی روز گفتگو با معاون بانک مرکزی در سایت منتشر شد. بانک مرکزی با اشاره به تورم 59.3 درصدی در شهریور ماه 1400 انجام شد.

این پیام به سایر رسانه های رسمی کشور ارسال نشده است. تلاش برای به دست آوردن متن دقیق بیانیه نشان داد که آنچه ایرنا به آن استناد می کند، پاسخی است که در پاسخ به این گزارش به یک نشریه اطلاع رسانی ارسال شده است.

علاوه بر این، تنها گزارش رسمی آماری کشور، مرکز آمار است که تورم سالانه در شهریور 1400 را 45.8 درصد اعلام کرده است.

گزارش مرکز آمار تورم شهریور 1400 واحدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل 43.7 اعلام کرده است. تورم ماهانه شهریور 1400 نیز به 9/3 درصد رسید. در گزارش های منتشر شده بانک مرکزی که بیانگر صورت های پولی و مالی سال 1400 در فصول مختلف است به این آمار از تورم شهریور 1400 اشاره ای نشده است.

نکته حائز اهمیت اینکه یک هفته پیش علی صالح آبادی درباره عدم اعلام تورم توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمار تورم را ارائه می دهند اما بانک مرکزی آمار چند ساله نرخ ارز را ارائه می کند. تورم را اعلام نمی کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نکرد، گفت: این تصمیم در سال های اخیر اتخاذ شده و دولت قبل و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم انجام خواهد شد. عمومی. “

در این شرایط مشخص نیست که مرجع انتشار آمار مذکور چیست و کدام مرجع بر اساس گزارش رسمی است.

شایان ذکر است که در جریان تشکیل دولت سیزدهم در اواسط مرداد ماه تا پایان شهریور سال گذشته، اقتصاد ایران دستخوش تغییرات و تمایل به افزایش قیمت ارز در بازار شد و قیمت سایر کالاها نیز افزایش یافت. در رصد وضعیت شهریور سال گذشته نیز باید این واکنش را در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید